تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۵
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۷۸۵۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک تحلیلگر بازار سرمایه می گوید:

فرمول مدیریت سبد سهام در شرایط بحرانی چیست؟

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در شرایط اضطراری فعلی بهترین راهبرد حرکتی این است که بداند شرکت مورد نظر با چه P/E معامله می‌شود. اینکه P/E شرکت در آینده چگونه خواهد بود، در شرایط فعلی از اهمیت کمتری برخوردار است،
فرمول مدیریت سبد سهام در شرایط بحرانی چیست؟

به گزارش می متالز، بازار سهام در روز گذشته و در واکنش به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، سقوطی تاریخی را تجربه کرد؛ شاخص کل بورس در این روز با کاهشی بیش از چهار درصدی، ۱۶ هزار واحد افت کرد.

همواره بازارها به اخبار مثبت و منفی سیاسی در عرصه داخلی و جهانی واکنش نشان می‌دهند که بازار سرمایه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ از نگاه برخی کارشناسان، بازار سرمایه ایران نیز که بر بستر جو قرار دارد، عموما در این تحولات دچار بیش واکنشی می‌شود و سهام‌داران با اتخاذ سیاست‌های هیجانی، ضرر خود را چند برابر می‌کنند.

اما توصیه تحلیلگران و کارشناسان بازار به سهام‌داران در شرایطی که بازار سرخ پوش می‌شود، حفظ آرامش و بهره‌گیری از فرصت‌های پیش آمده در بورس است. به باور کارشناسان، هنگامی که عموم بازار در صف‌های فروش قرار دارند، باید با اتخاذ تدبیری مناسب، از فرصت‌ها یکی پس از دیگری بهره‌ مند شد.

در این شرایط راهبردهای مختلفی را می‌توان در نظر داشت؛ از اضافه کردن سهم نمادهای بنیادی به سبد سهام خود، تا فروش نمادهایی که بیش از حد ممکن رشد کرده‌اند. اما چگونه می‌توان چنین راهبردی را تشخیص داد و چگونه می‌توان سبد سهام خود را در شرایط بحرانی مدیریت کرد؟

حمید کوشکی، تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در خصوص چگونگی مدیریت پرتفوی سهام در شرایط بحرانی می‌گوید: «برخی از صنایع از اخباری نظیر توافق یا عدم توافق سود می‌برند، اما گروهی دیگر از صنایع صرفا به دلیل اینکه بازار در روند مثبت قرار دارد، مثبت می‌شوند. این دسته از نمادها به دو دلیل رشد ارزش جایگزینی و جوهای روانی صعودی می‌شوند. ما باید این مساله را در نظر داشته باشیم که همانگونه که شاهد رشدهای هیجانی هفت هزار واحد مثبت بودیم، الان هم شاهد ریزش ۱۶ هزار واحدی شاخص هستیم.»

وی تصریح کرد: «توصیه بنده این است که سهام‌داران سهم شرکت‌هایی که از روند عملیات آنها مطلع هست را با سهم شرکت‌هایی که هیچ‌گونه اطلاعاتی از آنها ندارد، ترکیب نکند؛ به این معنی که در شرایط اضطراری فعلی بهترین راهبرد حرکتی این است که بداند شرکت مورد نظر با چه P/E معامله می‌شود. اینکه P/E شرکت در آینده چگونه خواهد بود، در شرایط فعلی از اهمیت کمتری برخوردار است، چرا که شرایط فعلی اذهان، قادر به تحلیل دقیقی از آینده نیست.»

کوشکی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توان ارزیابی دقیقی از رشد یا نزول روند شرکت‌ها ارائه کرد، گفت: «بنابراین باید وضعیت فعلی را در نظر داشت و تحلیل خود را بر همان مبنا مطرح کرد. هرچند که ما در سرمایه‌گذاری همواره نگاهمان به آینده است، اما اگر بخواهیم از ۲۰ سهمی که در سبد خود داریم، بخشی از آنها را اصلاح کنیم، باید سراغ گروهی برویم که گذشته قوی داشته است.»

 امروز معامله‌گران بازار سهام چه کنند؟

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در زمان رشد و صعود بازار، تحلیل‌های غیردقیقی از سودآوری و وضعیت شرکت‌ها مطرح می‌شود؛ این فرآیند همان اطلاعاتی است که ما «نمی‌دانیم»، بنابراین نباید آن مسائلی که می‌دانیم را به نکاتی که نمی‌دانیم، آلوده کنیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: اگر در سطحی نبودم که به منابع تحلیلی دسترسی داشته باشم که بخواهم اطلاعاتم را به روز کنم، به سبد خود نگاه می‌کردم و وضعیت سودآوری سهم‌های موجود در سبد خودم را در گذشته بررسی می‌کردم؛ در بررسی خود به این نکته توجه می‌کردم که آیا قیمت سهم فعلی نسبت به سودآوری شرکت در گذشته از ارزندگی برخوردار است یا خیر؟

وی در ادامه افزود: چرا که ممکن است یک شرکت با سهم دو هزار تومانی، در گذشته ۲ ریال سود توزیع کرده است، بازار هم در شرایط فعلی اولین نمادهایی را که درلیست فروش قرار می‌دهد، همین شرکت‌ها است.

این کارشناس بورس با تاکید بر این نکته که نمی‌توانیم صرفا گذشته را برای آینده ملاک قرار دهیم، تصریح کرد: «این مساله برای تحلیلگران یک حرکت اشتباه است، اما با این وجود نمی‌توان به طور کل آن را نادیده گرفت، چرا که ذات شرکت‌ها را که در آینده می‌تواند بروز پیدا کند، باید در گذشته آنها نگاه کرد.»

به باور کوشکی، سهام‌داران در شرایط‌ اضطراری باید این فیلتر را روی سبد خود پیاده کنند تا بتوانند راهبرد مشخصی را برای اصلاح و مدیریت سبد خود اتخاذ کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «البته گفتنی است در شرایط فعلی، حقوقی‌ها هم بدون تحلیل وارد حمایت از بازار نمی‌شوند؛ این دسته از سهام‌داران می‌دانند که باید به کدام سهم‌ها به صورت پرحجم وارد شوند تا بتوانند یک بازدهی ۱۰ درصدی را بگیرند. بنابراین وارد سهمی نمی‌شوند که ارزنده نباشد. حداقل کاری که حقوقی‌ها می‌توانند انجام دهند، این است که نمادهایی را بخرند که در مجمع، سود مناسبی را تقسیم کنند.»

عناوین برگزیده