تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۱۰۱۷۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل معاون سابق سازمان بورس از "حباب و اصلاح "/ راهکار کسری بودجه

می متالز - معاون سابق سازمان بورس با بیان اینکه اطلاق کلمه اصلاح برای کلیت بورس جایز نیست و نباید بیهوده مردم را از تحلیل های مبهم ترساند گفت: دولت می تواند با عرضه اولیه سهام کسری بودجه را تامین کند.
تحلیل معاون سابق سازمان بورس از "حباب و اصلاح "/ راهکار کسری بودجه

به گزارش می متالز، علی سعیدی در خصوص اینکه گفته می شود بورس اصلاح خواهد شد گفت: چه چیزی اصلاح خواهد شد و فاعل این اصلاح چه کسی خواهد بود. اگر امروز یک ترس عمومی و عرضه تعداد زیادی سهم بوجود بیاید، قیمت بازار به شدت نزول می کند که در این صورت می گوییم قیمت های سهم پایین آمده اما برخی ممکن است اسم این رخداد را اصلاح بگذارند که این یک واقعیت برای کلیت بورس نیست.

وی افزود: ممکن است ارزش واقعی سهمی 200 تومان باشد و اکنون 2000 تومان معامله شود. بنابراین قیمت این سهم نیاز به اصلاح دارد ولی کلیت بورس خیر. چراکه در بسیاری از مواقع درباره کلیت بورس صحبت و گفته می شود کل این بازار حباب دارد و اصلاح خواهد شد که حرف درستی نیست. در بازار سهام قیمت برخی سهام نوسان دارند که همدیگر را جبران کرده و بورس به مسیر ادامه می دهد.

عضو هیات مدیره بانک آینده ادامه داد: فعالان اصلی بازار و حاکمیت اقتصاد باید از شرایط موجود برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه استقبال کرده و بیهوده مردم را از تحلیل های چه خواهد شد، نترسانند. وظیفه سکانداران بورس این است که استقبال مطلوبی از نقدینگی هدایت شده به بازار انجام دهند و فرآیند ورود شرکت های جدید را تسریع کنند. همچنین شرکت های سهامی خاص به این بازار ورود کنند و تامین سرمایه ها به آماده سازی شرکت ها برای ورود به بورس کمک کنند. در این میان کارکرد موسسات حسابرسی نیز بسیار مهم است.

سعیدی با اشاره به اینکه شرکت های زیرمجموعه بانک ها و دارایی های دولت نیز از درجه اهمیت برخوردار است، توضیح داد: دولت از کسری بودجه می گوید و می تواند سهام شرکت های وابسته را در بورس عرضه کند تا از این طریق کسب درآمد داشته باشد. گفته شد با عرضه اولیه سهام سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در فاصله زمانی اندکی  1.1 هزار میلیارد تومان تامین مالی شد. از کدام محل می توان این میزان نقدینگی را یک روزه تامین کرد.

به گفته وی، البته فرآیند پذیرش زمانبر است اما پس از ورود به بازار سرمایه، دسترسی به منابع عمومی حاصل می شود. حتی می توان همانند شرکت های دیگر اوراق صکوک منتشر کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده