تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۵
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۶۱۳۹۴

خط تندرو تهران - قم - اصفهان مهمترین طرح ریلی کشور است

می متالز - مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی گفت: قطار تندرو تهران - قم- اصفهان یکی از مهمترین پروژه های ریلی است که انجام آن زمینه ساز ورود تکنولوژی پرسرعت به کشور شده و این مساله مهمتر از عملیات اجرایی پروژه می باشد.
خط تندرو تهران - قم - اصفهان مهمترین طرح ریلی کشور است

به گزارش می متالز، سعید رسولی  با رد هرگونه توقف و یا منتفی شدن اجرای این پروژه افزود: این پروژه از مدتها قبل آغاز شده بود و در مسیر قم - اصفهان عملیات خاکی زیرسازی مسیر بیش از ٦٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر نیز ۵ کارگاه اجرایی جهت تکمیل این بخش تعریف و فعال شده اند. در مسیر قم به تهران نیز بخش هایی از عملیات خاکی انجام شده است.
وی با اشاره به مشکلات اعتبارات اسنادی و همچنین مسایل اجرایی این پروژه گفت: کارفرمای این پروژه راه آهن جمهوری اسلامی می باشد و اجرای آن بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور است.
وی اظهار داشت: فعالیت ها برای تداوم کار این پروژه شروع شده و جلسات هماهنگی به منظور رفع مشکلات طرح با طرف چینی در جریان است.
رسولی گفت: درجلسه اخیر با معاون اول رئیس جمهوری نیز، ایشان دستور دادند که جلسه هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی انجام شود و مشکلات مالی آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: نکته مهم اینکه سرعت بهره برداری قطار سریع السیر تهران- ‌قم - اصفهان در ابتدا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده بود و بعدها طرح به ۲۵۰ کیلومتر کاهش یافت که درسالجاری با دستور وزیر محترم راه و شهرسازی مجددا سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت ملاک اجرای طرح قرار گرفته است.
رسولی زمان اجرای این پروژه را چهارسال ذکر کرد و گفت: البته درکل این پروژه در حدود ١٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم که با توجه به تامین مالی به موقع به بهره برداری برسد.
وی اظهار داشت: اخیرا نیز وزیر  راه و شهرسازی طی مکاتبات با بانک مرکزی برای فعالسازی بخش دوم اعتبار اسنادی و تامین مالی این پروژه تلاش می کنند که با اجرایی شدن آن مسئله مالی پروژه برطرف و فعالیت های اجرایی گسترش خواهد یافت.
طرح احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان یکی از استثنایی ترین طرح های راه در استان قم است، که در زمان کمتر از یک ساعت مسافران را از قم به ایستگاه راه آهن مرکزی تهران منتقل می کند.
این طرح از مصوبه های سفر کاروان دولت یازدهم به قم است که با سرمایه گذاری حدود ۵.۵ میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر در حال احداث می باشد.
طی هفته گذشته در فضای مجازی مطلبی مبنی بر احتمال منتفی شدن اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران،‌ قم و اصفهان انتشار یافته بود.

عناوین برگزیده