به گزارش می متالز، مازیار بیگلو اظهار داشت: دغدغه امروز قطعه سازان تداوم تحریمها نیست، زیرا سختی تحریمها در سال ۹۸ شکسته شد و خودروسازان توانستند به تیراژ روزانه بالای دو هزار دستگاه بازگردند.
وی افزود: تعمیق ساخت داخل و ارتقای داخلیسازیها اقدام بسیار بزرگی بود که به کاهش وابستگی ها به خارج از کشور در سال گذشته انجامید؛ در این زمینه از مسوولان وزارت صنعت و همچنین فعالان صنعتی جای تشکر فراوان وجود دارد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با ابراز نگرانی از کاهش درآمدهای ارزی کشور ناشی از تداوم تحریمها و کاهش فروش نفت، گفت: در این شرایط دولت باید به صادرات مواد و محصولات معدن و صنایع معدنی بپردازد که در این صورت کمبود مواد اولیه مورد نیاز صنایع خودرو و قطعهسازی را به دنبال داشته و قیمتها مجدد بالا خواهد رفت.
بیگلو یادآور شد: این در حالی است که سال گذشته به ویژه با افزایشی شدن تیراژ تولید خودروسازان در ۶ ماه دوم سال و پرداخت بخشی از مطالبات قطعهسازان، انگیزه و اشتیاق لازم در فعالان صنعت قطعهسازی برای تامین نیازهای خودروسازان ایجاد شده است.
وی گفت: اکنون همه ظرفیتها و زیرساختهای صنعت قطعهسازی برای تحقق «جهش تولید» در صنعت خودروسازی آماده است و شوق و انگیزه لازم نیز برای تحقق این مهم وجود دارد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو عنوان کرد: ایران خودرو و سایپا هر یک برنامه تولید حدود ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را برای سال ۹۹ در برنامه دارند که با ظرفیتهای قطعهسازان حتی بیشتر از این تیراژ قابل تحقق است.
بیگلو در عین حال قیمتگذاری دستوری خودرو را عاملی در تحمیل ضرر و زیان به زنجیره تامین خودروسازان بر شمرد که سبب شده همواره پرداختیهای آنها به زنجیره تامین از برنامه عقب باشد.
به گفته وی، مجموع مطالبات ثبت شده قطعهسازان از خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده که پرداخت بخشی از آن در واپسین روزهای سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو یادآور شد: مقرر بود پنج هزار میلیارد تومان از مجموع مطالبات قطعهسازان پرداخت شود که تا آخرین روز اسفند ماه ایران خودرو دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و سایپا یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات وعده داده شده را دریافت کردند و حجم بالایی از آن بین قطعهسازان توزیع شد.
بر اساس گزارشی از ایرنا، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در ادامه با اشاره به تعطیلی دو هفتهای فعالیت صنایع ناشی از شیوع ویروس کرونا، اشاره کرد: هر چند دو هفته دوم فروردین ماه را از دست دادهایم، اما در سالهای گذشته خودروسازان در این ایام تیراژ تولیدی بالایی نداشتند.
بیگلو ادامه داد: این انجمن به منظور جبران دو هفته تعطیلی یاد شده، پیشنهاد حذف دو هفته تعطیلات تابستانی را ارائه کرده که امید می رود خودروسازان آن را در برنامه لحاظ کنند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون و با تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا، اجرای پروتکلهای بهداشتی، افزایش فاصله در خطوط تولید و کار کردن با حداقل تعداد نیروی انسانی در دستور کار قطعهسازان قرار گرفته است و برخی از این واحدها همچنان در تعطیلی به سر میبرند.