تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۹۸۴۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

عرضه سهام شرکت های دولتی در این ماه به بازار سرمایه

می متالز - عامری گفت: حمایت وزیر اقتصاد و رئیس جمهور باعث سرعت بخشی به این حوزه و عرضه شستا در بازار سرمایه شد و سایر سهام شرکت های دولتی نیز در اردیبهشت ماه وارد بازار سرمایه خواهند شد.
عرضه سهام شرکت های دولتی در این ماه به بازار سرمایه

به گزارش می متالز، احسان عامری اظهار داشت: رونق بازار سرمایه در انتهای سال گذشته و سال جدید از یک طرف و افت و عدم بازدهی بازدهی بازارهای موازی از طرف دیگر باعث سراریز شدن نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه شد.

وی افزود: از طرفی بسیای از کارشناسان اقتصادی هشدار می دادند که برای حفظ این روند در بازار سرمایه و جلوگیری از مشکلات احتمالی باید طرف عرضه هم تقویت شود و عرضه های اولیه صورت بگیرد و از طرف دیگر حمایت وزیر اقتصاد و رئیس جمهور از این موضوع نیز باید سرعت بخشی به این حوزه و عرضه شستا در بازار سرمایه شد و سایر سهام شرکت های دولتی نیز در اردیبهشت ماه وارد بازار سرمایه خواهند شد.

مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اشاره به استقبال خوب مردم از عرضه سهام شستا در بورس گفت: تعداد شرکت کنندگان دو میلیون و ۷۰ هزار کد بود که به هر کد بورسی ۳۶۰۰ سهم از این شرکت تخصیص یافت و با تامین مالی ۷ هزار میلیارد تومانی به عنوان یک رکورد تاریخی در معاملات بازار بورس ثبت شد.

 

همچنین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: متغیرهای موثر بر وضعیت اقتصادی در ایران و دنیا به ترتیبی رقم خورده که ما از سال ۲۰۱۹ همچنان شاهد کاهش عمده شاخص ها در دنیا هستیم.

وی مطرح کرد: هجوم نقدینگی در اثر انباشت انبوه نقدینگی در کشور بالغ بر ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان و عدم تطابق با متغیرهای اثرگذار اقتصادی و همچنین نبود بازار موازی دیگر باعث گسیل شدن همه منابع به سمت بازار سرمایه و بورس و با ۱۸۷ درصد بازدهی در سال قبل و ۴۰ درصد بازدهی در یک ماه سال جاری شده است.

آقابزرگی عرضه سهام و پوشش بخشی از کسری بودجه دولت با واگذاری سهام شرکت های دولتی را حاکی از سیاست های اقتصادی دولت مبنی بر جذب و کنترل نقدینگی دانست و متذکر شد: ملاک ارزیابی دارایی های سهامداران عمده، ارزش سهام و جایگزینی دارایی هاست درصورتیکه این موضوع برای سهامداران خرد بسیار متفاوت است.

کارشناس بازار سرمایه و بورس تصریح کرد: اگر هدف دولت از عرضه شستا در بورس خصوصی سازی، انتقال مالکیت و کاهش تصدی گری است باید گفت که این روشها جواب نمی دهد و صرفاً به استراتژی جذب نقدینگی برمی گردد.

عناوین برگزیده