تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۴۰۰
کد خبر: ۴۸۷۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برگزاری دومین سمینار تخصصی سیمان کامپوزیت در بتن در شرکت سیمان کاوان بوکان

می متالز - دومین سمینار تخصصی با محور سیمان کامپوزیت در بتن در کارخانه سیمان کاوان بوکان برگزار شد.
برگزاری دومین سمینار تخصصی سیمان کامپوزیت در بتن در شرکت سیمان کاوان بوکان

به گزارش می متالز، در دومین سمینار منطقه ای سیمان کامپوزیت در بتن، علیرضا سردار شهید مدیر عامل شرکت سیمان کاوان بوکان، با اشاره به دو اولویت مهم اشتغال و تولید در راه اندازی این کارخانه، ازاشتغال مستقیم وغیر مستقیم حدود ده هزار نفری خبر داد و همچنین با اشاره به عدم تناسب قیمت فعلی سیمان در مقایسه با محصولات صنایع دیگر اظهار داشت: درحالیکه قیمت محصولات صنایع دیگر در دوسال گذشته حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، اما قیمت سیمان افزایش چندانی نداشته است و تولیدآن با صرفه اقتصادی همراه نیست.

بتن در جهان دچار سرطان عدم دوام شده است

در این مراسم  پروفسور علی اکبررمضانیان پور استاد دانشگاه امیر کبیر تهران و عضو فدراسیون بین المللی بتن، ابتدا به اهمیت حیات خاک اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه در صنعت سیمان ماده اصلی خاک است، باید ازخاک هایی استفاده شود که سلامت جهانیان را تضمین کند و بر همین اساس پوزولان وخاک های پوزولانی می تواند بهترین انتخاب باشد.

ایشان در ادامه افزود: بتن در جهان دچار سرطان عدم دوام شده است وما باید این سرطان را از بین ببریم، سرطانی که بدلیل عدم توجه به دوام بتن ایجاد شده است.

استاد دانشگاه امیر کبیر تهران با اشاره به اینکه بتن یک موجود زنده است ومی تواند مورد حمله هایی همچون دما، باکتری ها، سولفات ها وچندین عامل دیگر تخریب کننده قرار گیرد، استفاده از سیمان های پوزولانی را بهترین راهکار برای حل مشکل سرطان بتن (نبود دوام بتن) دانست.

عضو فدراسیون بین المللی بتن با اشاره به ترک خوردگی های بتن مورد استفاده تعدادی از پروژه های بزرگ ساخت وساز کشور به دلیل عدم توجه به دوام بتن، عنوان کرد که طراحی وبتن ریزی بر اساس مقاومت بتن غلط است وحتی در کشورهای اروپایی این روش، منسوخ شده است، بایدطراحی بتن براساس دوام بتن، جایگزین طراحی برمبنای مقاومت بتن شود.

وی همچنین افزود: برای طراحی وبتن ریزی اصولی باید رویه غلط استفاده از سیمان های تیپ متوقف شده و از سیمان های کامپوزیت پوزولانی استفاده شود تا سازه ها دوام وطول عمر بیشتری داشته باشند.

علی اکبر رمضانیان پور ضمن تاکید به نقش محیط زیستی استفاده از سیمان های پوزولانی اشاره و بیان داشت: دی اکسید کربن می تواند در بتن نفوذ وباعث آسیب رسانی به بتن شود که این موضوع در شهر های با درجه الودگی بالا مملموس تر بوده است. درنهایت تولید واستفاده از سیمان های پوزولانی هم از لحاظ تولید دی اکسید کربن کمتر وهم از لحاظ دوام بیشتر نسبت به سیمان های تیپ های ۱ و۲ بسیار بهتر است.

استفاده بیشتر از سیمان پرتلند پوزولانی نسبت سیمان تیپ ۱و۲

سخنران دیگر این سمینار، مهندس علیرضا اسماعیلی مدیر کنترل کیفی شرکت سیمان کاوان بوکان پس از معرفی تولیدات کارخانه وارایه آمارهای کیفی محصولات شرکت، با بیان اینکه محصولات تولیدی هم اکنون با بهترین کیفیت به مشتریان ارایه می شود، به مزایای سیمان پرتلند پوزولانی تولیدی این کارخانه پرداخت  وعنوان کرد: به دلایل مختلفی همچون دوام بیشتر ومقاومت نزدیک سیمان پوزولانی نسبت به سیمان های تیپ یک ودو، مقاومت بالا در برابر عوامل مضر شیمایی مانند کلراید وسولفات ها، پایین بودن دمای هیدراتاسیون، قابلیت استفاده در هرنوع اقلیم، بالا بودن میزان نرمی، زمان گیرش مناسب، جلوگیری از شوره وسفیدک زدن قطعات بتنی و… خواستار گرایش بیشتر مشتریان شرکت به استفاده از سیمان پرتلند پوزولانی نسبت سیمان تیپ ۱و۲ شد.

