تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۷۵۶۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
فرشاد:

نیل به خودکفایی در صنعت فولاد امکان پذیر، اما نیازمند سرمایه گذاری و اهتمام جمعی است

می متالز - مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان و عضو هیات مدیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: نیل به خودکفایی در صنعت فولاد امکان پذیر بوده، اما نیازمند زمان، سرمایه گذاری و اهتمام جمعی است. اگر همکاری دانشگاه ها و صنعت به عنوان دو قطب تحقیق و توسعه جدی در نظر گرفته شود، قطعاً در میان مدت می تواند تاثیرات شایانی بر جای خواهد گذاشت.
نیل به خودکفایی در صنعت فولاد امکان پذیر، اما نیازمند سرمایه گذاری و اهتمام جمعی است

به گزارش می متالز، دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران ۲۳ تا ۲۶ دی ماه امسال به میزبانی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

این جشنواره و نمایشگاه که بزرگترین گردهمایی تولیدکنندگان‌ تامین کنندگان، بازرگانان و متخصصان زنجیره آهن و فولاد محسوب می‌شود، به ابتکار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار می‌شود.

محوریت اصلی این جشنواره ارائه فرصت‌های بومی سازی و حمایت از تولید داخلی است و در کنار آن جایزه ملی فولاد ایران به برگزیدگان اهدا می‌شود. در این پیوند با «اسدالله فرشاد»، مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان و عضو هیات مدیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به گفت وگو نشستیم.

درخصوص میزان خودکفایی در صنعت فولاد و درصد خودکفایی در حوزه های مختلف زنجیره تولید آن توضیح بفرمایید.

در میان صنایع مختلف کشور، صنعت آهن و فولاد از جمله صنایعی است که در 40 ساله ی اخیر در زمینه بومی سازی در بخش های مختلف زنجیره ارزش صنایع معدنی تلاش های موثری داشته است و امروزه به دستاوردهای قابل ملاحظه ای دست یافته است.

بومی سازی تولید آهن اسفنجی به روش احیا مستقیم (میدرکس) از دستاوردهای بزرگ صنعت آهن و فولاد کشور است. به گونه ای که متخصصان کشور با بهره گیری از تکنولوژی میدرکس و با رفع نواقص و ایرادات آن، طراحی ساخت و نصب کارخانجات احیا مستقیم را بدون نیاز به مشاوره خارجی و با بهترین کیفیت ارائه می دهند. کاتالیست ها از جمله مواردی هستند که طی چند سال اخیر و با همت کارشناسان و متخصصین کشور به طور صددرصد بومی سازی گردید و نیاز کشور را به خارج از کشور از میان برداشت. هم اکنون تعداد انگشت شماری کارخانه تولید کاتالیزور ایرانی کل نیاز کشور به این محصول مهم را پوشش می دهند. نسوزها نیز از دیگر مواردی هستند بر روی بومی سازی آنها در چند ساله اخیر بسیار تلاش و زمان صرف گردید که نتیجه ی آن بسیار ثمربخش بوده و واردات این محصول را تا حد زیادی کاهش داده است. آنچه اکنون اهمیت دارد ارائه ی راهکارهایی همچون ایجاد ظرفیت‌های جدید به منظور توسعه صادرات و ارتقای سطح سازندگان داخلی نسوزهای احیا و کاتالیست‌هاست.

در این راستا در سایر بخش های زنجیره ارزش آهن و فولاد نیز اقدامات موثری صورت گرفته است. دانش طراحی و ساخت گندله سازی تا حدود زیادی در داخل کشور و با توانمندی شرکت هایی چون پامیدکو به عنوان پیشتاز این امر مهم انجام گرفته است. فقط در خصوص مواردی چون طراحی پایه (Basic Design) از مشاوران خارجی مساعدت هایی صورت میگیرد. دانش و فناوری فرآوری سنگ آهن و همچنین خطوط تولید کنسانتره سنگ آهن نیز توسط شرکت های مهندسی ایرانی همچون فکور صنعت بومی سازی شده و این روند ادامه دارد. با توجه به اینکه در بخش کنسانتره باید سرمایه گذاری ها در جهت ایجاد کارخانه‌های جدید در استان‌های مرکزی نظیر کرمان و یزد و جنوب و سواحل خلیج فارس و هم راستا با توسعه و ایجاد ظرفیت های جدید گندله انجام شود، اکنون فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در بومی سازی طراحی ساخت و نصب واحدهای کنسانتره و گندله می باشد. در واقع میتوان از این فرصت به بهترین نحو بهره برد و با حمایت از مهندسین و سازندگان کشور، زمینه را برای رشد و پیشرفت آن ها در بومی سازه گندله و کنسانتره نیز فراهم نمود.

خودکفایی ها تا چه اندازه توانسته در کاهش ارزبری در این صنعت مثمرثمر باشد و آیا امکان خودکفایی کامل در این صنعت وجود دارد یا خیر؟

بومی سازی در این صنعت قطعاً به میزان زیادی هم در کاهش ارزبری و هم در ایجاد اشتغال و کسب وکار در داخل کشور تاثیر بسزایی داشته است. اما همانطور که پیشتر ذکر گردید، همچنان در مواردی چون طراحی اساسی (Basic Design) برای تجهیزاتی خاص چون کوره گندله سازی از مشاوران و شرکت های خارجی مساعدت هایی به لحاظ خدمات مهندسی تفصیلی گرفته می شود. در این راستا پر واضح است که نیل به خودکفایی در این زمینه ها امکان پذیر بوده، اما نیازمند زمان، سرمایه گذاری و اهتمام جمعی است. همچنین همانطور که بارها تاکید شده است، اگر همکاری دانشگاه ها و صنعت به عنوان دو قطب تحقیق و توسعه جدی در نظر گرفته شود، قطعاً در میان مدت می تواند تاثیرات شایانی بر جای خواهد گذاشت.

نقش جشنواره ملی فولاد را در بومی سازی این صنعت چگونه ارزیابی می کنید؟

قطعاً دست اندرکاران جشنواره ملی فولاد رسالت مهمی در زمینه بومی سازی داشته و با رونق دادن هر چه بیشتر به این جشنواره می توانند بسترهای رویایی متقاضیان و عرضه کنندگان فناوری های جدید ساخت داخل را فراهم نمایند. زیرا که این جشنواره فرصت مناسبی است برای شناخت و ارائه ی توانمندی‌های ساخت داخل در بخش تجهیزات، مهندسی، پیمانکاران ساخت، نصب و راه‌اندازی زنجیره فولاد. درحقیقت پتانسیل های ساخت داخل در این جشنواره امکان معرفی و به نمایش گذاشتن دستاوردهای جدید را پیدا می کنند و شرکت های دانش بنیان نیز این فرصت را مغتنم شمرده و نوآوری ها و محصولات جدید خود را در معرض نمایش می گذارند.

ثبت نام در دومین جشنواره ملی فولاد ایران: http://events.steeliran.org
ثبت نام در دومین نمایشگاه ملی فولاد ایران: 4-88551701-021 (داخلی 4)
حضور در کلیه کارگاه های آموزشی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، منوط به ثبت نام در این جشنواره از طریق سایت http://events.steeliran.org می باشد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده