تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۸۰۰۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اهمیت گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازارسرمایه از منظر اشتغال در بازار

می متالز - سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای بهبود سطح تحلیل، دانش تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه اقدام به برگزاری آزمون‌های هفت‌گانه بازار سرمایه و اعطای گواهینامه‌های حرفه‌ای مربوطه به شرکت‌کنندگان در صورت گذراندن حدنصاب قبولی کرده است.
اهمیت گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازارسرمایه از منظر اشتغال در بازار

به گزارش می متالز، طبق مقررات حاکم بر بازار سرمایه، دارا بودن این گواهینامه‌ها پیش شرط استخدام در برخی جایگاه‌های شغلی در نهادهای مالی و دریافت مجوز برخی فعالیت‌های حرفه‌ای در بازار است. دارندگان این گواهینامه‌ها می­توانند متناسب با مدرک خود و در صورت احراز سایر شرایط شغلی از نگاه کارفرمایان، از فرصت­های شغلی مناسبی در کارگزاری‌­های بورس، ‌شرکت‌­های تامین سرمایه، صندوق­‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مالی بازار سرمایه برخوردار شوند.

به نظر می­رسد با توجه به افزایش متقاضیان کار و ملاحظات بیشترکارفرمایان، این افراد هنگام استخدام در نهادهای مالی می­توانند دارای اولویت نسبی نسبت به سایرین باشند. استخدام افرادی که علاوه بر داشتن دانش تئوریک، گواهینامه‌های حرفه‌ای مربوط نیز داشته باشند، با احتمال بیشتری نسبت به سایرین، بهترین انتخاب خواهد بود؛ همچنین استقبال روز افزون اشخاص حقیقی برای سرمایه گذاری در بورس و لزوم ارتقاء دانش مالی افراد، اهمیت آموزش در این حوزه را بیش از پیش نشان می‌دهد.

 برخی از صاحبنظران بر این باورند که یکی از عوامل مهم نوسانات در بازار سرمایه و بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، آشنا نبودن بسیاری از فعالان بازار با اصول اولیه سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار است، بنابراین به نظر می­رسد اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای با مزایای چند جانبه‌ای در بازار سرمایه همراه باشد.

این گواهینامه‌ها مشتمل بر گواهی‌نامه اصول بازار سرمایه، گواهی‌نامه معامله‌گری بازار سرمایه، گواهی‌نامه مدیریت نهادهای بازارسرمایه، گواهی‌نامه کارشناسی عرضه و پذیرش، گواهی‌نامه تحلیل‌گری بازار سرمایه، گواهی‌نامه مدیریت سبد اوراق بهادار و گواهی‌نامه ارزشیابی اوراق بهادار است.

 اخذ گواهینامه اصول بازار سرمایه مرحله نخست و پیش نیاز سایر آزمون‌های حرفه‌ای است. جهت شرکت در این آزمون داشتن حداقل مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری یا مدرک تحصیلی از دانشگاه­ ها و موسسات آموزشی خارجی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری معادل کارشناسی یا بالاتر ارزش‌گذاری شده باشد، ضرورت دارد.

حد نصاب قبولی برای هر درس نیز کسب نمره ۳۵ از ۱۰۰و نمره کل ۵۰ از ۱۰۰ و تعداد کل سوالات ۱۴۰ سوال است. این آزمون مشتمل بر مباحث فهم و تحلیل صورت‌های مالی (۲۰ سوال و دارای ضریب ۴)؛ مفاهیم بازارها، ابزارها و نهادهای مالی (۲۰ سوال و دارای ضریب ۴)؛ مقدمات امور مالی شرکتی (۲۰ سوال و دارای ضریب ۴)؛ مقدمات بر اقتصاد (۲۰ سوال و دارای ضریب ۳)، روش­های کمی مقدماتی (۲۰ سوال و دارای ضریب ۳)، اصول بازار سرمایه اسلامی و اخلاق حرفه ای (۲۰ سوال و دارای ضریب ۴) و مقررات اصول بازار سرمایه (۲۰ سوال و دارای ضریب ۴) است.

 در بخش فهم و تحلیل صورت های مالی، متقاضی شرکت در آزمون باید بر مفاهیم مجموعه کامل صورت‌های مالی و تکنیک‌های مقدماتی تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی تسلط نسبی داشته باشد. به بیان دقیق­تر، در این بخش مفاهیم و عناصر تشکیل دهنده صورت‌های مالی، فرایند ثبت معاملات تجاری، حسابداری مبنای تعهدی در مقابل حسابداری مبنای نقدی، روابط میان صورت وضعیت مالی، صورت سود وزیان، صورت تغییر در حقوق مالکانه و صورت جریان وجوه نقد، اصول کلی در شناخت درآمد با استفاده از مبنای تعهدی، تشابهات و تمایزات دارایی­ها و بدهی‌های جاری و غیر جاری، انواع مبانی اندازه‌گیری دارایی‌ها و بدهی‌ها، انواع روش های طبقه بندی و افشای اوراق بهادار قابل داد و ستد (سریع المعامله) و غیرقابل داد و ستد در بازار، بخش های مختلف صورت جریان وجوه نقد و نهایتا استفاده از نسبت‌های مالی جهت تجزیه و تحلیل، باید مورد بررسی قرار گیرند. در حقیقت پایه دانش مرتبط با بازار سرمایه را درک و تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی تشکیل می‌دهد،  بنابراین این موضوع اهمیت زیادی برای فعالیت در بازار سرمایه خواهد داشت.

در این راستا بستر مناسبی نیز در حوزه محتوای آموزشی برای شرکت در این آزمون‌ها ایجاد شده که شامل انتشار منابع مطالعاتی مناسب با سرفصل‌های آزمون در قالب کتب آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص مباحث هر آزمون توسط نهادهای تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است.

مونا پارسایی - مدرس مرکز مالی ایران

عناوین برگزیده