تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۵۲۴۳۵
سرویس خبر : زمین شناسی

نقش سازمان زمین‌شناسی در اکتشاف

می متالز - نخستین گام برای شناسایی مواد معدنی، تهیه اطلاعات پایه برای اکتشاف است.
نقش سازمان زمین‌شناسی در اکتشاف

به گزارش می متالز، این اطلاعات پایه شامل نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های مختلف از ۲۵۰۰۰۰: ۱، ۱۰۰۰۰۰: ۱ و ۲۵۰۰۰: ۱ است که دولت موظف است آن را تهیه کند. به نقشه‌های بزرگ‌مقیاس شامل ۱۰۰۰۰: ۱ تا ۱۰۰۰: ۱ هم نیاز داریم که به طور معمول مکتشف یا بخش خصوصی، تهیه آن را بر عهده می‌گیرد و بنا به ضرورت در مناطق مختلف تهیه می‌شود.
در ادامه، نخستین گام برای یافتن ظرفیت‌های معدنی، بررسی اطلاعات موجود از جمله نقشه‌های زمین‌شناسی یاد شده است. البته داده‌های دورسنجی و نقشه‌های کوچک‌مقیاس شامل نقشه‌های ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی در تلفیق با داده‌های زمین‌شناسی، راهنمای مناسبی برای انتخاب مکان‌های مناسب و مهم اکتشاف مواد معدنی است.
تهیه این نقشه‌ها بر عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است، هر چند این موضوع مانع تهیه این اطلاعات از سوی بخش خصوصی نمی‌شود و بخش خصوصی هم می‌تواند در تهیه اطلاعات ورود کند.
همانطور که مشخص است تهیه و بروزرسانی اطلاعات پایه مورد نیاز بخش اکتشاف کشور، مهم‌ترین پایه و اساس شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی و توسعه کشور است.
از آنجایی‌که اطلاعات پایه بروزرسانی شده و شفاف، مسیر دسترسی به مناطق امیدبخش و ظرفیت‌های معدنی را هموار می‌کند، نقش سازمان زمین‌شناسی، مهم و کلیدی شناخته می‌شود.
تهیه اطلاعات پایه‌ای برای کشور و مرجع استناد این اطلاعات از رئوس مهم شرح وظایف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است.
داده‌های تولید شده در سازمان زمین‌شناسی نه تنها در بخش اکتشاف معادن بلکه در سایر بخش‌های مربوط به علوم زمین همانند بخش محیط‌زیست، منابع طبیعی، نفت و گاز، پروژه‌های عمرانی بزرگ و کوچک، دریا و اقیانوس دارای کاربرد وسیعی است. در اسناد بالادست مربوط به معادن نیز به صراحت این وظیفه بر عهده سازمان زمین‌شناسی گذاشته شده است.
در این بین مهم‌ترین بخش در دسترس بودن این اطلاعات برای عموم از جمله سرمایه‌گذاران واقعی معدن است که خوشبختانه سازمان زمین‌شناسی، این مهم را فراهم کرده است.

عباس گل‌محمدی / مشاور سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

عناوین برگزیده