تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۳۷۴
کد خبر: ۶۵۲۳۳
سرویس خبر : متالورژی و مواد
نسوزها از کمبود مواد اولیه رنج می‌برند

اجرای طرح آزمایشی فرآوری منیزیت در سیستان و بلوچستان

می متالز - یکی از مشکلات صنعت نسوز تامین مواد اولیه است. از آنجا که برخی مواد اولیه نسوز در معادن ایران استخراج نمی‌شود یا استخراج آن در سطح پایینی قرار دارد، می‌طلبد که در زمینه اکتشاف معادن مواداولیه نسوز برنامه‌ریزی‌های جدیدی انجام شود.
اجرای طرح آزمایشی فرآوری منیزیت در سیستان و بلوچستان

فرآورى منیزیت در سیستان و بلوچستان

به گزارش می متالز، علیرضا باقری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور در کارگاهی تخصصی با موضوع بازسازی معادن کوچک در پنجمین همایش و نمایشگاه صنعت دیرگداز اظهار کرد: فعالیت فرآورى در نزدیکى معادن براى برخى معادن منیزیت وجود داشته و طرح آزمایشی آن در سیستان و بلوچستان اجرا شده است.
 باقری در ادامه خاطرنشان کرد: خبر خوبى که خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد، کاهش تعرفه واردات منیزیت بود که امیدواریم تعرفه واردات تمام مواد اولیه نسوزها نیز کاهش پیدا کند.
وی در ادامه تصریح کرد: معادن منیزیت جزو معادن کوچک‌مقیاس کشور بوده‌اند و دارای کیفیت نه‌چندان بالایی هستند. البته برخى ذخایر این معادن نیز به پایان رسیده است.
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور ادامه داد: برخى شرایط فرآورى براى منیزیت‌هاى رگه‌اى توجیه اقتصادى ندارد. فعالیت فرآورى در نزدیکى معادن براى برخى معادن منیزیت وجود دارد و طرح آزمایشی آن در سیستان و بلوچستان اجرا شده است. امروز مشکل اصلی سرمایه‌گذارى براى این معادن است.
باقری با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های جدید در معادن عنوان کرد: باید به جهش نرخ ارز در چند سال آینده فکر کرد و به‌دنبال سرمایه‌گذارى در معادن کوچک بود. امیدواریم در صنعت نسوز حداکثر استفاده از ذخایر موجود در کشور را داشته باشیم و نیاز این صنعت را تامین کنیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: استحصال منیزیت از آب دریا یا شورابه نیز امکان‌پذیر است که البته سرمایه‌گذاری ۱۰۰تا ۱۲۰میلیون دلاری برای تولید ۴۰ تا ۵۰هزار تن نسوز را می‌طلبد.
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور با اشاره به ایجاد اشتغال در صنعت نسوز عنوان کرد: سخن از ایجاد اشتغال در صنعت دیرگداز است که می‌توان در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به وجود آورد.

 

فعال‌سازی معادن کوچک‌ نیازمند نگاه‌های جدید

همچنین رضا عظیمی، مجری طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس در ادامه کارگاه تخصصی با موضوع بازسازی معادن در پنجمین همایش و نمایشگاه صنعت دیرگداز گفت: طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی اردیبهشت امسال آغاز شده و مجری آن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است.
عظیمی ادامه داد: معدن فرصت مناسبی برای مذاکره سرمایه‌گذاران با معدنداران است که در نمایشگاه صنعت دیرگداز ایجاد شده است. در کشور ۴۵درصد معادن نسوز فعال و ۵۵درصد غیرفعال هستند.
وی افزود: مجموعه‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری در معادن نسوز اعلام آمادگی کرده‌اند. باید از هم‌افزایی و کار گروهی برای فعال‌سازی معادن استفاده کرد.
معادن نسوز در کشور را می‌توان با سرمایه‌گذاری معمول راه‌اندازی کرد.
عظیمی خاطرنشان کرد: برنامه مشترک‌ با خانه معدن را داریم که مدیران منابع طبیعی مشکلات را بررسی و برای همیشه برطرف کنند، در جایگاه اقتصاد مقاومتی باید بتوانیم مشکلات را حل کنیم که یکی از آنها چالش‌های معادن با منابع طبیعی است.
وی افزود: نقطه ضعف منابع طبیعی این است که زیرساخت برای اطلاعات آنها ایجاد نشده و سیاست‌گذاری هم به گونه‌ای بوده که همیشه مشکلات منابع طبیعی وجود داشته است؛ بنابراین باید اطلاعات شفاف‌سازی شود.
عظیمی یادآور شد: باید فعالیت با رسانه‌ها بیشتر شود و سعی کنیم اشتغالزایی بخش معدن و آبادانی منطقه را به جامعه نشان دهیم.

