تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۳۷۰۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بررسی مشکلات حوزه سنگ مطرح شد:

افزایش قیمت‌ها معضلی برای فعالان صنعت سنگ

می متالز - ایران توانمندی‌های زیادی در حوزه سنگ دارد چراکه از نظر تنوع سنگ در جهان رتبه نخست را دارد و همچنین از نظر ذخایر معدنی رتبه چهارم را دارد که نشان می‌دهد حوزه سنگ چقدر می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.
افزایش قیمت‌ها معضلی برای فعالان صنعت سنگ

به گزارش می متالز، در بین استان‌های کشور نیز اصفهان از نظر ذخیره سنگ شهرت جهانی دارد. وجود بیش از ۵ نوع سنگ تزئینی همچون تراورتن، مرمریت، چینی، مرمر و گرانیت و قرار گرفتن ذخایر معدنی قابل‌توجه در اصفهان، باعث رونق واحدهای فرآوری سنگ‌های تزئینی در این استان شده است. اصفهان از نظر مرکزیت سنگ و تعداد سنگبری‌ها، به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار هدف چه در حوزه ذخایر سنگی و چه در حوزه فرآوری شناخته ‌شده است.
اما با توجه به این توانمندی‌ها، در این حوزه مشکلات زیادی از قبیل رکود و گرانی را شاهد هستیم و آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم در دنیا فعالیت کنیم. لزوم بررسی مشکلات حوزه سنگ و توجه به راهکارها برای برون‌رفت از مشکلات از مواردی است که دغدغه‌مندان آن را دنبال می‌کنند. روزگار معدن درباره اینکه فعالیت در حوزه سنگ چقدر می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند، با فعالان این حوزه گفت و کرده است.

 

دغدغه ما افزایش قیمت‌هاست

محمد یاوری، مدیرعامل گروه تولیدی صنعتی برادران یاوری که در حوزه ساخت دستگاه برش الماس فعالیت می‌کند، درباره دغدغه فعالان سنگی گفت: دغدغه فعالان سنگی، افزایش مداوم قیمت‌هاست. متاسفانه به فاصله یک روز، افزایش نرخ داریم که برای آینده حوزه سنگ اصلا خوب نیست. او تاکید کرد: از آنجایی که ساختمان‌سازی وابسته به مواد اولیه است، با افزایش نرخ سنگ، حوزه‌های دیگر هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
یاوری با گله از اوضاع اقتصادی کشور گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی، مشتری توان خرید وسایل موردنیاز را ندارد. این مسئله به‌تدریج بر کارگاه‌ها و کارخانه‌های سنگ هم تاثیر می‌گذارد و به کاهش نیروی کار و تعطیلی کارگاه منجر می‌شود.
این فعال حوزه ساخت دستگاه برش الماس، اظهار کرد: وسیله‌ای که تا چندی پیش ۲۰ میلیون تومان می‌فروختیم امروز به ۶۰ میلیون تومان رسیده و این مسئله روی کاهش تقاضا به‌شدت تاثیر گذاشته است. دستگاه‌هایی که مربوط به مس و آلومینیوم هستند نیز افزایش نرخ داشته‌اند.
یاوری ادامه داد: ما فقط سعی می‌کنیم در بازار بمانیم اما سال‌به‌سال شرایط برای ادامه حیات سخت‌تر می‌شود. امروز در شرایط ضرردهی هستیم و از مسئولان تقاضا می‌کنیم به این مسئله رسیدگی کنند.
او درباره اهمیت صادرات در این حوزه و کمک به رشد اقتصادی گفت: مشکلات حوزه سنگ باعث شده که مجموعه‌های مختلف به دنبال صادرات سنگ باشند. تنها این مسئله است که می‌تواند هم به سرپا ماندن فعالان سنگ و هم به رونق کشور کمک کند.
این فعال سنگی سپس به موانع صادرات سنگ اشاره کرد و گفت: متاسفانه امریکا ترسی را بین بیشتر کشورها انداخته که با ایران معامله نکنند و روزبه‌روز شدت تحریم‌ها را بیشتر می‌کند. هرچند این اقدام هم موجب بروز مشکلاتی شده اما اگر مجموعه‌های ما با توجه به ظرفیت‌های نهفته کشور، خود را به‌روز کنند و در تولید و خدمات موفق عمل کنند می‌توانیم جایگاه خود را ارتقا و تحریم‌ها را شکست دهیم.
یاوری تاکید کرد: ظرفیت ما این است که از نظر تنوع سنگ در دنیا رتبه نخست را داریم و همچنین از نظر ذخایر معدنی رتبه چهارم را در جهان داریم که نشان می‌دهد اگر سعی کنیم موانع را رفع کنیم می‌توانیم در این حوزه رشد کرده و به اقتصاد کشور کمک کنیم.

 

می‌توان از ضایعات سنگ بهره برد

محمد شمشادی، مدیر شرکت ساها صنعت ایران که در حوزه تولید لوازم معدن، شاخک‌های لینترانک و دستگاه حفاری کار می‌کند، درباره مشکلات موجود در حوزه سنگ کشور گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و وضعیت صنعت ساختمان متاسفانه چشم‌انداز خوبی برای بازار داخلی و آینده سنگ در کشور نمی‌بینیم.
شمشادی با اشاره به افزایش قیمت‌ها گفت: نرخ سنگ و در کل هرگونه فعالیتی که با سنگ مرتبط است، افزایش پیداکرده و ادامه کار را برای ما سخت‌تر کرده است. امید است بتوانیم با همکاری دولت، تعامل تجربه‌ها با دیگر فعالان و شرکت در نمایشگاه‌های مختلفی که در سطح کشور برگزار می‌شود، خواسته‌های خود را تحقق داده و در جهت تحقق آن حرکت کنیم.
این فعال سنگی درباره استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور گفت: هر چند مشکلات گسترده‌ای در فروش سنگ در داخل و همچنین صادرات آن داریم اما مزیت‌های زیادی هم داریم. اگر به معادن مجوز داده شود که در همان‌جا کارخانه بزنند و کارهایی از قبیل بازتولید ضایعات را انجام دهند می‌توانیم کمک کنیم از برخی مشکلاتی که امروز حوزه سنگ دارد خارج شویم. او گفت: ما می‌توانیم ضایعات سنگ‌ها را به موارد و استفاده‌های مختلف ازجمله جدول تبدیل کنیم و این مهم باعث می‌شود خیلی جلوتر از آن باشیم که تاکنون پیش رفته‌ایم.
این تولیدکننده لوازم معدنی و دستگاه‌های حفاری با اشاره به مزایای زیست‌محیطی استفاده از سنگ، ادامه داد: جدولی که با سیمان درست می‌شود پس از مدتی خورده شده و ضمن اینکه منظره را زشت می‌کند، نخاله‌هایی هم به طبیعت بازمی‌گرداند اما استفاده از ضایعات سنگ در جدول باعث می‌شود هم ارزان‌تر از بلوک سیمان دربیاید، هم زیباتر شود و هم با محیط‌زیست سازگار باشد.
شمشادی دراین‌باره از اهمیت نقش شهرداری‌ها سخن گفت و بیان کرد: اگر شهرداری‌ها خودشان در اطراف خیابان‌ها به ساخت جداول سنگی بها دهند یا در بناهای مختلف به‌جای سیمان از سنگ استفاده کنند، این مهم فرهنگ‌سازی می‌شود و مردم هم یاد می‌گیرند. او اظهار کرد: ما باید کار را از مراکز مهم شروع کنیم و جاهایی مثل شهرداری باید محکم روی این موضوع پافشاری کنند تا پیمانکار به این سمت سوق داده شود.
این تولیدکننده لوازم معدنی و دستگاه‌های حفاری با اشاره به وضعیت خیابان‌ها و اقدامات شهرداری‌های کشورهایی همچون ترکیه، اظهار کرد: شهرداری ترکیه سعی می‌کند از سنگ در بناها و کف خیابان‌ها استفاده کند. چند سالی است که آنها به سمت سنگ کوبیک پیش رفته‌اند، در حالی که در کشور ما خیلی کم به این مسئله اهمیت داده می‌شود.

عناوین برگزیده