تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۵۶۳۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گام‌های بلند به سمت رونق اقتصادی

می متالز - کارآمدی دولت در استان قزوین در شرایط سخت اقتصادی امروز با بهره برداری، افتتاح یا اجرای طرح‌های گوناگون و بزرگ عمرانی و زیرساختی، خدماتی و اقتصادی از جمله خط آهن قزوین - رشت، انتقال آب سد طالقان به ۲۵ شهر و ۲۰۰ روستا و ساخت سه هزار مسکن روستایی، ایجاد ۱۷ هزار شغل و... به اثبات رسیده است.
گام‌های بلند به سمت رونق اقتصادی

به گزارش می متالز، استان قزوین با دارا بودن تنها یک درصد از مساحت کشور قریب به پنج درصد در اقتصاد و تولید ایران نقش دارد.
استان راهبردی و حساس قزوین با داشتن چهار هزار واحد تولیدی به عنوان یکی از پنج قطب مهم صنعتی کشور شناخته می شود و در عین حال از نظر کشاورزی نیز با خاک زرخیز خود یکی از مناطق عمده تولید فندق، پسته، زغال‌ اخته، انگور و کشمش در ایران است.
این استان افزون بر ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی با داشتن یک هزار و ۳۰۰ اثر ثبت شده ملی، بیشترین آثار ثبت شده تاریخی کشور را در خود جای داده است و در کنار پایتخت، نزدیکترین مقصد گردشگری برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.
قزوین با این همه ظرفیت و توانمندی در دولت تدبیر و امید گام‌های بلندی به سمت شکوفایی اقتصادی و رونق کسب و کار برداشته و سراشیبی تند دستیابی به توسعه پایدار را با سرعت و جدیت سپری کرده است.

افتتاح ۹۲۸ طرح زیربنایی و اقتصادی در قزوین

استاندار قزوین در این خصوص گفت: همزمان با هفته دولت ۹۲۸ طرح زیربنایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در قزوین با ۶۷۴ میلیارد و ۵۳۰ میلون تومان اعتبار به بهره برداری خواهد رسید.
عبدالمحمد زاهدی اضافه کرد:از این تعداد ۵۶۸ طرح کاملا دولتی، ۸۰ طرح کاملا خصوصی و ۲۸۰ طرح مشارکتی با شهرداری، شرکت برق، کمیته امداد و دهیاری‌ها است.
زاهدی گفت:میزان اشتغال این طرح‌ها در مجموع به صورت مستقیم سه هزار و ۹۰۵ نفر و ۶ هزار و ۲۴۴ نفر به صورت غیر مستقیم است.

وی با اشاره به طرح‌هایی که در این هفته عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، گفت:این طرح‌ها شامل اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان با یک طرح با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار، شرکت گاز ۶ طرح با هشت میلیارد تومان، شرکت آب و فاضلاب یک طرح با ۱۴ میلیارد، دانشگاه علوم پزشکی ۲ طرح با هفت و نیم میلیارد تومان و شرکت شهرک‌ها با ۴۳ طرح و ۷۳۳ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.
زاهدی با تفکیک این طرح‌ها در بخش‌های مختلف گفت: ۷۹۷ طرح با اعتباری بالغ بر ۲۲۴ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان در امور زیربنایی و عمرانی شامل سازمان‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت برق، سازمان حفاظت محیط زیست، پخش فراوردهای نفتی، آب و فاضلاب شهری و روستایی، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، شهرداری و دهیاری و شرکت گاز افتتاح خواهد شد.
استاندار قزوین ادامه داد: ۹۱ طرح با اعتباری بالغ بر ۳۷۸ میلیارد تومان شامل فعالیت‌های جهادی، کشاورزی، آب منطقه ای، صنعت، شرکت شهرک‌ها و یک طرح اداره امور مالیاتی به بهره برداری می‌رسد.
وی گفت:همچنین ۴۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۷۲ میلیارد تومان در امور فرهنگی و اجتماعی شامل سازمان‌های نوسازی مدارس، میراث فرهنگی، پارک علم و فناوری، دانشگاه پیام نور، کمیته امداد، دانشگاه علوم پزشکی و اداره ورزش در این مدت بهره برداری خواهد شد.

