تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۴۵۰
کد خبر: ۹۵۵۸۸
سرویس خبر : انرژی
شیخ عطار:

«اینستکس» نمی تواند مسائل اقتصادی ایران ناشی از تحریم ها را حل کند

می متالز - یک دیپلمات پیشین کشورمان، تاکید کرد: ساز و کار «اینستکس» به گونه ای نیست که بتواند مسائل اقتصادی ایران ناشی از تحریم ها را حل کند.
«اینستکس» نمی تواند مسائل اقتصادی ایران ناشی از تحریم ها را حل کند

به گزارش می متالز، علیرضا شیخ عطار، در پاسخ به سوالی در مورد لزوم تغییر استراتژی ایران نسبت به برجام با توجه به عدم اجرای تعهدات مطرح شده در آن از سوی اروپایی ها اظهار کرد: وقتی که برجام به امضا رسید، عده ای تلاش کردند که از آن به عنوان استراتژی جدید جمهوری اسلامی ایران یاد کنند در حالیکه این توافق نامه یک استراتژی نبود، بلکه یک تاکتیک بود.

وی با بیان اینکه استراتژی های جمهوری اسلامی ایران که میراث امام خمینی«ره» هستند و رهبر معظم انقلاب نیز از آن‌ها پاسداری کرده اند، مشخص هستند، گفت: در این استراتژی ها تاکید شده که هیچ‌گاه نباید به سردمداران استکبار اعتماد کنیم و در هیچ قضیه ای، آنها را شریک خودمان ندانیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید مجدد مبنی بر این که بنابراین آنچه که درمورد برجام رخ داد، تغییر استراتژی نبود، بلکه یک تاکتیک بود، ادامه داد: عده‌ای از روی ساده لوحی و برخی نیز به خاطر ارتباطاتی که با غربی ها داشتند، تصور می کردند اگر با آمریکا توافق کنیم، تمام مشکلات کشور حل می شود.

شیخ عطار افزود: در همان مقطع نیز مقام معظم رهبری با برجام به عنوان یک تاکتیک موافقت کردند، البته بر این موضوع نیز تاکید کردند که نباید با آمریکایی ها اعتماد کنیم.

قائم مقام اسبق وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما به غرب بی‌اعتماد هستیم و در حال حاضر دلایل متقن بی اعتمادی مان به غرب بیشتر از قبل شده است، اظهار کرد: تحولات این روزها در عرصه جهانی ثابت کرد که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در هیچ مساله ای خیرخواه ایران نیستند.

شیخ عطار همچنین در ارتباط با موضوع ساز و کار اینستکس و انجام اولین عملیات در چارچوب آن بین ایران و اتحادیه اروپا نیز گفت: از همان موقع که ساز و کار اینستکس مطرح شد کارشناسان و افراد متخصص در این حوزه اعلام کردند این ساز و کار رفع کننده مشکلات ایران نیست چراکه حوزه عمل آن به گونه ای نیست که مسائل اقتصادی ایران ناشی از تحریم‌ها را حل و فصل کند.

سفیر پیشین ایران در آلمان در همین چارچوب افزود پ: مکانیزم اینستکس در هر صورت وابسته به مکانیزم بانکی در دنیاست که آمریکا از آن به عنوان ابزاری برای فشار به دیگر کشورها از جمله ایران استفاده می کند، بنابراین سازو کار اینستکس یک فضای تنفسی برای اروپایی ها بود که مدعی شوند در حال انجام تعهداتشان در مورد برجام هستند.

عناوین برگزیده