تفضلی گفت: امروزه کارخانه های زیر ۱۰ میلیون تن در دنیا صرفه اقتصادی ندارد بنابراین اقتصادی بودن طرح های استانی به جهت ظرفیت و همین طور انتقال آهن اسفنجی به روش سرد، قطعا در دنیا زیر سوال است. اگر ما چنین کاری می کنیم و با این ظرفیت ها تولید داریم، تنها به دلیل منابع ارزان است و در غیر این صورت زیان ده خواهیم بود بنابراین در حال مطالعه بر روی این موضوع هستیم که روش فعلی را به روش هات شارژ تغییر دهیم تا بتوانیم هزینه های دوران بهره برداری را کاهش دهیم. همچنین طرح تولید نورد را نیز بعد از واحد فولادسازی مورد بررسی قرار خواهیم داد و در این بخش نیز قطعا روش هات شارژ را مد نظر قرار خواهیم داد.
مدیرعامل فولاد شادگان در پاسخ به این سوال که طرح توسعه شادگان و مشکلی که با محیط زیست برای زمین داشتید به کجا رسید؟ اظهار داشت: در مورد طرح توسعه، زمینی را از محیط زیست درخواست کردیم و درخواست ما بدین شکل بود که به ما اجازه حرکت به سمت شادگان جهت اجرای طرح توسعه داده شود ولی چون استدلال مسئولان محیط زیست این است که محدوده درخواستی جزئی از تالاب شادگان است در نتیجه امکان توسعه از آن سمت وجود ندارد. بنابراین در مرحله بعد درخواست کردیم این موضوع را برای ما مشخص کنند که امکان توسعه از کدام سمت وجود دارد و آنرا به ما اعلام نمایند تا ما نیز بر روی این مسئله اقدامات خود را انجام دهیم اما هنوز پاسخی در این موضوع از محیط زیست دریافت نشده است.
تفضلی درباره تامین خوراک مورد نیاز کارخانه گفت: در حال حاضر گندله به عنوان خوراک ورودی کارخانه از فولاد خوزستان تامین می گردد که قطعا در آینده بزرگترین تهدید در تداوم فعالیت کارخانه خواهد بود.
وی تصریح کرد: در راستای تامین گندله، رایزنی هایی با ایمیدرو داشتیم و امیدواریم این معضل رفع شود تا ریسک توقف از بین برود چراکه در توافق اولیه فولاد خوزستان و ایمیدرو آمده است که تامین سنگ آهن مورد نیاز کارخانه در تعهد دولت است.
مدیرعامل شادگان در توضیح بیشتر این موضوع گفت: به منظور تامین خوراک کارخانه، در حال حاضر به صورت تهاتری با فولاد خوزستان کار میکنیم ولی قطعا در کوتاه مدت دچار مشکل خواهیم شد چراکه فولاد خوزستان نیز در تامین کنسانتره و گندله مورد نیاز، مشکلات خودش را دارد.
وی خاطرنشان کرد: براساس قرارداد مشارکت فولاد خوزستان و ایمیدرو، ایمیدرو متعهد است که سنگ آهن مورد نیاز شادگان را تامین نماید و رئیس هیئت عامل ایمیدرو با جدیت و با حسن نظر به دنبال این موضوع است.
تفضلی موضوع احداث اسکله اختصاصی را نیز مطرح کرد و اظهار داشت: در بازدیدی که از بندر شادگان داشتیم با وجود اینکه شرایط بندر برای حضور و پهلوگیری کشتی های ما فراهم نیست به این نتیجه رسیدیم که احداث اسکله نیز نیازمند سرمایه گذاری است که این مجموعه در شرایط فعلی قادر به انجام آن نیست. بنابراین به این مقوله و حل و فصل آن نمیتوان کوتاه مدت نگاه کرد. با این حال چون احداث اسکله یک کار مشارکتی بین شادگان و دولت است که جزئی از آن توسط شادگان قابل اجر بوده و بخش اعظم آن که آماده سازی کانال و دیگر زیر ساخت هاست تا امکان پهلوگیری کشتی در آن فراهم شود، تنها از طریق همکاری دولت امکان پذیر است.