تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۱۳۵۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اکبر زمانیان، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انرژی تشریح کرد:

سازوکار بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست

‌می‌متالز - دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انرژی با اشاره به تغییر عنوان، اهداف و ماموریت‌های این ستاد، گفت: اجرایی‌سازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست یکی از برنامه‌های جدید ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انرژی است.

به گزارش می‌متالز، زمانیان در این خصوص بیان کرد: سازوکار بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست به گونه‌ای است که شرکت‌های فعال حوزه بهینه‌سازی با ارائه پروپوزال‌های مناسب و تصویب آن‌ها در نهاد‌های تخصصی بازار (ایفکو و ساتبا) بتوانند به میزان انرژی صرفه‌جویی‌شده پس از اجرای طرح خود، گواهی‌هایی قابل معامله در بورس انرژی را دریافت کرده و با قیمت‌های بالاتری نسبت به هزینه برق صرفه‌جویی‌شده آن‌ها را به فروش برسانند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انرژی درخصوص اجرایی‌سازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست اظهار کرد: آیین‌نامه ایجاد آن در سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است.

او در ادامه گفت: همچنین آیین‌نامه اجرایی بازار در سال ۱۴۰۰ ابلاغ و معاونت علمی وظیفه راه‌اندازی سامانه‌ای به‌منظور تهیه و تنظیم گزارش‌های پایش و ارزیابی عملکرد فعالان بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و معرفی سالانه فناوری‌های نوین حوزه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست را برعهده دارد.

زمانیان به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره و تاکید کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم این ستاد، پیگیری اجرایی کردن ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و کمک به توسعه شرکت‌های فعال و زیرساخت‌های این حوزه با کمک منابع حاصله از اجرای این قانون است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انرژی افزود: مطابق این قانون، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظف هستند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند که این سهم باید در پایان سال پنجم به حداقل پنج درصد برسد. در غیر این صورت وزارت نیرو موظف است سهم مذکور از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه تجدیدپذیر محاسبه نموده و از صنایع اخذ کند.

زمانیان یادآور شد: میزان ۲۵ درصد از این هزینه دریافتی پس از واریز به حساب خزانه‌داری کل کشور به حساب معاونت علمی ریاست جمهوری واریز می‌شود تا صرف حمایت از آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر موارد مرتبط با توسعه برق تجدیدپذیر شود.

او در پایان تصریح کرد: این ستاد آمادگی خود را برای اجرایی‌سازی اولویت‌های ارائه‌شده با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال حوزه انرژی اعلام می‌کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده