به گزارش می متالز، در شرایطی که یکی از مهمترین برنامههای وزارت صمت، تنظیم بازار محصولات فولادی است، تصمیم گیری این وزارت برای توزیع مواد اولیه و قیمتگذاری آن مهم تلقی میشود. محسن صادقزادگان، کارشناس حوزه معدن و فولاد در این خصوص گفتوگو کرده است که شرح آن را در ادامه میخوانید:
معتبرترین سند برای اعلام وضعیت موجود، اعلام وزارت صمت است که کسری کنسانتره را سه تا ۶ میلیون تن اعلام کرده و بالانس گندله و آهن اسفنجی در سال ۹۹ را منوط به راهاندازی واحدهای جدید میداند.
کسری موجود راه هرگونه صادراتی را برای مسئولین وزارت صمت بسته است و وزارت صمت برای تامین ارز خود میبایست درون شرکتهای تحت نظارت خود مدیریت توزیع ارز انجام دهد.
متاسفانه همین تفکر جزیرهای باعث به هم خوردن بالانس زنجیره فولاد شده است. اگر تعیین قیمت کنسانتره و گندله از مسیر کارشناسی خارج شود در ماههای آینده تاثیر خود بر قیمت محصولات نهایی را خواهد گذاشت.
هرچند تلاش وزارت صمت نزدیک شدن و تابعپذیری قیمت محصولات از قیمتهای جهانی است اما باید در نظر داشت تعیین قیمت بر اساس سود عادلانه تنها راه مدیریت سهمخواهی ذینفعان است.
بر اساس قیمتهای خالص صادراتی، کنسانتره در ایران و همچنین توجه به هزینههای هرکدام از واحدهای زنجیره قیمت کنسانتره نباید بیش از ۱۷ درصد شمش خوزستان باشد که به نظر میرسد با توجه به افزایش 1 درصدی و همچنین بالارفتن قیمت شمش قیمت واقعی و کارشناسی کنسانتره باشد. تجربه نشان داده هرگاه از تصمیمات کارشناسی دور شدهایم مردم به عنوان ذینفعان واقعی، هزینه آن را پرداختهاند؛ امیدوارم این بار مردم برنده باشند.