به گزارش می متالز، حمید مرتضی کوشکی، مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در همین خصوص گفت: ورود به بازار سرمایه در تمامی دنیا، عملی آزادانه بوده اما؛ در بازارهای توسعه یافته افراد با دانش و حتی با علم محدود به صورت اتوماتیک در مسیرهای درست سرمایهگذاری گام میگذارند بهعنوان مثال فرد سرمایهگذار واقف است که در ابتدای ورود به "بورس" حتما از طریق صندوقهای سرمایهگذاری به بازار ورود کند.
وی یکی از عوامل ایجاد موج در بازار را حرکات احساسی افراد دانست و عنوان کرد: فرد سرمایهگذاری که با عطش سرمایهگذاری و بهرهبرداری وارد گود بورس شده، آزاد بوده که بر اساس تمایل خود در این بازار، سرمایه خود را در بخشهای مختلف سرمایهگذاری کند و سازمان بورس نیز نمیتواند این اختیار را از سرمایهگذار سلب کند اما؛ نباید فراموش کرد که سازمان بورس باید برای آموزش افراد نوپا راهکارهای آموزشی را بهصورت الزامی مدنظر قرار دهد.
این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به نیاز آموزشی و فراگیرشدن اقتصاد بورس محور گفت: همواره یکی از انتقادهایی که میتوان به صداوسیما در مباحث آموزش اقتصادی بیان کرد، نبود برنامه جامع آموزشی در حوزه بازارسرمایه بوده چراکه "سرمایهگذاران" و حتی "مردم عادی متقاضی ورود به بورس" چندان آشنایی با ساختار بازارسرمایه ندارند.
وی افزود: بسیاری از سرمایههای مردم به صورت راکد در بانکها نگهداری میشود و مهمترین دلیل آن، نبود آگاهی نسبت به سرمایهگذاری و میزان سودسازی در بورس است بنابراین، صداوسیما میتواند نسبت به انعقاد قرارداد با نهادهای مرتبط علاوه بر آموزش، گامی در جهت پیشرفت اقتصاد بردارد تا با ورود سرمایه به بورس و چرخه تامین مالی، بنگاههای اقتصادی بتوانند از سرمایه برای پیشبرد طرحهای توسعهای و تولید بهرهمند شوند.
مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در همین رابطه عنوان کرد: اقتصادهای توسعه یافته برای پیشبرد اهداف تولیدمحور خود اقدام به کاهش نرخهای بهره کرده تا پول از حسابهای بانکی به بورس سرریز شود؛ بازارسرمایه برای شرکتها و بنگاههای تولیدمحور یک فرصت برای شکوفایی بوده تا با جذب مازاد نقدینگی بتواند مسیر توسعهای خود را در پیش بگیرد که فرهنگسازی این امر از سال ۹۲ آغاز شده اما؛ کماکان میتوان اذعان داشت که کافی نیست.
وی به روند صعودی مشارکت مردم از این سال در بازار سرمایه نیز اشاره داشت و تصریح کرد: یکی از نکات رشد میزان حضور مردم در بازارهایی همچون "بورس"، "تبلیغات" است؛ البته نباید در کنار موضوعی همچون تبلیغ نیاز به یک ساختار آموزشی بسیار قوی را فراموش کرد.
مرتضی کوشکی با تاکید بر آنکه "بازارسرمایه"، بازوی توانمند اقتصاد است، گفت: "بورس" باید بهعنوان نخستین بازوی تامین مالی در اقتصاد کشور مطرح باشد اما بخاطر دوری سرمایهگذاران از این بازار و ضعفهای آموزشی این جایگاه در اختیار بانکها قرار گرفته بنابراین اگر به جایگاه کنونی بورس نیز خدشهای وارد شود، بهصراحت میتوان گفت که این بازوی تامین مالی نیز شکسته خواهد شد و تمامی وظیفه جذب و حمایت از بنگاههای مالی در امر "تامینمالی" بر گرده سیستم بانکی خواهد افتاد که البته حال و روز بانکها نیز کاملا مشخص است.
این کارشناس بازارسرمایه با ارزیابی اقدامات آموزشی توسط کارگزاریها اظهار کرد: آموزشی که توسط کارگزاریها در دستور کار گذاشته شده، کافی نیست چراکه قبل از ورود "متقاضی سرمایهگذاری" به بازار سرمایه، تدبیری جدید اندیشیده شود.
وی نگرش «خرید هر سهمی برابر با رشد آن در کوتاه مدت» را در بازارسرمایه بسیار رایج عنوان کرد و افزود: ماهیت اقتصاد و سوددهی در خریدهای معمول، عامل ایجاد این نگرش شده اما؛ نباید فراموش کرد که بازار فیزیکی زندگی شخصی با بازار سرمایه امری کاملا متفاوت هست.
مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار اولویت تاکید کرد: بازارسرمایه، "بازاری هزار فاکتور است که انتخاب روش برای ورود و معاملات در آن میتواند بسیار تاثیرگذار بر سرمایه هر فرد سرمایهگذار باشد در واقع باید در بازارسرمایه "هوشسرمایه" بالایی به کار گرفته شود تا سرمایهها تبدیل به سوخت نشود.
حمید مرتضی کوشکی نسبت به نگرانیهای موجود در خصوص نوسانات این بازار، خاطرنشان کرد: "بورس" از قواعد و قوانین نانوشته مختص به خود تبعیت میکند بنابراین میتوان این جمله را اینگونه توضیح داد که شرکتها بر اساس عوامل بنیادی در مسیر رشد قرار خواهند گرفت اما از سوی دیگر، شرکتهایی که رشد بیرویهای را بدون هیچ اساس و فاکتوری داشتهاند؛ محکوم به ریزش هستند.
مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در پایان گفت: باید تفاوت زمانی برای سرمایهگذار محرز شود که درک صحیح از اطلاعات مالی شرکتها با داشتن دانش به دست آورند و در آخر باید باردیگر تاکید کرد که بُعد "آموزش" نیازمند سرمایهگذاری است.