تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۶۹۶۹۵
گزارش یک موسسه تحلیلگر امریکایی نشان می‌دهد

پهپادها عصای دست معدنکاران در تنگنای اقتصادی

می متالز - فیچ‌سُلوشِنز در گزارشی جدید پهپاد را به عنوان پدیده‌هایی نوظهور در بخش معدن جهان، ابزاری معرفی کرده که می‌تواند در بحران‌های اقتصادی به کاهش هزینه‌های جانی و مالی بینجامد.
پهپادها عصای دست معدنکاران در تنگنای اقتصادی

به گزارش می متالز، موسسه تحلیگر فیچ‌سُلوشِنز در امریکا در گزارشی تشریح کرده که در چند سال گذشته استفاده از پهپادهای خودکار و بدون‌سرنشین در شرکت‌های معدنکاری رشد پیدا کرده است.
این گزارش می‌افزاید این ابزار از مکمل‌های فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا در معادن به شمار می‌آیند و بر ارتقای بهره‌وری پروژه‌های معدنی و ایمنی کارگران تاثیر چشمگیری دارند.
فیچ پیش‌بینی می‌کند در چند سال پیش رو پهپادهای مجهز به ابزار خودکار و توانمند در ساعات پرواز طولانی به دستگاه‌های مشابه ترجیح داده می‌شوند. این موسسه در همین حال می‌افزاید در شرایط کاهش بهای فلزات، معدنکاران تمایل بیشتری به استفاده از پهپادها دارند، این تمایل از آنجا برمی‌آید که استفاده از این فناوری به کاهش هزینه‌های معدنکاران می‌انجامد و در بحران‌های کوچک و بزرگ اقتصادی گزینه‌ای ‌به‌صرفه است.
با این حال پهپادها، فناوری‌هایی به نسبت جدید در بخش معدن جهان به شمار می‌آیند. بی‌اچ‌پی‌بیلتون خود در جایگاه بزرگترین شرکت معدنی جهان تنها ۲ سال پیش و در سال ۲۰۱۷ میلادی بود که استفاده از پهپاد را شروع کرد و این ابزار را در معادن زغال‌سنگ کویینزلند و معدن مس المپیک‌ دم در استرالیای جنوبی به هوا فرستاد.
پس از آن بود که این غول معدنی خبر داد نقشه‌برداری هوایی را که پیش از این با هواپیما انجام می‌داده است، حالا پهپادها صورت می‌دهند و این جایگزینی به صرفه‌جویی سالانه ۳.۴میلیون دلاری در هزینه‌های این شرکت انجامیده است.
پهپادها این توانمندی را به معدنکاران می‌دهند که با سرعت بالا مناطق گوناگون مرتبط با پروژه‌ها را بررسی کنند، این توانمندی به ارتقای ایمنی کارگران و افزایش میزان تولید می‌انجامد. پهپادها همچنین امکان بررسی آسان جرثقیل‌ها، برج‌ها، شیب‌ها و نقاط انفجاری را فراهم می‌آورند.
استفاده از این فناوری به کاهش دخالت نیروی کارگر در نقاط خطرناک پروژه می‌انجامد. پهپاد همچنین می‌تواند داده‌ها و تصاویر مفیدی را از جاده‌ها و کانی‌های انباشته‌شده ثبت کند. فیچ همچنین تاکید می‌کند چنین امتیازاتی به این ابزار این مزیت را می‌دهد که در تنگناهای اقتصادی موردتوجه معدنکاران قرار گیرند.
کارل مارتین یکی از نویسندگان گزارش یادشده در این باره می‌گوید: نخستین ورود پهپادها به بخش معدن جهان به ۵ سال پیش و سال ۲۰۱۴ میلادی برمی‌گردد و حالا این پرنده‌های فلزی کمک خوبی برای معدنکاران در اکتشاف ذخایر معدنی و نقشه‌برداری از ذخایر هستند. آن ها همچنین در محاسبه موجودی و نظارت بر انبارها با استفاده از سنسورهای مربوطه و ابزارهای داده به کار می‌روند.
او می‌افزاید: معادن بیشتر در مناطق دورافتاده قرار دارند، مناطقی که نقشه‌های دقیقی از آنها وجود ندارد. پیش از این نیاز به استفاده از روش‌های فتوگرامتری با هواپیما بود که سبب ایجاد هزینه‌های چشمگیری می‌شد. ظهور پهپادها معادله را تا حدودی تغییر داده است. آنها می‌توانند در عرض چند ساعت و با صرف هزینه کمتر نقشه‌های با وضوح بالا تهیه کنند.
 همچنین پیشرفت‌های فناورانه امکان استفاده از سنسورهای کوچک با وضوح بالا، جی‌پی‌اس‌های کوچک و بردهای رایانه‌ای را پهپادها را فراهم کرده است، دستاوردهایی که منجر به پایین آمدن هزینه کلی عملیات، بدون به خطر انداختن کیفیت نقشه‌برداری می‌شود.
پیشرفت‌های فناورانه در زمینه پهپادها به تازگی منجر به ورود این ابزار به معادن زیرزمینی نیز شده است، این اتفاق از سوی «اِمِسِنت» یک شرکت نوپای استرالیایی افتاده؛ اِمِسِنت که زیرمجموعه‌ای از سازمان پژوهش‌های صنعتی و علمی مشترک‌المنافع استرالیا است سرمایه‌ای برابر با ۳.۵میلیون دلار (دلار استرالیا) هزینه کرده تا پروژه‌ای در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین هاوِرمَپ را به پیش ببرد.
این هواپیماها به طور خودکار، کار می‌کنند و در اکتشاف و نقشه‌برداری از فضاهای زیرزمینی به کار می‌روند.
گفتنی است براساس داده‌های دانشنامه ویکی‌پدیای انگلیسی پهپادها در بخش معدن جهان در فوتوگرامتری و تهیه نقشه‌های ارتفاعی و زمین شناسی، برداشت‌های ژئوفیزیکی، تعیین دقیق محدوده‌های معدنی در تعارضات بومی - محلی، تعیین محدوده مالکیت، طراحی پیت معدن، تصویربرداری ۳بعدی و محاسبه حجم مواد استخراج شده یا ذخیره‌شده، مدیریت دامپ‌های‌باطله و پیت معدن، مدیریت و بهینه‌سازی مسیر باربری، بررسی تغییرات روزانه، هفتگی، ماهانه طرح معدنکار، بررسی و برداشت اطلاعات پیش از انفجار و پس از انفجار، بررسی شرایط سد باطله و نمونه‌برداری از خاک و آب کارآیی دارند.

عناوین برگزیده