تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۴۷۱۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کمین فروشندگان در بورس

نقشه نیمروز بورس یکشنبه(6 مرداد)

می متالز - شاخص سهام در معاملات امروز با برتری تقاضا و ورود به مدار صعودی توانست بخشی از افت روز گذشته را جبران کند. با وجود این، قدرت تقاضا به اندازه‌ای نبود که بتواند سرعت خود را تا پایان معاملات حفظ کند. اگرچه اغلب شرکت‌ها گزارش‌های ماهانه قابل قبولی را تا به اینجای کار ارائه کرده‌اند اما به نظر می‌رسد تمایل قوی برای ذخیره سود همچنان در بازار دست بالا را دارد و تا قیمت‌ها ارتفاع می‌گیرند، فروشندگان وارد عرصه می‌شوند و امکان رشد را محدود می‌کنند.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه(6 مرداد)

به گزارش می متالز، شاخص کل امروز با افزایش تقاضا در بزرگان کالایی در همان ابتدای کار بازار حدود 500 واحد افزایش یافت و خود را به مرز حساس 253 هزار واحد نزدیک کرد. این رشد در حالی رقم خورد که عملکرد قریب به اتقاق شرکت‌ها در تیرماه از منظر تحلیلگران قابل قبول و روی ریل انتظارات بوده است. حتی در برخی از شرکت‌ها شاهد فروش‌های بهتر از انتظار در شرایط تحریم هستیم. تداوم روند فروش در مورد شرکت‌های صادراتی علاوه بر اینکه تضمینی برای جذابیت سهام خواهد بود نگرانی و جو روانی حاکم بر بازار در فضای تحریم را تا حدودی زیادی رفع خواهد کرد. البته طبیعی است که وجود عدم قطعیت‌های کلان باعث شود تا معامله‌گران با احتیاط بیشتر در معاملات مشارکت کنند. از این رو، تقاضا در معاملات امروز به‌رغم گزارش‌های حمایت‌کننده از قدرت چندانی برخوردار نیست. بازتاب این فضای محافظه‌کارانه را می‌شود در عقب‌نشینی شاخص کل از سقف روزانه را طی نیمه دوم معاملات دید. از سوی دیگر، کاهش قابل ملاحظه ارزش معاملات از غلبه جوی محافظه‌کارانه بر بازار و انتظار برای محرک‌های قوی‌تر خبر می‌دهد.

به نظر می‌رسد بازار در حال بررسی اطلاعات عملکرد شرکت‌ها در چهار ماه اخیر و بازبینی در سبدهای سهام است. نکته مهم این است که گزارش‌های عملکرد عمدتا حاکی از استحکام مبانی رشد سهام تا به اینجای کار و وجود ظرفیت برای ادامه روند متعادل قیمت‌ها در بخش عمده‌ای از شرکت‌هاست. تنزل نسبت قیمت به درآمد پیش‌نگر به زیر سطح 4 در طیفی از سهم‌های بنیادی بر این امر صحه می‌گذارد. با وجود این، از رفتار بورس‌بازان چنین برمی‌آید که بازار در برآورد سود دوره‌های آتی کمی با احتیاط عمل می‌کند و تمایل بیشتری به پذیرش ریسک کمتر دارد.

زیر پوست احتیاط

با وجود فضای نسبتا منفعلانه معاملات در تک‌سهم‌ها و برخی از گروه‌ها قیمت‌ها نوسانات شدیدتری را تجربه می‌کنند. از یک طرف، شاهد واکنش مثبت سهامداران به گزارش‌های فراتر انتظاری هستیم که در این چند روز منتشر شد و از سوی دیگر، فشار عرضه و ذخیره سود در سهم‌هایی را مشاهده می‌کنیم که از موج صعودی هفته قبل برخوردار شده‌اند. معمولا با برقراری تعادل در سهم‌های بزرگ بخشی از پول‌ها به صنایع مستعد برای نوسانات تند و کوتاه‌مدت حرکت می‌کند. این امر در شرایطی که نرخ‌های ارز پس از یک سال در همگراترین شکل خود دادوستد می‌شوند و بازار جهانی هم روند نسبتا باثباتی را طی این مدت تجربه کرده است می‌تواند تقویت شود.

تعادل ارزی سهام؟

مدت‌ها بود که نرخ‌های ارسالی از بازار ارز به عنوان محرک سهام عمل می‌کرد و رشد قیمت‌ها در سامانه نیما، مساله تسعیر ارز و تورم دارایی‌ها به عنوان عامل رشد سهام مرتبط شناخته می‌شد. اما در چند روز اخیر با ملاقات نرخ‌های نیما و بازار آزاد چنین پیامی از بازار ارز یا به بورس تهران مخابره نمی‌َشود یا اثرات کمرنگ‌تری از این ناحیه مشاهده می‌شود و تمرکز بورس‌بازان بیشتر به عملیات داخلی شرکت‌ها و میزان سودآوری‌ها جلب شده است. در واقع، نوسان دلار آزاد حول مرز 12 هزار تومان، یعنی در نزدیکی نرخ‌های 11 هزار و 500 تومانی نیما، تا حدودی زیادی در تعادل روانی سهام اثر گذاشته و سطح انتظارات از تقویت دلاری سهام را به حاشیه برده است.

عناوین برگزیده