تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۷۵۵۴۶
سرویس خبر : محیط زیست
آلودگی سالانه چند نفر را می‌کشد:

میزان مرگ‌ و میر ناشی از آلودگی ۱۵ برابر بیشتر از جنگ

می متالز - گزارش‌ها نشان می‌دهد سالانه ۸٫۳ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی جان خود را از دست می‌دهند. ۹۰ درصد از مرگ‌ و میرهای زود رس ناشی از آلودگی در کشورهای کم‌ در آمد و متوسط رخ می‌دهد.
میزان مرگ‌ و میر ناشی از آلودگی ۱۵ برابر بیشتر از جنگ

به گزارش می متالز، بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی Global Alliance on Health and pollution هر سال ۸٫۳ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا، خاک و مواد شیمیایی سمی جان خود را از دست می‌دهند.

این در حالی است که در مقایسه با سه بیماری ایدز، سل و مالاریا، آلودگی سه برابر و در مقایسه با جنگ و خشونت ۱۵ برابر بیشتر جان مردم را می‌گیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دست‌ کم ۹۰ درصد از کل‌ مرگ‌ و میرهای زودرس ناشی از آلودگی در کشورهای کم‌ در آمد و متوسط رخ می‌دهد.

هند و چین با بیشترین میزان مرگ و میر در سال (به ترتیب دو میلیون و ۳۲۶ هزار و ۷۱۱ نفر و یک میلیون و ۸۶۵ هزار و ۵۶۶ نفر) در صدر این فهرست قرار دارند.

میزان بالای مرگ‌ و میر در اثر آلودگی با در نظر گرفتن جمعیت حدود ۱٫۳ میلیاردی در هر دو کشوری که در مسیر صنعتی شدن قرار دارند، چندان غافلگیر کننده نیست.

نیجریه نیز با ۲۷۹ هزار و ۳۱۸ نفر مرگ‌ و میر در سال بر اثر آلودگی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. پس از آن اندونزی و پاکستان در جایگاه چهارم و پنجم ایستاده‌اند.

جالب است که ایالات متحده آمریکا با کمتر از ۲۰۰ هزار نفر در سال مرگ‌ و میر بر اثر آلودگی جایگاه هفتم را از آنِ خود کرده است.

مشکل آلودگی تنها به کشورهای صنعتی و شهرهای بزرگ محدود نمی‌شود. آلودگی در بسیاری از کشورهای کم‌درآمد و متوسط به‌ دلیل آلودگی موجود در هوا و آب در داخل منازل منجر به مرگ‌ و میر می‌شود.

جدول زیر کشورهایی که بیشترین میزان مرگ‌ و میر را در اثر آلودگی دارند، نشان می‌دهد:

عناوین برگزیده