تاریخ: ۲۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۴۴۵۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خوشبختانه رتبه سوم منابع انسانی را داریم

می متالز - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: موتور محرک اقتصاد دانش پایه منابع انسانی است. خوشبختانه در ارتباط با منابع انسانی بر اساس آمار اعلام شده سایتGII، ایران بعد از آمریکا و روسیه رتبه سوم دنیا را در سال ۲۰۱۸ دارد.
خوشبختانه رتبه سوم منابع انسانی را داریم

به گزارش می متالز، برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار کرد: ما بر اساس برنامه ششم توسعه باید برای ۵ سال برنامه‌‌ریزی می‌‌کردیم. این برنامه در ارتباط با اقتصاد برنامه‌‌ریزی شده است، که ۳۴ درصد این برنامه مربوط به صنعت معدن و تجارت است.

وی افزود: سه طرح از ۷ اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط به معاونت آموزش، پژوهش و فناوری است و طرح توانمند‌‌سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار معروف به طرح ملی تاپ یکی از این سه طرح است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت در ادامه با اشاره به تقسیم بندی‌‌های اقتصاد جهانی گفت: اقتصادهای کشورهای جهان در یک تقسیم بندی یا بر پایه منبع هستند یا دانش. کشورهایی همچون ایران بر پایه منابع و کشوری همچون ژاپن برپایه دانش است.

منابع انسانی، موتور محرکه اقتصاد دانش پایه

وی افزود: موتور محرک اقتصاد دانش پایه (که اقتصاد‌‌ها به آرامی در حال حرکت به سمت آن هستند)، منابع انسانی است. خوشبختانه در ارتباط با منابع انسانی بر اساس آمار اعلام شده سایتGII، ایران بعد از آمریکا و روسیه رتبه سوم دنیا را در سال ۲۰۱۸ دارد.

 

به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر در معدن هستیم

قباد‌‌یان در ادامه خاطر نشان کرد: ایران در زمینه منابع معدنی بسیار غنی است. باید به سمت استفاده از سرمایه‌‌های معدنی خدادادی در توسعه پایدار و اقتصاد کشور حرکت کنیم. در۳۴ درصد سهمی که از جی بی‌‌پی کشور که مربوط به صنعت معدن و تجارت است باید به معدن به عنوان یکی از مهم‌‌ترین ریشه‌‌های ( صنعت معدن و تجارت) توجه کرد. ما در تلاشیم با استفاده از سرمایه منابع انسانی، معادن را توسعه دهیم و با فرآوری در بخش معدن ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به طرح تا‌‌پ به عنوان طرحی نوپا گفت: برای رسیدن به بازدهی باید تلاش کرد. به شکل کلی بنگاه‌‌های اقتصادی، معدنی، صنعتی و تجاری ایران در این طرح ثبت نام می‌کنند. ثبت‌‌نام کننده‌‌ها نیازهای خود را در این سامانه اعلام می‌کنند و منابع دانش‌بنیان ما همچون اساتید دانشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان، دانشجویان ارشد و دکترا که منشا خلق دانش هستند نیز در این طرح ثبت نام می‌کنند. از یک طرف نیازهای فناوری و از طرف دیگر خلق دانش برای برآورده کردن دانش به هم می‌‌رسند و نهایت آن توسعه است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت در ادامه گفت: به نظرم معاونت آموزش پژوهش و فناوری در این زمینه در کشور پیشتاز است.

 

ما به دنبال خلق دانش نیستیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح، موازی‌کاری با طرح‌هایی که دانشگاه‌‌های دیگر انجام می‌شود است،  گفت: وزارت صنعت معدن تجارت خود دانشگاه دارد اما ما به دنبال این نیستیم که دانش را خلق کنیم ما به دنبال مدیریت دانش هستیم. ما به عنوان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت برای استفاده از توانمندی‌‌های دانشگاه‌‌ها با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تفاهمنامه داریم.

 

متالوژی و توسعه ماشین‌آلات صنعتی و معدنی

قبادیان در ارتباط با این پرسش که آیا این طرح، توسعه ماشین‌آلات صنعتی و معدنی را نیز شامل می‌شود، گفت: بله به طور قطع یکی از طرح‌های مهمی که در تاپ پی گرفته می‌شود، مبحث متالوژی و توسعه ماشین‌آلات صنعتی و معدنی است.

 

پایان‌نامه‌ها را نیاز محور کرده‌ایم

وی افزود: پیش از این دانشجویان هر موضوعی که دوست داشتند را به عنوان موضوع بر می‌گزیدند امروز با این طرح ما پایان‌نامه‌ها را نیاز محور و مسئله محور کرده‌‌ایم. اکنون هیچ پایان نامه‌‌ای بدون در نظر گرفتن نیاز‌‌ها نوشته نمی‌شود. یعنی دانشجو بر اساس نیازهای کشور طرحی را می‌نویسد وبر روی آن پژوهش و مطالعه انجام می‌دهد و نتایج آن علاوه بر نمره ای که برای دانشجو دارد به صنعت و پیشرفت کشور کمک می‌کند.

عناوین برگزیده