تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۷:۱۰
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۶۶۹۱۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

استخراج از معدن کمرمقبولا نیازمند دریافت مجوز است

می متالز - فرماندار طرقبه شاندیز گفت: ایجاد پارک طبیعی، شهر تمدن‌ها و معدن طلای حوزه کمرمقبولا در دره داغستان وجود دارد، اگر قرار باشد استخراجی از این معدن صورت گیرد مستلزم این است که محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و شهرداری طرقبه اجازه صادر کنند.
استخراج از معدن کمرمقبولا نیازمند دریافت مجوز است

به گزارش می متالز، سید حسن حسینی اظهار کرد: باستان‌شناسان تخمین می‌زنند بین ۱۸ تا ۲۳ هزار سنگ‌نگاره در این شهرستان وجود دارد که بیشتر آنها در دره‌های کنگ، نقندر، سرآسیاب و ایذر وجود دارد که در زمان‌های قدیم مسیر عبور و تردد افراد بوده است.

فرماندار طرقبه شاندیز تاکید کرد: به لحاظ میراثی، این سنگ‌نگاره‌ها نیمی از هویت این شهرستان است و از لحاظ فرهنگی پدیده ارزشمندی بوده که نشانگر تاریخ قدیمی زیست انسان در این مکان‌ها است.

وی تصریح کرد: کمرمقبولا، یک‌سری سنگ‌های آتشفشانی است که در زمان‌های قدیم در اثر آتشفشان به‌وجود آمده، در لهجه محلی طرقبه شاندیز، کمرمقبولا به معنی سنگ زیبا بوده، ولی سنگ‌نگاره‌ها نقوشی است که قدمت آن به حدود ۳ هزار سال قبل برمی‌گردد، این سنگ‌نگاره‌ها به وسیله انسان‌هایی که از این مسیر تردد داشته‌اند بر روی این سنگ‌ها منقوش شده است.

حسینی افزود: کمرمقبولا، در حریم طرقبه است و به لحاظ انجام امور کاری، تحویل مسکن و شهرسازی داده شده، اگر در این حریم کاری قرار است انجام شود باید شهرداری، مسکن و شهرسازی و سرمایه‌گذار هماهنگ باشند، همچنین، اراضی ملی خارج از حریم شهری در اختیار منابع طبیعی است.

فرماندار طرقبه شاندیز بیان کرد: ایجاد پارک طبیعی، شهر تمدن‌ها و معدن طلای حوزه کمرمقبولا در دره داغستان وجود دارد، اگر قرار باشد استخراجی از این معدن صورت گیرد مستلزم این است که محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و شهرداری طرقبه اجازه صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه توافقاتی در این زمینه با شهرداری و شورای شهر طرقبه انجام شده است، تصریح کرد: مجوز نهایی با میراث فرهنگی است که به چه نحوی از این معدن استخراج صورت گیرد تا به پهنای طبیعی کمرمقبولا صدمه‌ای وارد نشود.

حسینی تاکید کرد: پروژه‌های متعددی با توجه به وضعیت خوب منطقه در حال مطالعه و پیگیری است و هرگونه بهره‌برداری از محل باید بعد از طی مراحل قانونی و الزامات زیست محیطی، منابع‌طبیعی، میراث فرهنگی و دغدغه‌های شورای شهر و شهرداری که نماینده مردم در مدیریت شهری هستند، انجام شود.

فرماندار طرقبه شاندیز افزود: براساس نظر باستان‌شناسان اگر پیگیری صورت بگیرد سنگ‌نگاره‌ها را می‌توانیم در یونیسکو به ثبت برسانیم که در صورت ثبت در این سازمان مزیتی بین‌المللی برای این شهرستان محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه اینکه ثبت در میراث یک‌سری الزامات خاص را به دنبال دارد، علاوه بر آنکه کمک‌هایی در راستای نگهداری از این منطقه را به‌دنبال دارد، ولی ممکن است محدودیت‌هایی نیز برای فعالیت‌های اقتصادی و معدنی ایجاد کند، بنابراین، باید سنجیده شود که کدام اقدامات برای این منطقه باصرفه‌تر است.

