تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۴۵۳۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل اقتصادی و سیاستهای تجاری:

رابطه نظام مالیاتی و تولید باید جاده دوطرفه باشد/خواهان عدالت مالیاتی هستیم

می متالز - مدیرکل اقتصادی و سیاستهای تجاری و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رابطه نظام مالیاتی و تولید باید در قالب یک جاده دوطرفه و تعاملی باشد.
رابطه نظام مالیاتی و تولید باید جاده دوطرفه باشد/خواهان عدالت مالیاتی هستیم

به گزارش می متالز، احمد تشکینی در گفتگوی تلفنی با برنامه گفتگویی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: نظام مالیاتی بدلیل داشتن چند ویژگی مهم مورد پذیرش و وفاق در ادبیات اقتصادی و تمامی کشورهای جهان است.

وی گفت: ویژگی اول خودتنظیم بودن مالیات است؛ بدان مفهوم که مالیات خودش را با حجم فعالیتهای اقتصادی هماهنگ می­کند یعنی اگر حجم فعالیتهای اقتصادی افزایش یابد درآمد مالیاتی افزایش می­یابد و بالعکس اگر حجم اقتصاد منقبض و کوچک شود میزان مالیات دریافتی کاهش پیدا می­کند.

تشکینی افزود: اگر حجم فعالیتهای اقتصادی کوچک شود و میزان مالیات دریافتی افزایش یابد؛ این امر خلاف اصول و قواعد اقتصادی و مالیاتی است.

مدیرکل اقتصادی و سیاستهای تجاری و اقتصادی ادامه داد: ویژگی دوم عدالت مالیاتی و شمول مالیات برای تمامی فعالان اقتصادی و آحاد جامعه است و بدان مفهوم که همه باید متناسب با حجم فعالیت و درآمدشان مالیات پرداخت نمایند.

وی افزود: اینکه تنها از فعالان دارای شناسنامه مالیات اخذ شود و سایر فعالیتهای غیرقابل شناسایی مالیات پرداخت نکنند خلاف عدالت مالیاتی است.

تشکینی تصریح کرد: در اقتصاد ایران نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی حدود 5 درصد است در حالیکه در کشورهای توسعه یافته حداقل 25 درصد می­باشد. این آمار شاخصی برای ضعف مالیات­ستانی و فرار مالیاتی در اقتصاد ایران است.

مدیرکل اقتصادی و سیاستهای تجاری و اقتصادی ادامه داد: ویژگی سوم اینکه رابطه نظام مالیاتی و بخش تولید باید تعاملی و در قالب جاده دوطرفه باشد یعنی در عین اینکه بدرستی از تولید باید مالیات اخذ شود؛ در مقابل از طریق برخی ابزارهای مالیاتی باید خدماتی به تولید رساند.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم طراحی و پیاده­سازی مالیات بر عایدی سرمایه جهت ایجاد توازن در بازدهی بخشهای مختلف اقتصادی است.

تشکینی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالشهای فعلی اقتصاد ایران عدم توازن بین بازدهی بخش­های تولیدی و غیرتولیدی است.

وی تاکید کرد: براین اساس بکارگیری ابزارهای جدید اقتصادی مانند مالیات بر عایدی سرمایه به­ منظور افزایش جذابیت در بخشهای مولد بویژه تولیدات صنعتی و کاهش جذابیت سرمایه ­گذاری در بخشهای غیرمولد ضروری است.

تشکینی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه یک راهکاری برای نزدیک شدن به عدالت مالیاتی است که امیدواریم زودتر به مرحله اجرا برسد بدان دلیل که تولیدکننده شناسنامه ­دار بطور منظم مالیات پرداخت می­کند اما برخی از فعالیتها فرار مالیاتی دارند.

مدیرکل اقتصادی و سیاستهای تجاری و اقتصادی تاکید کرد: مالیات در همه دنیا یک ابزار اقتصادی است که فقط به­عنوان یک کسب درآمد برای دولتها محسوب نمی شود بلکه ابزاری سیاستی جهت ایجاد تعادل و توازن­بخشی در اقتصاد نیز محسوب می­شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده تقریبا در تمامی کشورهای جهان وجود دارد لذا اصل موضوع کاملا پذیرفته شده است اما در ایران اگرچه این مالیات باید از مصرف­کننده نهایی اخذ شود اما در برخی موارد بار آن بر دوش تولیدکننده است.

تشکینی گفت: پس از گذشت چندسال از اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده نیاز است ابعادی از قانون که چالشهایی برای بخش تولید ایجاد کرده است مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

عناوین برگزیده