تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۱۰۲۰۵
سرویس خبر : انرژی
مشاور جذب سرمایه‌گذاری استاندار فارس:

استان فارس یکی از بهترین مناطق ایران در مقوله احداث نیروگاه‌های خورشیدی است

می متالز - سرمایه‌گذاران، نیروی محرکه رشد و توسعه اقتصادی تلقی می گردند. استان فارس با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیتهای فراوان می تواند کانون سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گوناگون باشد به طوری که استاندار فارس نیز با امید به این ظرفیت، به منظور تحقق این امر بر رفع تنگناهای سرمایه‌گذاران در استان تاکید کرده است.
استان فارس یکی از بهترین مناطق ایران در مقوله احداث نیروگاه‌های خورشیدی است

به گزارش می متالز، البته این مسئله، دور از ذهن نیست که جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی قطعا با همت جمعی و تدوین بسته‌های تشویقی موثر، محقق خواهد شد.

دکتر ناصرعلی مددی جهرمی، مشاور جلب و جذب سرمایه‌گذاری استاندار فارس در گفت وگویی به سوالاتی در این رابطه پاسخ داده است که در ادامه می خوانید.

 

وضعیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در استان فارس چطور ارزیابی می‌کنید؟

مقوله جلب سرمایه‌گذاری یکی از مهمترین اولویتهای مدیریت کلان کشور و استان است که به علت ماهیت و خروجی آن می‌تواند موتور محرکه همه بخش‌های اقتصادی استان باشد. متقاضیان سرمایه‌گذاری یا هموطنان داخل کشور هستند که بر اساس سلایق، علم، دانش و تجربیات خود در بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند یا سرمایه‌گذاران خارجی هستند که در استان، فرایند دیگری دارد. همچنین متقاضیان خارجی سرمایه‌گذاری در استان یا از هموطنان مقیم کشورهای خارجی هستند که شخصا یا با شرکای خارجی خود، متقاضی سرمایه‌گذاری می‌باشند یا افراد غیرایرانی اند که با تشکیل شرکت خصوصی و با شخصیت حقوقی، به درخواست سرمایه‌گذاری در استان مبادرت می ورزند. با اقداماتی که تاکنون انجام شده شاهد روند صعودی در جلب سرمایه‌گذاری خارجی در استان بوده ایم به طوری که از تکلیف ایجاد شده سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران بسیار جلوتر هستیم چرا که سال ۱۳۹۶ مبلغ ۵۵۵ میلیون دلار برای استان فارس پیش‌بینی شده اما تاکنون با تصویب چندین طرح سرمایه‌گذاری خارجی در هیات سرمایه‌گذاری خارجی، یک میلیارد دلار مصوب گردیده که این رقم بیش از میزان تکلیف شده می‌باشد و ما اعتقاد داریم ظرفیت‌های استان فارس بیش از این ارقام است. ضمناً علی‌رغم برخی مشکلات که در بحث سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد عملکرد مجموعه سرمایه‌گذاری استان نسبت به سایر استان‌های کشور خوب بوده و شرایط فعلی، آینده روشن تری را برای فارس ترسیم خواهد کرد.

 

اولویت سرمایه‌گذاری در استان فارس در چه بخشی است؟

با سیاستگذاری مدیریت کلان فارس و بررسی‌های صورت گرفته در طرح تکاپو، به منظور تسهیل در امر سرمایه‌گذاری در استان فارس، اولویت استانی در همه بخش‌ها مشخص شده و بر اساس آنها ادارات کل استان نسبت به تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری اقدام نموده اند که هم اکنون ۱۶۲ طرح مطالعه شده با اطلاعات اولیه، تهیه و قابل ارائه به متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌باشد.
در بخش کشاورزی، اولویت با پروژه‌های کم آب بر از جمله احداث گلخانه، کشت گیاهان دارویی و فرآوری محصولات کشاورزی است و در بخش صنعتی و معدنی ضمن لحاظ کم آب بر بودن صنایع موارد درخواستی نفت، گاز و پتروشیمی‌های انرژی‌های نو از جمله ایجاد نیروگاههای خورشیدی و صنایع فلزی می باشد.

.در حوزه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، استان فارس به دلیل دارا بودن نقاط با تابش مناسب، یکی از بهترین مناطق ایران در مقوله احداث نیروگاه‌های خورشیدی است و بیشتر سرمایه‌گذاران جلب شده در استان نیز در این حوزه فعالیت دارند.در بحث کشاورزی نیز با توجه به بحران خشکسالی، توجه بر ایجاد گلخانه‌هایی با فناوری نوین و احداث شهرک گیاهان دارویی با توجه به پتانسیل مناسب استان در گیاهان دارویی، بسیار مورد توجه می‌باشد.