افتتاح راه آهن قزوین - رشت گامی بلند برای توسعه استان 

مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین در این خصوص گفت:دولت تدبیر و امید به منظور توسعه خطوط ریلی کشور، پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح‌ها محسوب می‌شد تا اتصال استان‌های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
مسعود حق لطفی اضافه کرد:راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
وی گفت:این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا کند.
حق لطفی افزود:برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.


این مسوول اضافه کرد:اول آذرماه سال گذشته قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرد.
وی با اشاره به دیگر طرح های خطوط ریلی در استان اظهار داشت: خط دوم راه آهن قزوین به زنجان و تهران به قزوین به مسافت ۵۳ کیلومتر در سه قطعه در حال اجراست و مسیر زنجان به قزوین نیز در چهار قطعه اجرا می‌شود.
حق لطفی با اشاره به دیگر طرح‌های بزرگ راه سازی استان در دولت تدبیر و امید افزود:طرح راه اصلی قزوین- الموت- تنکابن به طول ۱۴۸ کیلومتر و قزوین - رحیم آباد - کلاچای به طول ۱۴۰ کیلومتر را از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این استان در حوزه راه باید دانست.
وی گفت: احداث باند دوم جاده بویین زهرا- ساوه به طول ۷۵ کیلومتر، چهار خطه کردن قطعه چهارم محور تاکستان به آبگرم، چهار خطه کردن جاده قزوین- اقبالیه و اجرای عملیات آزادراه آبیک - چرمشهر از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در استان قزوین در حوزه راه هستند.

اجرای ۶۴ پروژه بزرگ صنعت آب و برق در استان قزوین

وزیر نیرو که ۹ تیرماه سال جاری برای افتتاح چندین طرح از جمله پست برق دشت‌آبی بوئین زهرا به قزوین سفر کرده بود، در این باره گفت: اجرای ۶۴ پروژه بزرگ صنعت آب و برق در استان که با اعتباری بالغ‌ بر یک‌هزار میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی در حال ساخت هستند از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این استان است.

رضا اردکانیان با تاکید بر اینکه این پست نقش مهمی در تأمین برق پایدار استان قزوین دارد، یادآور شد: با وجود تحریم‌ها این دولت توانسته است از سال ۹۲ تاکنون ۱۱۱ هزار کیلومتر شبکه توزیع و فوق توزیع در کشور احداث کند و به تعبیری در هر سال ۱۸ هزار کیلومتر خطوط برق در کشور ایجاد شده است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین و مدرن‌ترین شبکه آبیاری در قزوین در دست بهره‌برداری است، ادامه داد: درصددیم تا با تکمیل دو سد استان، آب شرب و کشاورزی مناسبی برای این منطقه تامین شود و در کنار آن به توسعه طرح‌های تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب بپردازیم.

طرح انتقال آب طالقان به قزوین، بزرگترین اقدام دولت تدبیر و امید در استان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در این باره گفت:آغاز اجرای طرح انتقال آب طالقان به قزوین که از خواسته‌های مهم مردم استان بود را باید اقدام ماندگار دولت تدبیر و امید در حوزه آبرسانی یاد کرد.
یدالله ملکی اضافه کرد:۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان با مشکل جدی کمبود آب شرب مواجه هستند که با اجرای این طرح در دولت تدبیر و امید گام بلندی برای رفع این مشکل برداشته شد و پس از سال‌ها یکی از نیازها و درخواست‌های اصلی مردم استان قزوین در دولت تدبیر و امید رنگ واقعیت و حقیقت به خود گرفت.

این مسوول اضافه کرد: آبرسانی به قزوین از سد طالقان به میزان ۶۰ میلیون متر مکعب، احداث ساختمان سد نهب، احداث کانال اصلی شبکه آبیاری نهب، احداث ساختمان سد بالاخانلو، مطالعه آبرسانی به شهرها و صنایع از جمله دستاوردها و اقدامات ماندگار دولت تدبیر و امید در بخش آب در این استان بوده است.
ملکی افزود: همچنین تکمیل و تجهیز شبکه‌های اندازه گیری آب‌های سطحی و زیر زمینی، مرمت و بازسازی اساسی شبکه آبیاری و زهکشی قزوین و ایمن سازی شبکه به طول ۲ هزار و ۷۱۰ متر و ساماندهی رودخانه‌ها از دیگر دستاوردهای دولت در این بخش بوده است.

پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی عملیات اجرایی سد نهب تاکستان در دولت تدبیر و امید

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین همچنین گفت: سد نهب اولین سد بزرگ استان قزوین با ارتفاع متوسط ۴۸٫۵ متر و حجم مخزن ۱۳۰ میلیون متر مکعب در منطقه تاکستان است که نقش مهمی در اقتصاد استان خواهد داشت.
ملکی افزود:ذخیره سازی و تنظیم آب برای بهبود اراضی کشاورزی به میزان ۳۷ هزار هکتار، تغذیه مصنوعی دشت قزوین، مدیریت منابع آب، بالا بردن بهره وری در بخش کشاورزی، آبیاری و جلوگیری از جریانات نا به هنگام و سیلابی رودخانه خر رود و کاهش برداشت از منابع آب زیر زمینی از جمله اهداف اجرایی این سد است.
این مسوول گفت: این سد هم اکنون به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی رسیده است در حالیکه در انتهای دولت دهم فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
وی گفت:عملیات اجرایی سد بالاخانلو در بویین زهرا نیز که تامین آب شرب پنج شهر و ۳۶ روستا و تغذیه مصنوعی دشت برای جلوگیری از افت روز افزون سطح آب زیر زمینی را برعهده دارد هم اکنون به پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی رسیده است.
ملکی با اشاره به دیگر دستاوردهای مهم دولت در حوزه آب استان قزوین، گفت:مهر و موم ۲ هزار و ۷۰ حلقه چاه غیر مجاز، کاهش افت آب‌های زیر زمینی از ۱۶۸ سانتی متر به حدود ۹۰ سانتی متر، توقیف تعداد ۲۳۵ دستگاه ادوات حفاری غیر مجاز و نصب و راه اندازی یک هزار و ۵۶۵ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها از جمله دستاوردهای دولت در بخش آب در استان قزوین بوده است.

اجرای ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری نوین مصوب سفر رییس جمهوری به قزوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این باره  گفت:از سال ۷۵ تاکنون بیش از ۴۵ هزار هکتار آبیاری نوین در استان قزوین اجرا شده که حدود ۲۰ هزار هکتار آن مصوب سفر رییس جمهوری به استان قزوین در سال ۹۵ بوده است.


فاطمه خمسه گفت:هم اینک بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از این طرح مصوب در استان اجرا شده و قزوین رتبه چهار کشور را در این زمینه دارد.
وی با قدردانی از تلاش کارشناسان و فرمانداری‌ها در اجرای این طرح‌ها افزود: از سال ۷۳ که طرح‌های آبیاری نوین آغاز شده تنها در سال گذشته توانستیم بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری در استان اجرا کنیم که این میزان اجرای سطح سامانه نوین آبیاری در استان بی‌سابقه است.
خمسه با بیان اینکه استان قزوین ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد، افزود: با تحول صورت گرفته برای بهره برداری از سامانه های نوین آبیاری در دولت تدبیر و امید قطعا افزایش کیفیت محصولات تولیدی، صرفه جویی در مصرف منابع آبی، افزایش راندمان تولید و ... را شاهد خواهیم بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت:داربستی کردن یک هزار و ۶۰۰ هکتار از باغ‌های انگور تاکستان، ایجاد ۱۴ سایت جامع ترویجی-آموزشی کشاورزی و بهره برداری از ۵۰ طرح با ۷۴ میلیارد ریال اعتبار، اختصاص اعتبار ویژه برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، دستیابی به تکنولوژی های روز دنیا در بخش های بذر و نهال و دیگر نهاده ها، اعلام به موقع و منصفانه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی در استان قزوین بوده است.

برخورداری ۸۵ درصد خانوارهای روستایی قزوین از نعمت گاز طبیعی

مدیر عامل شرکت گاز استان قزوین در این باره گفت:در هفته دولت امسال ۳۰ روستا و هزار و ۱۵۵ خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره مند می‌شوند که به این ترتیب تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در استان قزوین به ۵۰۶ روستا معادل ۸۵ درصد خانوارهای روستایی استان خواهد رسید.


