به گزارش می متالز، «حسین سیمایی صراف» دبیر هیات دولت در پیامی که ۲۹ بهمن ماه امسال در حساب اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: «مطابق مصوبه دولت، هزاران دستگاه خودرو که به دلیل مشکلات اداری، چندین سال در گمرک متوقف مانده بود، باید آزاد شود. این مصوبه پس از امضا به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد تا به سرعت اجرایی شود.»
وی در این پیام تصریح کرد: «تدبیر دولت در رهاسازی خودروها تاثیر چشمگیری بر التهابات بازار خودرو در آستانه سال نو دارد و به لطف خدا، آب سردی برآتش گرانی و سوداگری در بازار خودرو خواهد بود.»
اما اینکه خودروهای آزاد شده پس از ترخیص چه قیمتی خواهند داشت و چه تاثیری بر آشفته بازار کنونی خودرو خواهد داشت در هاله ای از ابهام است و همین موضوع ما را بر آن داشت تا با برخی کارشناسان در این زمینه به گفت وگو بنشینیم.
در این زمینه، یک نمایشگاهدار خودروهای خارجی در منطقه یوسف آباد تهران گفت: نخستین موضوعی که در مورد این خودروها جلب توجه می کند، تغییر در نرخ ارز در دو سال گذشته است.
«کوروش طواحن» افزود: دو سال پیش قیمت خودروها با یورو ۵۲۰۰ تومانی محاسبه می شد، اما امروز با ارز نیمایی محاسبه می شود.
وی بیان داشت: محاسبات کارشناسان حاکی است فقط در این مورد باید رشد دستکم ۳۰ درصدی قیمت خودروها را شاهد باشیم.
طواحن بهطور نمونه از خودروی لکسوس NX مثال زد که در اردیبهشت ماه امسال ۷۸۰ میلیون تومان قیمت داشت و با افزایش حداقل ۳۰۰ میلیون تومانی، حدود یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قیمت خواهد خورد.
وی ادامه داد: در حالی که این خودروها هنوز ترخیص نشده و وارد بازار نشده اند، مدل ۲۰۱۷ لکسوس یاد شده یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان قیمت خورد و اکنون حدود دو میلیارد تومان قیمتگذاری می شود.
این نمایشگاهدار معتقد است افزایش نرخ ارز و کمبود خودروهای صفر کیلومتر در بازار سبب می شود تا بیش از آنچه تصور می شود، قیمت این خودروها در بازار افزایش یابد.
از سوی دیگر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه معتقد است: چگونگی محاسبه قیمت ها در اختیار سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، اما باید تغییر نرخ دلار از ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی به نرخ سنا (حدود ۱۳ هزار تومان) و تغییر نرخ عوارض گمرکی را در قیمتگذاریها در نظر داشت.
«مهدی دادفر» گفته با توجه به اینکه صاحبان این خودروها باید ما به التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند، شاید بهطور متوسط بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان اضافه پرداخت داشته باشند.
وی اظهار داشت: به این ترتیب قیمت این خودروها حدود قیمت های بازاری تمام می شود و با توجه به خواب سرمایه صاحبان خودرو و انتظار سودی که دارند، قیمتهایی به مراتب بیشتر از قیمتهای کنونی بازار انتظار میرود.
این مقام صنفی بیانداشت: در آشفته بازار کنونی، خودروی سانتافه حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، اما پیشبینی میشود سانتافههای آزاد شده دستکم بین ۱.۴ تا ۱.۵ میلیارد تومان قیمت داشته باشند.
وی در عین حال مصوبه دولت برای ترخیص خودروهای یاد شده را خالی از اشکال ندانست و گفت: به گفته مسوولان، این خودروها برای ترخیص باید ضوابط فنی و استانداردهای دو سال پیش را داشته و همچنین از ثبت سفارش برخوردار باشند.
دادفر ادامه داد: اگر خودروها این دو شرط را داشتند در گمرک باقی نمیماندند، بنابراین پیشبینی میشود با این مصوبه بسیاری از همین خودروها شانسی برای ترخیص نداشته باشند.
وی اضافه کرد: نبود هماهنگی لازم بین دستگاهها از جمله محیط زیست، وزارت صنعت و سایر ارگانها، دلیل دیگری است که احتمال ترخیص بسیاری از این خودروها را کاهش می دهد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که اگر دولت قصدی برای افزایش نیافتن قیمت ها داشت، از دریافت ما به التفاوت نرخ ارز این خودروها صرفنظر می کرد.
وی افزود: اگر دولت اجازه ورود خودروهای صفر کیلومتر تا پنج سال عمر (یعنی پنج مدل پایین تر) را میداد، به جرات میتوان گفت که قیمتهای کنونی خودروها در بازار نصف میشد، اما چنین اقدامی انجام نمیشود.
هیات وزیران در جلسه ۱۶ بهمن خود به ریاست حجتالاسلام والمسلمین دکتر روحانی رییس جمهوری، ضمن بررسی وضعیت رسوب کالا در بنادر کشور، در راستای رفع مشکلات خودروهای موجود در گمرکات استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان، مصوب کرد، واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷، دارای ثبت سفارش و قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری–صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز یا از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز و تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامیایران بلامانع است.
همچنین خودروهایی که تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷، دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شدهاند، با پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با همان ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند.