تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۵۶۶۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار تاکیدکرد:

سال مالی تمام کارگزاری ها پایان شهریور نیست!

می متالز - نمی توان با قاطعیت گفت دلیل ریزش امروز بازار سرمایه، تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها بوده است.
سال مالی تمام کارگزاری ها پایان شهریور نیست!

 

به گزارش می متالز، بعد از مدت ها سبزی بی وقفه، امروز بازار سرمایه رنگ خون به خود گرفت و علاوه بر ریزش بیش از ۸ هزار واحدی شاخص و نزول تا کانال ۲۹۳ هزار واحدی (تا ساعت ۱۱)، فشار فروش در اکثر نمادها محسوس بود. بسیاری از سهم هایی که امروز صف فروش بودند، تا دیروز صف خرید بودند و این نشان می دهد بازار ما تا چه اندازه هیجانی است.

طبق برخی نظریه ها، امروز آخرین روز مهلت تسویه معاملات اعتباری کارگزاری ها است و دلیل ریزش بازار، همین موضوع بوده است. البته فعالان قدیمی تر بازار احتمالا تجربه چنین اتفاقاتی را در روزهای پایانی شهریور در ذهن دارند.

محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص بیان کرد: سال مالی کارگزاری ها متفاوت است و سال مالی برخی شرکت های کارگزاری، پایان شهریور ماه است. ضمن اینکه قراردادهای شرکت های کارگزاری با بانک ها در مورد خط های اعتباری، دقیقا مشابه هم نیست و زمان قرارداد هر کارگزاری با بانک با قرارداد کارگزاری های دیگر از نظر زمانی احتمالا متفاوت است. ضمن اینکه بعضی کارگزاری های بزرگ در زمینه معاملات اعتباری چندان فعال نیستند. بنابراین نمی توان با قاطعیت گفت دلیل ریزش امروز بازار سرمایه، تسویه معاملات اعتباری کارگزاری ها بوده است. 

وی افزود: البته در چند سال اخیر بارها در چنین ایامی، چنین موضوعی مطرح شده و بارها هم گفته ایم که سال مالی تمام کارگزاری ها پایان شهریورماه نیست. روندهای بازار تحت تاثیر متغیرهای مختلفی است که هر کدام هم وزنی دارند و نباید فقط بر یک متغیر، مانور داد.

عطایی در ادامه گفت: حساب تضمین معاملات اعتباری بر اساس ۵۰ درصد ارزش آن سهم در پرتفوی سهامداران است و طبق بررسی هایی که قبلا صورت گرفته، اعتبارات بر اساس ۵۰ درصد ارزش سهم در بعضی بورس های جهانی هم تجربه شده است. این میزان (۵۰ درصد اعتبار) کاملا منطقی است و حتی در صورت نوسان منفی بازار، ریسک های احتمالی پوشش داده خواهد شد.

عطایی در پاسخ به بعضی انتقادات سهامداران در رابطه با دلیل عدم تسویه حساب کارگزاری ها در زمان پرداخت وجه سهامدار بعد از فروش سهم، اظهار کرد: کارگزاری ها نمی توانند بلافاصله بعد از فروش سهم توسط سهامدار و درخواست وجه، پول را به حساب سهامدار واریز کنند. وجه فروش به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز شده و بعد از آن، به حساب کارگزاری ها واریز شده و سپس کارگزاری ها، وجه را به حساب سهامداران انتقال می دهند. این فرآیند زمان بر بوده و دلیل واریز به حساب سهامداران کارگزاری ها بعد از دو روز معاملاتی (یا پرداخت T+2) همین است.

عناوین برگزیده