اسماعیل مفرد بوشهری هزینه گازرسانی به این روستاها را ۱۵۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای گازرسانی به این روستاها ۹۸ کیلومتر عملیات شبکه گذاری اجرایی شده است که با اجرای این میزان شبکه گذاری، مجموع طول شبکه گاز در استان به بیش از هفت هزار و ۴۲ کیلومتر افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به طرح‌های این شرکت در هفته دولت امسال گفت:همزمان با این هفته، ۳۲ طرح گازرسانی شهری و روستایی و ۹۵ طرح گازرسانی به واحدهای صنعتی با اعتباری بالغ بر ۲۹۰ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین همچنین از گازرسانی به ۹۵ واحد صنعتی در هفته دولت در سطح استان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد ۴۲ واحد صنعتی در شهرستان قزوین، ۱۱ واحد صنعتی در شهرستان بوئین زهرا، ۲۱ واحد صنعتی در تاکستان، ۱۰ واحد صنعتی در شهرستان آبیک، ۹ واحد صنعتی در شهرستان البرز و ۲ واحد صنعتی در آوج با هزینه ای معادل ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به شبکه سراسری گاز متصل می‌شوند که در این صورت، تعداد واحدهای صنعتی برخوردار از گاز استان به سه هزار و ۱۵۴ مشترک می‌رسد.

تحویل یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد استان

مدیرکل کمیته امداد قزوین در این باره گفت: در ۲ سال گذشته هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تحویل مددجویان استان شده و ۳۵۰ خانوار نیز باقی مانده که امسال همه آنها صاحب خانه می شوند.
مجید مومنی افزود: یکی از اولویت‌های اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) قزوین اعطای تسهیلات و کمک های بلاعوض به خانواده مددجویان برای خانه دار شدن است و در تلاش هستیم تا پایان سال جاری یتیم بدون خانه در استان نداشته باشیم.


مومنی در خصوص اشتغال مددجویان نیز اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۴۲ طرح اشتغال نیز برای مددجویان کمیته امداد فراهم شده تا به توانمندی هرچه بیشتر این افراد کمک کند.
مدیر کل کمیته امداد قزوین درخصوص برنامه های این نهاد در هفته دولت امسال، گفت: واگذاری مسکن به مددجویان کمیته امداد، اعزام ۴۰ نفر به کربلای معلی، اعطای ۱۰۲ فقره جهیزیه به نوعروسان و اعزام ۴۰۰ نفر به مشهد مقدس از جمله طرح‌های کمیته امداد به مناسبت هفته دولت است.
وی گفت: همچنین ۹۳۶ طرح خدماتی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) قزوین اجرا می‌شود.

ارتقای هتلینگ بیمارستان های قزوین، گامی در راستای خدمات رسانی بهتر دولت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این خصوص گفت: مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه بهداشت و درمان اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که علاوه بر ارایه بسته های خدمات درمانی ارزان و رایگان به مردم در حوزه عمرانی و فیزیکی نیز منجر به ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های استان شد.
دکتر منوچهر مهرام افزود: با اقدامات دولت تدبیر و امید و احداث بیمارستان شفای تاکستان و نوسازی تخت‌های برخی بخش‌های بیمارستانی تعداد کل تخت‌های بیمارستان قزوین از هزار و ۷۰۰  مورد به هزار و ۸۶۳ مورد رسیده است.

وی، آغاز ساخت بیمارستان های ۷۰۰ تختخوابی قزوین، ۱۲۰ تختخوابی الوند و همچنین بخش الحاقی بیمارستان شهید رجایی را سه طرح مهم عمرانی دانشگاه در سال‌های اخیر عنوان کرد که با تکمیل آنها و تخصیص اعتبارات مورد نیاز تا حد قابل توجهی به تعداد تخت‌های بیمارستانی اضافه خواهد شد.
مهرام همچنین ساخت نخستن مرکز رادیوتراپی استان پس از سال‌ها پیگیری را نیز یکی دیگر از اقدامات این دانشگاه در دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و افزود: سالانه حدود ۱۵۰۰ مورد ابتلای جدید به سرطان در قزوین ثبت می شود و ساخت این مرکز اقدامی موثر در مقابله با این بیماری خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر یکی از شتاب دهنده‌های این مرکز در حد بسیار پیشرفته با هزینه‌های فراوان تامین شده و به محض ترخیص از گمرک، مرکز رادیوتراپی قابل بهره برداری خواهد شد.
مهرام، راه اندازی مرکز آموزش مهارت‌های بالینی دانشگاه، ساختمان آموزش و پژوهش پردیس، ساختمان الحاقی دانشکده دندانپزشکی، مرکز آزمون الکترونیک و مرکز خدمات جامع سلامت الوند را نیز تنها بخشی از دیگر طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای دانشگاه عنوان کرد که در دو سال اخیر انجام شده است.
مهرام خاطر نشان کرد: علاوه بر بخش عمرانی در حوزه بهداشت نیز شاهد توسعه طرح‌های واکسیناسیون در استان بوده ایم و در سال ۱۳۹۳ تزریق واکسن پنج گانه (پنتاوالان) شامل واکسن‌های سیاه سرفه، دیفتری، کزاز، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوآنزا آغاز شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین همچنین توزیع مکمل های ویتامین دی بین دانش آموزان متوسطه اول و دوم و همچنین سالمندان را از دیگر طرح های بهداشتی عنوان کرد و ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تشکیل مراکز جامع سلامت در استان‌ها برای نخستین بار کارشناسان سلامت روان و تغذیه در این مراکز جهت  ارایه خدمات مشاوره ای به مراجعان جذب شدند.
به گفته مهرام پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، خدمات دندانپزشکی در روستاها مغفول مانده بود اما در چند سال گذشته فعالیت‌ها و خدمات زیادی در این حوزه ارائه شده که گسترش واحدهای فعال دندانپزشکی از ۲۴ به بیش از ۵۵ واحد و افزایش دندانپزشک مستقر در این واحدها از ۱۸ به ۴۸ تن از جمله آنها است.

احداث سه هزار واحد مسکن روستایی استان در سال ۹۷

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین افزود: این سهمیه در سال ۹۸ بالغ بر چهار هزار واحد و سقف تسهیلات ارائه شده نیز ۴۰۰ میلیون ریال برای هر واحد در نظر گرفته شده است.

 اصغر گونجی اضافه کرد: در سال گذشته تسهیلات بانکی برای هر واحد مسکونی در طرح بهسازی مسکن روستایی استان قزوین ۲۵۰ میلیون ریال بوده است.
وی با اشاره به طرح های قابل بهره برداری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در هفته دولت،  گفت:یک هزار و ۴۸۵ واحد مسکونی از محل طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی طی هفته دولت در قزوین مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که  برای بهره‌برداری از این تعداد واحد مسکونی ۳۷ میلیارد و ۱۲۵ میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به واحدهای قابل بهره برداری در استان، اضافه کرد: در شهرستان‌ قزوین ۴۲۴ واحد، در بویین زهرا ۵۴۰ واحد، تاکستان ۱۹۲، البرز ۱۵۷، آبیک  ۱۰۴ و آوج بالغ بر ۶۸ واحد مسکونی روستایی در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

پیوند سبز میان دولت و ملت

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین به پیوند محکم دولت با سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در استان پرداخت و گفت: هم اکنون حدود ۲۰ سازمان مردم نهاد در حوزه زیست محیطی با اداره کل حفاظت محیطی زیست استان همکاری می‌کنند و این سطح از تعاملات سبب شده تا به زودی شاهد راه‌اندازی شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست در استان باشیم.
حسن پسندیده با بیان اینکه سال گذشته ۸۰۶ پایش از واحدهای صنعتی استان صورت گرفت، اظهار داشت: در یک سال گذشته ۵۰۷ واحد متخلف اخطار گرفتند و این موضوع نشان می دهد توجه سازمان به هرگونه واحدهای آلاینده بسیار بالا بوده و به صورت مستمر واحدهای صنعتی تحت نظارت قرار داشته‌اند.
پسندیده تصریح کرد: کشف بیش از ۷۰ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز در راستای پیشگیری از کشتار حیات وحش، معرفی بیش از ۵۰ واحد صنعتی به دستگاه قضایی مهار آتش سوزی در مراتع، معرفی شکارچیان غیرمجاز به دستگاه قضایی، توزیع علوفه در زیستگاه های طبیعی استان برای فصل سرما، جلوگیری از تخلیه غیر بهداشتی خودروهای پسماندهای صنعتی و... از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیطی زیست در یکسال گذشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: یکی از اولویت‌های سازمان محیط زیست در استان قزوین اجرای مدیریت و ساماندهی در حوزه پسماندهای صنعتی، شهری، خانگی، کشاورزی و بیمارستانی بود که مورد توجه واقع شد.
وی به وجود جایگاه پسماند محمدآباد اشاره کرد و گفت: احداث این مکان نیز از دیگر اقدامات بسیار مثبت استان قزوین بود که پس از مطالعات کارشناسی از سوی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در دستور کار قرار گرفت و اکنون یک مکان ویژه برای پردازش و ساماندهی پسماندها تدارک دیده شده است.
پسندیده همچنین تاکید کرد: هم اکنون نیز برای پسماندهای ویژه صنعتی با شرکت شهرک های صنعتی استان هماهنگی شده تا برای اولین بار در کشور شهرک تخصصی مدیریت پسماندهای ویژه را راه اندازی کنیم.
این مسوول یکی دیگر از اقدامات زیست محیطی در استان قزوین را هماهنگی برای مدیریت پسماندهای روستایی عنوان کرد و گفت: قرار شده که مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین در این خصوص برنامه جامعی را تا پایان سال جاری تهیه و ابلاغ کند که بتوانیم با یک برنامه ریزی مناسب زباله ها را پردازش و مدیریت کنیم.

