به گزارش می متالز، چادرملو همچنین توانسته سودی بیشتر از فصل اول سال را در قسمت عملیات محقق کند. با این وجود سوالات مهمی در رابطه با وضعیت چادرملو و دیگر بزرگان سنگآهنی در نیمه دوم سال وجود دارد.
تکیه «کچاد» بر بازارهای صادراتی چندان زیاد نیست. با این وجود بازار داخلی هدف این شرکت به صورت مستقیمی با نرخهای جهانی و نرخ ارز مرتبط میشود. با توجه به افت قیمت شمش فولادی، چه در بازارهای مرجع و چه در بازار داخلی، انتظار فشار بر سودآوری شرکتهای این زنجیره وجود دارد.
چند مساله دیگر در رابطه با سودآوری این بنگاهها در تابستان و فصلهای باقیمانده از سال حائز اهمیت است:
رخداد هر کدام از مفروضات بالا در حالت معکوس میتواند به کمک سودآوری شرکتهای سنگآهنی بیاید.
همانگونه که عنوان شد «کچاد» در 2 سال اخیر چندان بازارهای صادراتی را هدف قرار نداده است. بهرهبرداری از کارخانه تولید فولاد چادرملو و تامین مواد اولیه برای فولادسازان داخلی طی 2 سال اخیر اولویتهای این شرکت را تشکیل داده است و به این ترتیب عوارض صادراتی و تغییرات مستقل قیمت سنگآهن (بدون تغییر محسوس در قیمت فولاد) چندان بر درآمدزایی «کچاد» تاثیر نخواهد داشت. به خصوص آنکه شرکت چادرملو عمده صادرات خود را به فروش اسلب فولادی منوط کرده است.
با این وجود تغییرات قیمت شمش و محصولات فولادی عامل بینوچون چرایی است که در تعیین سودآوری شرکتهای سنگآهنی داخلی موثر است. چرا که قیمت محصولات این شرکتها عموما به عنوان تابعی از نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین میشود.
جدول زیر روند درآمدزایی، سود عملیاتی و سود خالص «کچاد» را از تابستان 97 تا تابستان پیش نشان میدهد.
«کچاد» در 6 ماه نخست 4969 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش محقق کرده است. از این میزان بیش از 1900 میلیارد تومان به فروش فولاد، 1662 میلیارد تومان به کنسانتره خشک، نزدیک به 780 میلیارد تومان به گندله و 299 میلیارد تومان نیز به فروش آهن اسفنجی اختصاص داشته است.
حجم فروش کنسانتره در 2 فصل بهار و تابستان تقریبا برابر بوده؛ اما فروش مقداری فولاد در تابستان با رشد 40 درصدی مواجه شده است. در حالی که حجم فروش گندله 11 درصد کاهش یافته، مقدار فروش آهن اسفنجی رشد 160 درصدی را تجربه میکند. بنابراین رشد مبلغ فروش «کچاد» در تابستان، بیش از همه مرهون رشد مقادیر فروش بوده است و این مساله خود کاهش حاشیه سود عملیاتی شرکت را در پی دارد.
سود عملیاتی «کچاد» در تابستان نسبت به بهار رشد 12 درصدی را تجربه کرده است. اما سود خالص با کاهش 24 درصدی همراه بوده؛ دلیل این موضوع نیز شناسایی سود از محل سرمایهگذاریها در فصل اول سال است. از این لحاظ میتوان عنوان کرد که روند سودآوری شرکت چادرملو با وجود تمام تغییرات ایجاد شده در بازار محصولات، دستخوش تغییر محسوسی نشده است.
پیشبینی مورد اجماع تحلیلگران، تحقق سود 32 تومانی را به ازای هر سهم «کچاد» در تابستان پیشبینی کرده بود. بنابراین تحقق سود 26 تومانی این شرکت در فصل تابستان اگر چه پایینتر از حدود مورد انتظار تحلیلگران اجماع است، نسبت به سود عملیاتی بهار عقبگردی را به نشان نمیدهد.
*چادرملو صورتهای مالی 3 ماهه را با سرمایه 4400 میلیارد تومانی و صورتهای مالی 6 ماهه را با سرمایه 3350 میلیارد تومانی منتشر کرده است. پیشبینی سود مورد اجماع نیز با لحاظ 44 میلیارد سهم برای شرکت ارائه شده است.