ایشان علاوه بر مزیت های ذکر شده به مزایای دیگر سیمان پرتلند پوزولانی تولید شده شرکت سیمان کاوان بوکان نیز اشاره کرد  وافزود: مقاومت اولیه ونهایی، میزان زودگیر بودن و کلینکر وپوزولان استفاده شده درتولید سیمان پرتلند پوزولانی تولیدی شرکت در مقایسه با دیگر کارخانه جات سیمان منطقه، بهتراست.

لزوم توجه به  دیگر پارامترهای تعیین کننده اثر گذار بر مقاومت ودوام بتن

مهندس لقمان امینی مدیر عامل شرکت خاک وبتن بوکان درطی سخنانی با اشاره به اینکه علاوه بر پارامترهای کیفی سیمان در ساخت بتن، باید به دیگر پارامترهای تعیین کننده اثر گذاربر مقاومت ودوام بتن نیز توجه کرد بیان داشت: بتن آماده ها در هنگام آماده سازی باید به مواردی همچون میزان اختلاط آب با سیمان، نوع شن وسنگدانه ریز ودرشت مصرفی، درجه حرارت آب مصرفی و…. توجه ویژه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط بتن ریزی در هوای گرم وسرد پرداخت و در ادامه با اشاره به مقایسه مقاومت بدست آمده از آنالیز تیپ های مختلف سیمان تولیدی در شهرستان های بوکان، سقز، بناب ومراغه افزود:  دوام ومقاومت سیمان پرتلند پوزوولانی تولید شده کارخانه سیمان کاوان بوکان، در بهترین سطح کیفی قرار دارد و خواستار استفاده بیشتر بتن آماده ها ومشتریان از سیمان پرتلند پوزولانی شد.

 نقش سیمان های پوزولانی در کاهش گازهای گلخانه ای

در دومین سمینار منطقه ای سیمان کامپوزیت در بتن، مهندس حمید رضا تاجیک دبیر کمیته متناظر سیمان ایران در سازمان جهانی استاندارد ایزو با اشاره به نقش سیمان های پوزولانی در کاهش گازهای گلخانه ای علی الخصوص دی اکسید کربن، از دلایل توجیهی خود برای کنار گذاشتن سیمان های تیپ ۱ و۲ و حرکت به سمت استفاده ومصرف بیشتر از سیمان های پوزولانی سخن گفت.

وی با مقایسه میزان مصرف انواع سیمانها در کشور اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد از مصرف انواع سیمان مربوط به سیمان پوزولانی است و ۸۰ درصد دیگر مربوط به تیپ های دیگر سیمان است، درحالیکه این تناسب در کشورهای اروپایی به دلایلی همچون صرفه اقتصادی سیمان های پوزولانی برعکس است وتنها ۲۰ درصد مصرف آن از نوع تیپ های دیگر است.

این کارشناس صنعت سیمان افزود: بحث مقاومت سیمان و بتن در کشورهای اروپایی چندان مهم نیست ومقوله بسیار مهمتر، مسئله دوام وعمر بتن است.

دبیر کمیته متناظر سیمان ایران در سازمان جهانی استاندارد ایزو بهترین انتخاب برای خلاص شدن از مشکلات مربوط به عدم دوام بتن را، استفاده بیشتر از سیمان پوزولانی درتولید بتن دانست.همچنین تغییر نگرش وفرهنگ سازی در زمینه را بسیار مهم توصیف کرد.

در این سمینار همچنین ابراهیم جلالی مدیر کارخانه سیمان کاوان بوکان پَس از توضیحاتی در مورد فرایند تولید سیمان در این کارخانه، به اهمیت گرایش به سمت استفاده بیشتر از سیمان های پوزولانی اشاره و بر تعهدات حفظ کیفیت همیشگی وتعامل بیشتر با مشتریان شرکت تاکید کرد.

در این جلسه مهندس صدقی از کارشناسان یکی از پروژه های احیاء دریاچه ارومیه، ضمن تشریح پروژه موردنظر و با داده های آماری وتحلیلی کیفیت سیمان پوزولانی خریداری شده از کارخانه سیمان کاوان را تایید کرد.

عناوین برگزیده