صدور ۱۶۷۱ فقره جواز تاسیس واحدهای تولیدی در قزوین در دولت دوازدهم

معاون امور سرمایه ‌گذاری و برنامه ‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این خصوص گفت: از سال ۹۵ تاکنون یک هزار و ۶۷۱ فقره جواز تاسیس واحدهای تولیدی در قزوین با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۷۲ میلیارد ریال صادر شده که برای ۵۶ هزار و ۷۴۹ نفر اشتغالزایی داشته است.
کامران لشگری خاطر نشان ساخت:همچنین طی این مدت ۹۰۲ فقره پروانه بهره برداری از واحدهای تولیدی در استان با سرمایه گذاری ۴۲ میلیارد ریالی صادر شده که برای ۱۷ هزار و ۷۰۵ نفر اشتغالزایی به دنبال دارد.
این مسوول با اشاره به تسهیلات پرداختی اضافه کرد: طی این مدت ۷۶۹ فقره تسهیلات به میزان ۱۱ میلیارد و ۶۱۶ میلیون ریال در قالب رونق تولید و بازسازی و نوسازی صنایع پرداخت شده است.
لشگری با اشاره به صادرات کالا از قزوین گفت:یک میلیون و ۷۵۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیون و ۸۱۵ دلار از استان قزوین تا پایان تیرماه ۹۸ صادر شده و در این مدت ۲ هزار و ۷۳ بازرگان با کارت بازرگانی در استان مشغول فعالیت بوده اند.


احیای ۲۱۱ واحد تولیدی قزوین در دولت تدبیر و امید

وی ادامه داد:در سال ۹۵، ۵۱ واحد تولیدی استان با اشتغال هزار و ۷۳ نفر، در سال ۹۶، ۵۱ واحد با ۸۴۷ نفر اشتغالزایی و در سال ۹۷، ۱۰۹ واحد با هزار و ۵۷۸ اشتغال با حمایت دولت احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند.

گام بلند دولت برای اشتغال زایی در قزوین

معاون اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در این خصوص گفت:دولت تدبیر و امید طی این سال‌ها اقدامات و طرح‌های موثری برای اشتغالزایی و مقابله با بیکاری داشته است.
ناصر شفیع آبادی افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان طی سال ۹۷ و ۹۸، ۱۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات مشاغل خانگی ابلاغی داشت که ۱۰۰ درصد این اعتبار تخصیص یافت.
وی افزود:تاکنون ۱۵ میلیارد و ۷۸۹ میلیون تومان از این اعتبار برای یک هزار و ۳۸۲ طرح به منظور اشتغال یک هزار و ۸۶۲ نفر به بانک‌های عامل معرفی شده و ۹۹۳ طرح تاکنون به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۷۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده اند.
شفیع آبادی ادامه داد: از محل اشتغال روستایی از مجموع ۲۸۵ میلیارد تومان ابلاغی تاکنون ۲۸۰ میلیاد تومان تخصیص یافته و ۱۷۲ میلیارد تومان برای هزار و ۳۱ طرح به منظور اشتغال سه هزار و ۳۸۸ نفر پرداخت شده است.


وی با بیان اینکه طی سال های ۹۵ تا ۹۷ حدود ۶۰ هزار فرصت شغلی در استان قزوین ایجاد شده است، گفت:در سال جاری نیز ایجاد ۱۷ هزار فرصت شغلی جدید هدف گذاری شده که تاکنون ۳۵ درصد آن محقق شده است.

