تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۲۵
بازدید: ۷۸۲
کد خبر: ۸۷۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بالا بردن ارزش افزوده علت کاهش صادرات سنگ آهن / کنسانتره جایگزین سنگ آهن در صادرات خواهد شد

می متالز - عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به اینکه علت کاهش صادرات سنگ آهن دانه بندی بالا بردن ارزش افزوده از طریق تبدیل سنگ آهن به کنسانتره است گفت: در حال حاضر نیاز سنگ آهن کشور بالا رفته به همین جهت صادرات کاهش یافته و بیشتر این تولیدات در اختیار کارخانه‌های فرآوری قرار گرفته و تبدیل به کنسانتره می‌شود.
بالا بردن ارزش افزوده علت کاهش صادرات سنگ آهن / کنسانتره جایگزین سنگ آهن در صادرات خواهد شد

به گزارش می متالز، قدیر قیافه در ارتباط با کاهش صادرات سنگ آهن دانه‌ بندی اظهار کرد: با توجه به روند صادراتی سنگ آهن، سهم کنسانتره روند افزایشی داشته و بیشتر سنگ آهن به سمت تولیداتی با ارزش افزوده بالا سوق گرفته‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران، افزود: معدن کاران و کارخانجات فرآوری سعی دارند تولیدات خود را با بالا بردن ارزش افزوده و تبدیل این مواد به مواد فرآوری شده برای مصرف داخلی عرضه کنند و در حال حاضر نیاز سنگ آهن کشور بالا رفته به همین جهت صادرات کاهش یافته و بیشتر این تولیدات در اختیار کارخانه‌های فرآوری قرار گرفته و تبدیل به کنسانتره می‌شود و همانطور که مشاهده می‌شود صادرات این محصول روند افزایشی داشته است.

وی با اشاره به اینکه سهم سنگ آهن در برابر کنسانتره کاهش قابل توجهی داشته، گفت: در گذشته سهم سنگ آهن در صادرات 70 تا 80 درصد و کنسانتره 20 درصد بود اما در حال حاضر این نسبت برای سنگ آهن بسیار کاهش یافته و کنسانتره افزایش چشمگیری داشته که انتظار می رود سهم سنگ آهن بیش از پیش کاهش را تجربه کند.

قیافه در خصوص عملکرد دولت برای توسعه و افزایش توان معادن سنگ آهن کشور برای افزایش توان تولید در سال 96، خاطرنشان کرد: در گذشته قرار بود که وزارت صنعت،معدن و تجارت بر صادرات سنگ آهن دانه بندی عوارض صادراتی وضع کند که این امر هنوز به تصویب نرسیده و اجرایی نشده است.

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران، ادامه داد: به صورت کلی دولت اقدامی که موجب اختلال در فعالیت‌های معدنی در حوزه سنگ آهن شود انجام نداده اما طولانی شدن طرح تصویب وضع عوارض صادرات سنگ آهن دانه بندی، سرمایه‌گذاران و فعالان این بخش را سر در گم و برای ساخت کارخانه‌های فرآوری دچار تردید کرده است.

وی تصریح کرد: در حوزه تامین مالی، معادن کشور به شدت تحت فشار هستند و صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی علیرغم ماموریت و شرح وظایف آن با توجه به ناچیز بودن سرمایه نتوانسته به صورت شایسته از واحدهای معدنی پشتیبانی کند و افزایش سرمایه این صندوق برای توسعه بخش معدنی کشور ضروری خواهد بود و بودجه آن باید در به رقم هزار میلیارد برسد تا بتواند تاثیر حدود 10 درصدی بر حوزه توسعه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی بگذارد.

قیافه با بیان اینکه اکثر ماشین آلات معدنی کشور فرسوده و از رده خارج هستند خاطر نشان کرد: فرسوده بودن ماشین آلات معدنی باعث کاهش بهره‌وری معادن کشور شده که کاهش تولید و افزایش قیمت تمام شده را در پی داشته که دولت باید برنامه مشخصی برای توسعه و نوسازی این بخش تدوین کند.

وی ادامه داد: نوسازی تجهیزات معادن تنها از طریق دولت ممکن نبوده به این دلیل که بودجه دولت محدود بوده لذا وزارت صمت می‌تواند این نوسازی را با کمک بخش خصوصی و محیا کردن بستر برای ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی مانند شرکت‌های لیزینگ و خرید مدت دار به انجام برساند.

عضو خیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران، در ارتباط با لزوم وجود بهره مالکانه در بودجه سال 97، بیان کرد: انجمن سنگ آهن همواره با بحث دریافت بهره مالکانه از معادن بزرگ توسط دولت مخالف بوده زیرا مبالغ اخذ شده در راه توسعه معادن صرف نشده است.

قیافه تصریح کرد: اگر بهره مالکانه از معادن اخذ می‌شود باید در صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی وارد شده تا با استفاده از این درآمدها معادن و صنایع معدنی کشور در حوزه‌های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه معادن همجوار معدن و اقدام مسئولیت‌های اجتماعی در بخش معدن، استفاده شود.

عناوین برگزیده