تاریخ: ۲۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۴۴۸۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تولیدکنندگان یا صادرکنندگان سنگ‌آهن متضرر می‌شوند؟

واکنش‌ها به محدودیت صادرات سنگ‌آهن ادامه دارد

می متالز - ۱۵ خرداد، وزیر صنعت، معدن و تجارت به گمرک ابلاغ کرد که صادرات سنگ‌آهن مشروط شود.
واکنش‌ها به محدودیت صادرات سنگ‌آهن ادامه دارد

به گزارش می متالز، بر اساس این بخشنامه، از این تاریخ برای اطمینان از برگشت ارز حاصل از صادرات بخش معدن، صادرات محصولات سنگ‌آهن با کد تعرفه‌ای (HS) ۴رقمی ۲۶۰۱ فقط به‌وسیله واحدهای تولیدکننده سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله آهن یا نماینده رسمی آنها و بر اساس روال جاری برای محصولات فولادی پس از تایید دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه فرامرزی گمرک امکان‌پذیر است.
 این خبر را سرقینی، معاون امور معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست خبری خود در ۱۸ خرداد اعلام کرد.
اما واکنش‌ها از همان زمان از سوی سنگ‌آهنی‌ها آغاز شد و این مصوبه جدید را موجب از بین رفتن صادرکنندگان سنگ‌آهن به ویژه بخش خصوصی دانستند اما سرقینی در جلسه نشست خبری اعلام کرد این مصوبه منعی برای تولیدکنندگان به منظور صادرات سنگ‌آهن ایجاد نمی‌کند و صادرکنندگان بخش معدن نیز نباید نگران باشند چراکه بازرگانان دارنده کارت بازرگانی به شرط تضمین برگشت ارز و مشخص بودن نمایندگی معدن، برای صادرات با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهند شد.

 

اجحاف در حق تاجر؟

با این حال، صادرکنندگان سنگ‌آهن و معدنکاران معتقد بودند که این بخشنامه تاثیر منفی بر آینده معادن و صنایع کوچک خواهد گذاشت. معاون صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری با اصحاب رسانه در دفاع از این بخشنامه، آن را وسیله‌ای برای شفاف‌ کردن صادرات سنگ‌آهن دانست و عنوان کرد: صدور این بخشنامه فقط برای شفاف‌سازی است و تاجران و فعالان اقتصادی به هیچ عنوان نباید نگران باشند.
مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران از مشکلات این بخشنامه گفت و اظهار کرد: بخشنامه دولت برای دریافت مجوز صادرات محصولات سنگ‌آهن در اجرا مشکل دارد. در این ماجرا، اعتبار بازرگان را ساقط می‌کنیم. دولت با این روش می‌گوید بازرگان را نمی‌شناسد و طرفش معدنکار است که به معنای زیر سوال بردن بازرگان و تاجر و حتی اجحاف در حق او است. وی این بخشنامه را پاک کردن صورت‌مسئله عنوان کرد و بهترین کار را استفاده از راهکارهای بخش خصوصی عنوان کرد که ساده‌تر، عملی‌تر و منصفانه‌تر است و حق دولت، تاجر و معدنکار اجحاف نمی‌شود.

 

در انتظار نهایی کردن یک شیوه‌نامه

پس از اعلام خبر نشست خبری معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، جزییات موضوع را از دبیرخانه انجمن سنگ‌آهن ایران جویا شدیم. سعید عسکرزاده، دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران در این زمینه گفت: مذاکره‌هایی با مجموعه معاونت امور معادن و صنایع معدنی داشته‌ایم.
علاوه بر مذاکره‌ها و جلسه‌ها با مدیرکل دفتر صنایع معدنی این معاونت، ۲ جلسه نیز با دکتر سرقینی داشته‌ایم و ضمن تایید اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر شفافیت صادرات، مشکلات فعلی بخشنامه را عنوان کردیم. او ادامه داد: مسائل مطرح شده با آقای امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی نیز مربوط به مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان به صورت موردی بود و در دیدارهای انجام شده با دکتر سرقینی درباره تسهیل امور به صورت کلی مذاکره شد. معاون امور معادن و صنایع معدنی نیز از ارائه راهکار به شرط اینکه اهداف وزارتخانه را تامین و تضمین کند، استقبال کرد و در آخرین جلسه نیز پیشنهاد انجمن را به صورت یک شیوه‌نامه جامع ارائه کردیم که مقرر شد پس از بررسی از سوی آن معاونت، آن را در جلسه دیگری نهایی کنیم.

 

به دنبال شفافیت هستیم

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفت: بخشنامه لزوم دریافت مجوز برای صادرات محصولات سنگ‌آهن به هیچ وجه برای صادرات سنگ‌آهن مشکل ایجاد نمی‌کند. تنها نکته مهم این بخشنامه، شفافیت است.
وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره اظهارات رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران مبنی بر اینکه بخشنامه دولت برای لزوم اخذ مجوز صادرات محصولات سنگ‌آهن در اجرا مشکل دارد به طوری که قابل اجرا نیست، گفت: صادرکننده باید به شکل شفاف، میزان و محل تهیه سنگ‌آهن را عنوان کند. وی افزود: با این بخشنامه، کارت‌های صادراتی یک بار مصرف کاربرد خود را در صادرات سنگ‌آهن از دست می‌دهند و بخش بزرگی از سوداگران را با این روند حذف می‌کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: با این بخشنامه، میزان صادرات محدود نشده و دست و پای صادرکننده نیز بسته نمی‌شود. هر کسی به هر میزان که بخواهد می‌تواند سنگ‌آهن صادر کند، فقط صادرات این ماده معدنی باید شناسنامه داشته باشد.
سرقینی خاطرنشان کرد: اگر تولیدکنندگان ۵میلیون تن و بیشتر سنگ‌آهن تولید کنند، هیچ مشکلی برای صادرات آن نداریم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: تاکید می‌کنم که اکنون مسئله این بخشنامه شناسنامه‌دار کردن و شفافیت در صادرات این ماده معدنی است. اینکه بدانیم چه میزان سنگ‌آهن از چه معدنی صادر می‌شود، بسیار اهمیت دارد.
وی درباره نحوه عملکرد این بخشنامه گفت: جلسه‌ای با انجمن سنگ‌آهن برگزار کرده‌ایم و روند اجرای این بخشنامه در برنامه‌های مختلف مطرح خواهد شد.
وی افزود: برخی معادن تمام ظرفیت تولیدی خود را مطرح نمی‌کردند و به اصطلاح ظرفیت کتمان شده سنگ‌آهن داشتند اما این بخشنامه در پس شفافیت موجب می‌شود ظرفیت کتمان شده معادن و ظرفیت‌هایی که به دولت اعلام نشده است، مشخص شود.

عناوین برگزیده