انعقاد بیش از ۳۳۸ قرارداد در شهرک های صنعتی قزوین

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: استان قزوین در سه سال و نیم گذشته با بیش از ۳۳۸ قرارداد پیشگام ملی در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده است.  
حمید رضا خانپور افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون، ۴۷۰ هکتار زمین صنعتی به سرمایه گذاران واگذار کرده‌ایم که بیشترین آمار واگذاری‌ها بر اساس مستندات قراردادها در شهرک صنعتی کمتر برخوردار به ترتیب شهرک صنعتی خرمدشت با ۲۳۲ هکتار و شهرک صنعتی لیا با ۹۷ هکتار زمین صنعتی بوده است.  


وی با اشاره به افزایش جذب سرمایه گذاری  در شهرک صنعتی خرمدشت که یکی از شهرک‌های صنعتی امن برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است، افزود: مشوق‌های اعطایی به واحدهای صنعتی، هفت تا ۱۳ سال معافیت مالیاتی، بهره مندی از مزایای صندوق ضمانت صنایع کوچک، کاهش عوامل نقدی و تقسیط بلند مدت حقوق انتفاع، بهره مندی از جاده ترانزیت شرق به غرب و مرکز، پایین بودن هزینه‌های تسطیح اراضی برای ساخت و ساز، نزدیکی به بازار عمده محصولات صنعتی کشور و شناسایی منطقه قزوین در سطح بین المللی به عنوان یک منطقه صنعتی مناسب سرمایه گذاری است.
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ابراز امیدواری کرد: با اجرا و بهره برداری از این واحدها زمینه اشتغالزایی بیش از ۱۰ هزار نفر فراهم خواهد شد.
خانپور افزود: در سال رونق تولید و با توجه به تحریهای ظالمانه، خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون با واگذاری ۱۶۷ هکتار از اراضی شهرکها و نواحی صنعتی استان به ۴۷ متقاضی سرمایه گذار، در سطح کشور بیشترین آمار جذب سرمایه گذار را به خود اختصاص دادیم که خود بیانگر عزم جدی مدیران ارشد استان با ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه گذاران استان است.
رئیس هیات مدیره شرکت شهرکهای صنعتی استان با اشاره به استقبال خوب سرمایه گذاران از نواحی صنعتی کم برخوردار و محروم استان، گفت: در طول این سه سال گذشته ۱۴ قرارداد در ناحیه صنعتی آوج با متقاضیان سرمایه گذار منعقد شده که از لحاظ آماری رتبه چهارم در بین شهرکها و نواحی صنعتی استان در جذب سرمایه گذار بوده است.  
خانپور تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به رشد چشمگیر میزان سرمایه گذاران در شهرکها و نواحی صنعتی در سه سال اخیر و قرارگیری استان قزوین به عنوان رتبه برتر در جذب سرمایه گذار، شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در سالجاری از گروه ۲ ساختار مدیریتی به گروه یک ارتقا یافت.
این مسوول با اشاره به مهمترین برنامه های حمایتی از صنایع کوچک در طول سه سال اخیر یادآور شد: برگزاری اولین رویداد استارت آپی صنایع کوچک در کشور، برگزاری اولین رویداد نمایشگاهی رفع نیاز فناورانه صنایع کوچک در کشور، راه اندازی کنسرسیوم صادراتی در کشور روسیه و عراق، تشکیل خوشه صنعتی شیرینی سنتی قزوین، برگزاری بیش از سه نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک، برگزاری بیش از ۳۱۰ دوره آموزشی برای مدیران و پرسنل واحدهای تولیدی وصنعتی، برگزاری ۴۰ تور صنعتی داخل و خارج از استان،  حمایت و اعزام ۱۳۹ واحد تولیدی جهت حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی با اختصاص یارانه نمایشگاهی، اعزام هیات های تجاری به خارج از کشور و ... از مهمترین اقدامات حمایتی و نرم افزاری از واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و صنفی بوده است.
خانپور از جذب پنج سرمایه گذار خارجی از کشورهای فرانسه، آلمان، ترکیه و عراق با سرمایه گذاری ۴۴۰ میلیون یورو و اشتغال یک هزار و ۱۱۲ نفر در شهرک‌های صنعتی کاسپین و لیا خبر داد و گفت: از این پنج واحد تولیدی سه واحد به بهره برداری رسیده و در مرحله تولید قرار دارند و دو واحد صنعتی در مرحله ساخت و ساز هستند.

عناوین برگزیده