به گزارش می متالز، نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، سال گذشته ازسوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد تا با ایجاد تعامل بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان زمینه بومیسازی این صنعت را فراهم آورد.
این جشنواره و نمایشگاه سال گذشته با استقبال بینظیری روبهرو شد؛ از اینرو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بهدنبال آن است که برگزاری این نمایشگاه را فراتر از بومیسازی قطعات و تجهیزات به سمت ایجاد فناوری پیش ببرد و دومین دوره آن را از ۲۳ تا ۲۶ دی امسال در برج میلاد برگزار کند.
مجتمع فولاد خوزستان یکی از شرکتهایی است که سال گذشته در نمایشگاه ملی فولاد حضور داشت. این فولادساز بزرگ کشور در راستای بومیسازی تجهیزات فولاد گامهای قابلتوجهی برداشته و توانسته حدود ۲۵هزار از قطعات این شرکت را بومیسازی کند و جزو یکی از پیشگامان بومیسازی در کشور بهشمار رود.
در نخستین جشنواره ملی فولاد، هم تولیدکنندگان عمده فولاد کشور حضور داشتند تا تواناییها و نیازمندهای خود را به نمایش بگذارند و هم تامینکنندگان و سرمایهگذاران بخش خصوصی حضور فعالی داشتند؛ از اینرو جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، فرصت مناسبی برای بروزرسانی اطلاعات و تبادلنظر میان تولیدکنندگان فولاد بود. بدون شک تداوم برگزاری این نوع جشنوارهها و نمایشگاهها به حذف واسطهها و برقراری ارتباط موثر بین تامینکنندگان و تولیدکنندگان منجر میشود.
بومیسازی در صنعت فولاد به چه معناست؟
صنعت فولاد جزو پیچیدهترین صنایع کشور بهشمار میرود. مواد و تجهیزات مورد نیاز این صنعت را میتوان به دو بخش بالادستی و پاییندستی تقسیمبندی کرد. در بخش بالادستی یا تامین مواد اولیه، هر اندازه به سمت تامین مواد از داخل کشور حرکت کنیم، علاوه بر حفظ ارز در کشور و حمایت از تولیدکننده داخلی، تامین مواد اولیه تضمین شده، چراکه تامینکننده داخلی در دسترس و متعهد است و قادر به تامین نیازهای داخلی این صنعت خواهد بود.
در بخش تجهیزات نیز همینگونه است و هر اندازه به سمت تولیدکننده داخلی حرکت کنیم علاوه بر رونق بازار این تولیدکنندگان، رونق اقتصادی در بازار و اشتغالزایی برای جوانان را خواهیم داشت.
درچند سال گذشته و بهدنبال تشدید تحریمهای ظالمانه، شرایطی ایجاد شد که صنعت فولاد ناگزیر به سمت بومیسازی حرکت کرد. بسیاری از شرکتهای خارجی به بهانه تحریم، به تعهدات خود عمل نکردند؛ از اینرو بسیاری از شرکتها قطعات و تجهیزات خود را در داخل طراحی و تولید کردند. در این مدت نیز در فولاد خوزستان بیش از ۲۵ هزار قطعه بومیسازی شده و این به معنای تبدیل تهدیدها به فرصت است. صنعت فولاد در مسیر بومیسازی به خوبی در حال حرکت است و بدون شک با تکیه بر شرکتهای دانشبنیان در آینده نزدیک، هیچ قطعهای از قطعات مورد نیاز صنعت فولاد از خارج وارد نمیشود.
همچنان کمبودهایی در این صنعت وجود دارد، اما اگر انتظار داریم، تمامی تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد، از داخل کشور تامین شود، باید به سمت فعالیتهای پژوهشی گام برداریم. نبود ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه، مهمترین خلأ بومیسازی است. شرکتهای بزرگ فولادسازی باید بودجه جداگانهای برای انجام فعالیتهای پژوهشی روی قطعات و تجهیزات مورد نیاز در نظر بگیرند. حمایت دولت از بخش خصوصی، گام دوم غلبه بر کمبودهای صنعت فولاد است.
سیاست فولاد خوزستان حمایت از تولید داخل است؛ از اینرو این شرکت اعتقاد دارد که کیفیت تجهیزات و مواد داخلی به مراتب از تجهیزات مشابه خارجی بهتر است. از سوی دیگر، پیامدهای حمایت از تولید داخل، سبب اشتغالزایی، رونق اقتصادی و امنیت منطقه میشود. همانگونه که پیش از این نیز گفته شد، در این مدت بیش از ۲۵هزار قطعه در شرکت فولاد خوزستان بومیسازی شده است. با تلاش همکاران این شرکت، مرداد امسال نخستین نمایشگاه بومیسازی به مدت ۳روز و با حضور ۶۵ شرکت فعال در زمینه فولاد در اهواز برگزار شد که هدف از برگزاری آن، شناسایی توانمندی تولیدکنندگان داخلی بود. در روز پایانی نمایشگاه نیز تفاهمنامههایی با شرکتهای گوناگون در زمینه تامین و پژوهش به امضا رسید. شرکت فولاد خوزستان، آمادگی دارد، تولیدکنندگان و تامینکنندگان داخلی مرتبط با صنعت فولاد را حمایت کند. در واقع حرکت به سمت تولید داخل یعنی حرکت به سمت خودکفایی.