تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۶۶۰
کد خبر: ۳۷۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صنایع مس شهید باهنر در سال گذشته رشد 13.3 درصدی در تولید را ثبت کرد

می متالز - شرکت صنایع مس شهید باهنر در سال 1395، حدود 34 هزار تن محصول نیمه‌ساخته مسی و آلیاژی تولید کرد. مجموع فروش این شرکت در سال گذشته، 34.6 هزار تن معادل 5.5 هزار میلیارد ریال بود که فروش صادراتی از نظر ریالی سهم 5 درصدی آن را تشکیل داد.
صنایع مس شهید باهنر در سال گذشته رشد 13.3 درصدی در تولید را ثبت کرد

شرکت صنایع مس شهید باهنر، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات نیمه‌ساخته مسی و آلیاژی در کشور به‌شمار می‌رود. این شرکت فعالیت خود را از سال 1365 با نام صنایع مس شهید باهنر (سهامی خاص) آغاز کرد و در آذر ماه همان سال، با مشارکت 51 درصدی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، سرمایه شرکت به‌میزان 12 میلیارد ریال افزایش یافت. با کمتر از 10 سال فعالیت، این مجموعه در سال 1374 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و در آبان ماه سال 1374 در سازمان بورس اوراق بهادار کشور پذیرفته شد. مجتمع کارخانجات صنایع مس شهید باهنر در استان کرمان، کیلومتر 12 جاده باغین واقع شده است.

محصولات این مجتمع عبارت است از انواع محصولات مسی و آلیاژی اعم از لوله، مقاطع، ورق و تسمه. این شرکت همچنین به فعالیت‌های بازرگانی در جهت تأمین ماشین‌آلات، لوازم و مواد اولیه و هر نوع کالای مجاز برای کارخانجات و بخش‌های تولیدی کشور می‌پردازد. شایان ذکر است که در سرمایه شرکت در بدو تأسیس، حدود یک میلیون ریال (شامل 100 سهم با ارزش اسمی هر سهم 10 هزار ریال) بود که در حال حاضر به رقم 900 میلیارد ریال (شامل 900 میلیون سهم با ارزش اسمی هر سهم یک هزار ریال) افزایش یافته است. سهام‌دار اصلی صنایع مس شهید باهنر، شرکت سرمایه‌گذاری صدرتأمین با سهم 77.29 درصدی است.

نمودار 1، آمار تولید و فروش مجتمع کارخانجات صنایع مس شهید باهنر را در سال‌های 1395 و 1394 به تفکیک هر محصول مقایسه می‌کند. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است. میزان کل تولید این شرکت در سال 1395، با رشد 13.3 درصدی نسبت به سال 1394، به حدود 34 هزار تن رسید. شایان ذکر است که سهم بیشتر افزایش تولید این مجتمع متعلق به مقاطع برنجی با 49.5 درصد رشد و کمترین آن متعلق به تسمه و ورق کاپرنیکل با افزایش 5.5 درصدی است. در این میان، مقاطع مسی و لوله برنجی، با کاهش حجم تولید روبه‌رو بودند که میزان افت هر کدام به‌ترتیب، 31.2 و 29.6 درصد گزارش شد.

با توجه به نمودار 1، مجموع فروش محصولات شرکت صنایع مس شهید باهنر نیز با توجه به افزایش میزان تولید در سال 1395، از نظر وزنی و ریالی نسبت به سال 1394، رشد 19 و 31 درصدی داشت. علاوه بر این، مجموع فروش شرکت در مقایسه با بودجه سال 1395 نیز، از نظر وزنی رشد حدود 10 درصدی و از نظر ریالی افزایش حدود 23 درصدی را تجربه کرد. مجموع فروش صنایع مس شهید باهنر در سال گذشته، بالغ بر 5.5 هزار میلیارد ریال رسید که تفکیک آن در نمودار 2 قابل مشاهده است. میزان فروش داخلی شرکت نسبت به سال 1394 و بودجه 1395، به ترتیب رشد 35 و 38 درصدی داشت که حاکی از تمرکز بیشتر شرکت به بازار داخل بود.
 
با توجه به نمودار 2، فروش صادراتی سهم اندک 5 درصدی از مجموع درآمد شرکت را در سال گذشته به‌خود اختصاص داده است. شرکت صنایع مس شهید باهنر در حوزه فروش صادراتی سال 1395، سیاستی با هدف کاهش خطرات ناشی از عدم دریافت وجوه پیش‌پرداخت از مشتریان و مبلغ باقی‌مانده در زمان حمل اِعمال شده را در پیش گرفت. شاید بتوان یکی از دلایل افت قابل توجه فروش صادراتی این شرکت را فقدان ارتباط خوب بانکی بین ایران و کشورهای خارجی دانست. بیشترین حجم فروش صادراتی این شرکت به مقاصد تایوان، تایلند و هند بوده است.

عناوین برگزیده