به گزارش می متالز، سعید اسلامی بیدگلی درخصوص اینکه آیا پسته هم میتواند همچون دیگر کالاها، بازار مالی با حجم مناسبی را در بورس کالا تجربه کند گفت: به نظر میرسد بورس کالا در حال کسب تجربیات مختلف در زمینه توسعه ابزارهای مالی در حوزه کشاورزی است.پسته از جمله محصولات مهم ایرانی محسوب میشود که به دلیل برخوردار بودن از بازار صادراتی نسبت به دیگر محصولات از مشتریان خوبی برخوردار است.
وی افزود: طبق تجربیات بدست آمده به هر میزان که بازارها وسیع باشد مقاومت برای ایجاد شفافیت در قیمتها و معاملات هم افزایش مییابد بنابراین به نظر میرسد با توجه به وضع موجود، بورس کالا مکان مناسبی برای ایجاد شفافیت و دوری از دلال بازیها باشد.شفافیت قیمت منجر به کاهش امکان و هزینه واسطهگری میشود که به تناسب این اتفاق، زمینه ایجاد شفافت بیشتر در قیمت و نیز کسب سود چشمگیر برای تولیدکنندگان را نسبت به بخش توزیع و واسطهگری به همراه خواهد داشت.
این عضو شورای عالی بورس گفت: بورس کالا باید تلاش کند تا در گام اول به منظور ایجاد عمق کافی در معاملات کالاها، توافق بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مهم را بدست آورد.اکنون راهاندازی این بازارها در بورس کالا در حال کسب تجربیات لازم است به همین دلیل باید بطور مرتب مورد ارزیابی و بررسی قرارگیرند تا پس از نتایج مطلوب برای مثال ابزار گواهی سپرده کالایی، اقدام به راهاندازی بازار مشتقه هر محصولی از جمله پسته گرفت.
اسلامی با بیان اینکه عمق بازار فقط مربوط به حجم معامله نیست بلکه شامل معاملهگران هم خواهد شد، گفت: اکنون در بازار شاهد هستیم برخی کالا ها از حجم معاملات بسیار زیادی برخوردارند اما عرضهکننده یا متقاضی محدودی دارند از این رو، ورود همه بازیگران بازار محصولات در بورس کالا به افزایش عمق و کشف بهتر قیمتها منجر میشود.
وی در پاسخ به سوال آیا ساختار سنتی بخش کشاورزی میتواند از بستر بورس به سمت ساختاری کارآمد و مدرن در حرکت باشد، گفت: ساختار سنتی بخش کشاورزی در ایران از ایرادات کلیدی و اساسی برخوردار است به طوری که بخش بزرگی از منافع تولید محصولات به جای آنکه عاید تولیدکننده شود به واسطهگرانی میرسد که در میان زنجیره توزیع قرار دارند که این اتفاق حاصلی جز کاهش انگیزه تولیدکننده ندارد.
اسلامی ادامه داد: در این زمینه بورس کالا میتواند بهترین بستر برای حذف واسطههای غیرضروری در بازار محصولات کشاورزی باشد تا سود اصلی حاصل از تولید به تولیدکننده برسد و مصرفکننده نیز با قیمتی عادلانه اقدام به خرید محصول کند.اگر بازار به عمق کافی برسد و ابزارهای مشتقه آن راه اندازی شود، ساز و کار ویژه ای در دستور کار قرار میگیرد که قادر به پیش بینی اثر نوسانات موجود در تولید، مصرف و کنترل های موجود برای مصرف کننده و تولیدکنندگان خواهد شد.