حسینی خاطرنشان کرد: آنچه در طرقبه شاندیز برای ما مهم و ارزشمند است، حفظ و حراست از سنگ‌نگاره‌ها و کمرمقبولا بوده، بنابراین، به شرکت‌هایی که قرار است در این مکان سرمایه‌گذاری کنند تذکر داده می‌شود که در هر برنامه‌ای که در این مکان قرار است انجام شود باید یک پیوست برای سنگ‌نگاره‌ها داشته باشند.

فرماندار طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه نگهداری از کمرمقبولا و سنگ‌نگاره‌ها بسیار سخت است، تصریح کرد: به مرور زمان در اثر باران، آفتاب و عوامل طبیعی این منطقه دچار فرسایش می‌شود، همچنین وقتی این منطقه رها باشد ممکن است افرادی که از این محل عبور می‌کنند در اثر ناآگاهی، صدمه‌ای به این سنگ‌نگاره‌ها و کمرمقبولا وارد کنند باید برنامه‌ریزی مناسبی برای درازمدت انجام شود و بهتر آن است که از توان بخش خصوصی و افراد علاقمند به این مسائل استفاده شود‌.

وی متذکر شد: یکی از کارهای خوبی که در این مدت انجام شده، سمن‌هایی است که افراد علاقمند به مباحث فرهنگی ایجاد کردند و به عنوان سازمان‌های مردم نهاد مدافع فضای منطقه هستند، آن‌ها از لحاظ اطلاع‌رسانی موارد تخریب، بالا بردن سطح حساسیت جامعه نسبت به سنگ‌نگاره‌ها، در این مورد کمک‌های بسیاری داشته‌اند، با هزینه‌های دولتی امکان نگهداری و حراست از ۲۳ هزار سنگ نگاره نیست، بنابراین، مردم و کسانی که علاقمند هستند کمک کنند تا حفظ و حراست از این منطقه به نحو احسن انجام شود.

حسینی با اشاره به اینکه در طرقبه شاندیز از لحاظ طبیعی منطقه کمرمقبولا و سنگ‌نگاره‌ها شاخص هستند، بیان کرد: وجود بخشی از رشته کوه‌های بینالود در این شهرستان و دره‌ها، چشمه‌های موجود در  زشک، نقندر، دهبار، ازغد، مجد، مغان، جاغرق، کنگ و ۷ رودخانه که هر کدام ارزش خاصی دارند از لحاظ قدمت، تمدن‌سازی و طبیعت منحصر به فردی که ایجاد کردند و  در طرقبه شاندیز پدیده خاصی محسوب می‌شوند که باید حفظ و نگهداری شوند.

فرماندار طرقبه شاندیز تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم ما حفظ کاربری و اقلیم طرقبه شاندیز است که کار بسیار دشواری بوده است، همچنین، یکی از معضلات در این شهرستان، ساخت‌وسازهای بی‌رویه در مسیر رودخانه‌ها و باغات است که سبب نابودی اقلیم طبیعی طرقبه شاندیز بوده و در این زمینه در این چند سال آرای خوبی اجرا شده که در سال جاری بالغ بر ۵۰۰ رای تخریب اجرا شده است.

وی افزود: یگان حفاظت جهاد به‌زودی در طرقبه شاندیز راه‌اندازی می‌شود تا با متخلفین برخورد شدیدی می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه باید فرهنگ‌سازی شود، گفت: مردم براساس ارزش‌های شهرستان به لحاظ تاریخی، طبیعی و میراثی دغدغه‌مند باشند و از طبیعت منحصر به فرد شهرستان خود حفاظت کنند.

فرماندار طرقبه شاندیز تاکید کرد: هر فردی که  در پهنه طبیعی این شهرستان بدون مجوز قانونی اقدام به ساخت‌وساز کند، سرمایه‌اش در خطر است، به لحاظ قانونی با او برخورد می‌شود، با توجه به حساسیت منطقه اکثر آرای اجرا شده، رای به تخریب بوده، بنابراین کسی فکر نکند در صورت تخلف می‌تواند با پرداخت جریمه قضیه را حل‌وفصل کند و تقریبا حدود ۹۰ درصد تخلفات در پهنای طبیعی صورت گرفته در کمسیون ۹۹ و ۱۰۰ و در دادگاه‌ها رأی به تخریب صادر شده است.

عناوین برگزیده