تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۰:۴۰
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۴۰۹۳۰

حق دسترسی واگن‌های نو صفر شد

می متالز - معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن از حذف تعرفه حق دسترسی واگن‌های نو خبر داد.
حق دسترسی واگن‌های نو صفر شد

به گزارش می متالز، نوراله بیرانوند در نشست خبری از اجرای سیاست‌های حمایتی این شرکت جهت جذب مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید خبر داد و گفت: در راستای حمایت از سرمایه گذاران بخش ریلی حق دسترسی واگن‌‌های نوباری، مسافری و حمل خودرو صفر شده است.

وی با بیان این که راه آهن دو شان حاکمیتی و ذی‌نفع، جزو اصلی از زنجیره حمل‌ونقل ریلی است؛ در بخش اول شرکت راه‌آهن به دنبال فراهم‌سازی بستر مناسب برای تعامل بخش خصوصی است.

وی با بیان این که راه آهن روی این موضوع تمرکز دارد که سازنده‌ها تولیدات با کیفیت ریلی را تولید کرده و شرکت‌های داخلی آن را خریداری کنند، افزود: هم‌چنین راه‌آهن نقش راه‌اندازی یک اکوسیستم را ایفا می‌کند تا بخش‌هایی مانند بانک بتواند همکاری مناسبی را با شرکت‌های خصوصی داشته باشند.

وی ادامه داد: در جاهایی راه‌آهن خریدار است و به‌عنوان نمونه خدمات فنی مهندسی، ریل، تراورس را خریداری می‌کنیم.

وی با اشاره به این که در حوزه سرمایه‌گذاری سه بسته تشویقی را طراحی کرده‌ایم، گفت: بسته اول  مربوط به سلسه اقداماتی است که منجر به افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری در صنعت حمل ونقل ریلی می‌شود. اولین گام برای جذب سرمایه  این است که بازدهی به نحوی باشد تا سرمایه‌گذاران انگیزه حضور را داشته باشند و از سوی دیگر ارزش فعلی سرمایه‌گذاری باید نسبت به صنایع رقابتی باشد.

وی با تاکید بر این که باید صنعت ریلی را رقابت‌پذیر باشد، افزود: در حوزه‌های ریلی نرخ‌های بازدهی مناسبی را طراحی کرده‌ایم که با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار به‌علاوه ۲ درصد (۲۰ درصد) را به عنوان کف بازدهی در نظر گرفته شده است.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاران در طرح‌های اولویت‌دار مانند تامین واگن‌های نو اعلام کرده‌ایم که حق‌دسترسی  ۲۰ درصدی را برای مدت مشخص دریافت نمی‌کنیم.

بیرانوند با اشاره به این که از قانون رفع موانع تولید استفاده خوبی کردیم، گفت: به ازای هر تن کیلومتر ۱٫۳ سنت و به ازای هر نفر کیلومتر ۷۳ سنت دلار از محل صرفه جوی مصرف سوخت توسط وزارت نفت به راه‌آهن اختصاص می دهد.

وی با تاکید بر این که بازدهی سرمایه گذاری در بخش ریلی مطلوب شده است، افزود: سرمایه بیش از این که به دنبال بازدهی باشد گریزان از ریسک است، در این راستا بر اساس ماده ۶۷ الحاق ۲ است که به ما اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تضمین کنیم. بر این اساس ساز و کار اجرایی فراهم شده و هیئت مدیره راه‌آهن بازپرداخت اقساط سرمایه‌گذران را در بازار پولی، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه و فاینانس تضمین خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که یکی از موانع جدی برای دریافت تسهیلات تضامین است که راه‌آهن این ریسک بسیار بزرگ را برطرف کرده است، تصریح کرد: در بخش تضامین هم‌چنین در جاهایی که خریدار خدمت هستیم با امضای قراردادهای بلندمدت ریسک تجاری این خدمات را حذف می‌کنیم.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن از آمادگی برای ارائه تضامین خاص حاکمیتی جهت جذب سرمایه‌های بخش خصوصی خبر داد و گفت: در طرح‌های TOD تا ۳۰درصد  و در خطوط فرعی تا ۵۰درصد منابع مالی را تامین می‌کنیم. هم‌چنین در خیلی جاها آورده‌هایی مانند زمین داریم که آن‌ها را با اجاره دادن خدمات مورد نیاز بخش‌های ریلی را تامین می کنیم.

بیرانوند از تقاضا برای تامین ۱۰ هزار واگن خبر داد و درباره فاینانس قطار تهران-قم-اصفهان گفت: ال سی این پروژه مشکل خاصی ندارد و ۱۳٫۶ میلیارد یوان است که بر اساس توافقات کار آن در حال پیگیری است.

عناوین برگزیده