تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۹۸۱۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

ادامه بهبود وضعیت بازار

می متالز - گزارش‌های شرکت‌ها در اکثر نماد‌ها نتوانسته انتظارات سرمایه گذاران را برآورد کند و به این ترتیب شاهد افزایش روند نزولی خواهیم بود. با این حال به نظر می‌رسد که در ادامه شاهد بهبود وضعیت بازار با توجه به حجم سنگین نقدینگی باشیم.
ادامه بهبود وضعیت بازار

آنچه در بازار گذشت

به گزارش می متالز، شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته نیز با روند صعودی همراه بود. با این حال، در ساعات میانی و پایانی بازار شاهد افزایش عرضه‌های سنگین در برخی نماد‌ها و گروه‌ها بودیم به گونه‌ای که در گروه ساختمانی و حمل و نقل شاهد تشکیل صف فروش در برخی نماد‌ها بودیم. همچنین صف‌های خرید سنگین بازار همچون بانک تجارت و بانک صادرات نیز با عرضه سهامداران حقوقی و سپس سهامداران حقیقی مواجه شد.

در پایان معاملات، شاخص کل بورس با بیش از ۳ درصد رشد دیگر به رکورد جدید ۶۹۰ هزار و ۳۷ واحدی رسید. ارزش معاملات نیز روند افزایشی نسبت به روز‌های اخیر داشته و در معاملات روز گذشته جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به رقم خیره کننده ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی رسید.

سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس به تنهایی بیش از ۳ هزار و ۲۵۵ میلیارد ریال معامله شد. پس از آن سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران و بانک ملت با ارزش معاملات ۳.۲۰۰ و ۳.۱۰۰ میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

نماد‌های "فارس"، "فولاد" و "وپارس" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

نماد معاملاتی بانک پارسیان پس از ثبت افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها روز گذشته بازگشایی شد و با بیش از ۳۲ درصد افزایش در قیمت ۱.۲۷۵ ریال بازگشایی شد و ۱.۳۰۶ واحد به رشد شاخص کل افزود.


کدال نگر

عرضه‌های سنگین روز گذشته را می‌توان تا حدی مرتبط با گزارش‌های عملکرد فصلی ضعیف شرکت‌ها مرتبط دانست. گزارش‌های ضعیف گروه‌های پتروشیمی، شوینده و ساختمانی در روز گذشته نقطه شروع عرضه‌ها و منفی شدن روند معاملات در برخی گروه‌ها بود.

روز گذشته نیز شاهد ادامه ارائه گزارش‌های فصلی شرکت‌ها در سامانه کدال بودیم.

شرکت سیمان ایلام در سال مالی منتهی به پایان دی ماه ۱۳۹۸ عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و با زیان خالص ۱۱۸ میلیارد ریالی سهامداران خود را شوکه کرد. قیمت سهام این شرکت در روز‌های گذشته به بیش از ۱۰.۰۰۰ ریال نیز رسیده بود که نشان از عدم تحلیل و بررسی سهام شرکت‌ها توسط سرمایه گذاران به خصوص تازه واردین را دارد.

سرمایه گذاری امید نیز سود خالص ۱.۰۷۴ ریالی به ازای هر سهم را محقق کرد که کمتر از انتظار و پیش بینی‌ها بود. سود خالص محقق شده این شرکت ۱۱۷ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

شیرین دارو نیز با کاهش سودآوری نسبت به سال ۹۷ مواجه بود و با ۳۶ درصد کاهش سودآوری نسبت به سال گذشته به ۷.۴۹۴ ریال سود به ازای هر سهم رسید.

تامین سرمایه امید نیز در سه ماهه نخست سال جاری با رشد ۱۱۶ درصدی سودآوری همراه بود و سود خالص محقق شده این شرکت ۹۷۵ میلیارد ریال و معادل ۱۳۹ ریال به ازای هر سهم شناسایی شد که رشد جالب توجهی نسبت به سال گذشته محسوب می‌شود.

 

اقتصاد کلان

براساس توافق مدیران عامل بانک‌ها در چارچوب اجرای مصوبه قدیمی شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده یکساله همه بانک‌ها از فردا در سطح ۱۵ درصد قرار می‌گیرد. با وجود آنکه شورای پول و اعتبار در سال ۹۵ بر کاهش نرخ سود سپرده به ۱۵ درصد رای داده بود، بعد از چند ماه نرخ سود سپرده به دلایل مختلفی روند صعودی به خود گرفت و حتی تلاش بانک مرکزی برای بازگشت نرخ سود سپرده بانک‌ها به ۱۵ درصد در شهریور ماه سال ۹۶ بعد از چند ماه مجددا با شکست مواجه شد.

 

بازار امروز

به نظر می‌رسد که بازار امروز با روندی منفی معاملات را آغاز کند. به هر حال گزارش‌های شرکت‌ها در اکثر نماد‌ها نتوانسته انتظارات سرمایه گذاران را برآورد کند و به این ترتیب شاهد افزایش روند نزولی خواهیم بود. با این حال به نظر می‌رسد که در ادامه شاهد بهبود وضعیت بازار با توجه به حجم سنگین نقدینگی باشیم.

عناوین برگزیده