 

صنعت نسوز به‌دنبال تهیه مواد اولیه

على حسین زاویه، دبیر انجمن صنفى کارفرمایی صنعت مواد نسوز در ادامه این کارگاه اظهار کرد: صنعت نسوز از کمبود مواد اولیه رنج مى‌برد. باید مصرف‌کنندگان نسوز چشم‌انداز مواد اولیه را بررسی کرده و راهکارهایی براى آن ارائه دهند. برخى معادن کوچک‌مقیاس در زمینه اکتشاف مشکل دارند که این موضوع مى‌تواند در طرح فعال‌سازى معادن کوچک مورد بررسى قرار گیرند. زاویه در ادامه خاطرنشان کرد: استفاده از دولومیت براى تولید منیزیت روشى رایج در جهان است. منیزیت تولیدشده از دولومیت به‌طور مستقیم در تولید آجرهاى نسوز مورد استفاده در صنعت فولاد کاربرد ندارد و باید فرآیندهایی روی آن انجام شود تا قابل کاربرد شود.
معادن منیزیت زیادى در کشور با سیلیس بالا وجود دارد که باید به روشى این منیزیت را قابل استفاده کرد. بنابراین باید بخشى از مشکل کمبود منیزیت را با دولومیت حل کرد. البته استحصال منیزیت از آب دریا نیز امکان‌پذیر و روشى پرهزینه است.
وی در ادامه تاکید کرد: دولت در زمینه اکتشاف همپاى صنعت نسوز کشور نبوده است، از این‌رو باید اقدامات جدى در زمینه اکتشافات انجام دهد.

 

جایگاه مونولیتیک در نسوزها

همچنین در این کارگاه نورى خضرآبادی، استاد دانشگاه با موضوع جایگاه فناورى نانو در توسعه نسل جدید دیرگدازهاى مونولیتیک عنوان کرد: جایگاه مونولیتیک در نسوزها رو به ارتقاست. در ژاپن میزان مصرف مونولیتیک‌ها بالا بوده، در نتیجه بزرگ‌ترین تولیدکننده به‌شمار می‌رود.
خضرآبادی در ادامه خاطرنشان کرد: از سال ٢٠١٠میلادی تا امروز مقالات زیادى در این زمینه چاپ شده که بیشترین آن در سال ٢٠١٢ بوده است. از سال ٢٠١٩میلادی (۱۳۹۸) تا امروز ١٠مقاله چاپ شده که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالاى مونولیتیک در صنعت نسوز است.
این استاد دانشگاه همچنین یادآور شد: شرکت امریکایی مگنکو از دهه ١٩٩٠در زمینه محصولات مونولیتیک با فناوری نانو فعالیت دارد.
وی در ادامه با اشاره به مزایاى اصلى جرم‌هاى ریختنى نانوباند عنوان کرد: خشک شدن سریع، قابلیت زینتر در دماهاى کمتر، وجود نداشتنcaO و تشکیل نشدن فاز مذاب مزایای اصلی جرم‌های ریختنی نانوباند هستند.

عناوین برگزیده