 

از دولت یازدهم به بعد، کلان‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده چیست؟

در این خصوص می‌توان به پروژه در دست احداث شهر سلامت شیراز در ۲۱ کیلومتری این کلانشهر با حجم سرمایه‌گذاری بین ۷ الی ۸ میلیارد دلار اشاره نمود که در زمینی به مساحت تقریبی ۹۰۰ هکتار، عملیاتی خواهد گردید. این طرح در حال حاضر در مرحله ایجاد و تامین زیرساخت‌ها بوده و هماهنگی‌هایی نیز در خصوص تامین مالی خارجی پروژه در سطح بین المللی در دست انجام می‌باشد. پروژه احداث کارخانه تولید سلول فتوولتاییک در شیراز و لامرد با حجم سرمایه‌گذاری ۷۳۰ میلیون دلار نیز یکی از پروژه‌های مهم استان است که در مردادماه جاری به تصویب رسیده و مراحل اجرایی آن در دست پیگیری می‌باشد. همچنین طی سال‌های اخیر برای اجرای پروژه‌های تولید شمش آلومینیوم جنوب، طرح فولاد نی‌ریز، سیمان خاکستری نی‌ریز، توزیع و انتقال برق در استان فارس، جمع آوری فاضلاب ۶ شهر استان فارس، خط ۲ قطار شهری شیراز و بیمارستان نمازی شیراز حدود ۹/۲ میلیارد دلار گشایش اعتبار در راستای تامین مالی خارجی صورت گرفته است.

 

برای حل مانع‌تراشی‌هایی که از قدیم الایام بر سر راه سرمایه‌گذاران در استان فارس بوده و همچنین تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط دستگاه‌ها چه برنامه ای دارید؟

اگر چه کاستی‌هایی در گذشته به دلایل مختلف وجود داشته ولی در حال حاضر کلیه مسئولین ارشد و مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان در جهت جلب و جذب سرمایه‌گذاران به صورت هماهنگ تلاش نموده و پاسخگو می‌باشند به گونه ای که یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی، همکاری و تلاش در جهت جلب سرمایه‌گذاران می‌باشد.در خصوص راهکارهای بهبود جلب و جذب سرمایه‌گذاران می‌توان به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین شده در استان اشاره کرد. از مهمترین برنامه‌های کوتاه مدت، برگزاری جلسات مستمر و هفتگی رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاران با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌باشد. متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌توانند از طریق نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری فارس، مسایل و مشکلات خود را پیگیری کنند به گونه ای که پاسخ مکاتبات و استعلامات طی دو هفته اخذ گردد.

در خصوص برنامه‌های میان مدت و بلندمدت، به مواردی اشاره خواهم کرد که برخی از آنها انجام شده و برخی نیز در دست انجام می‌باشد:

تلاش در جهت بهبود فضای کسب و کار استان و همچنین اصلاح و حذف فرآیندهای مخل و دست و پاگیر که منجر به تسریع و تسهیل فرآیندهای صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری گردیده بطوری که جلسات متعدد و مفیدی نیز برگزار و بسیاری از فرآیندها اصلاح شده و این روند در خصوص موارد دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری دارای مطالعات امکان سنجی به همراه مجوزهای اخذ شده جهت ارائه به سرمایه‌گذاران که این موضوع بسیار حائز اهمیت می‌باشد چرا که یکی از دلایل دلسردی سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر، عدم دسترسی آنها به بسته‌های سرمایه‌گذاری کامل بوده است به گونه ای که سرمایه‌گذار بتواند بدون دغدغه و نگرانی از مراحل اخذ استعلامات و مجوزها صرفا در جهت اجرای پروژه و سرمایه‌گذاری اقدام نماید.

تسریع در تدوین برنامه آمایش سرزمین استان به گونه ای که در امر سرمایه‌گذاری در تمام پهنه‌های استان، تمام مطالعات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی و مالی لحاظ شده باشد.
بکارگیری سامانه‌های الکترونیکی در کلیه دستگاه‌های اجرایی و به طور مشخص تر، اجرای پنجره واحد الکترونیکی ارائه خدمات سرمایه‌گذاری که این مسئله، تحولی در امر سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد نمود.

 

استاندار فارس برای حل مشکلات سر راه سرمایه‌گذاران، مسئولان را تکلیف به همدلی کردند. تاکید استاندار بر این موضوع، نشان دهنده این است که در این حوزه، کاستی‌هایی وجود دارد. درست است؟!

دستورات استاندار فارس در راستای کمال گرایی و مطلوب تر شدن روند فعلی است و با مدیریتی که ایشان و تیم همکار دارند مطمئن باشید روند همدلی مسئولان استان برای سرمایه‌گذاری، افزایش یافته و در آینده شاهد روند رو به رشد پروژه‌های سرمایه‌گذاری خواهیم بود. استاندار فارس و تیم کاری و مدیران دستگاه‌های اجرایی فارس، یکی از پیگیری‌های جدی خود را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت افزایش تولید و ایجاد اشتغال استان بر جذب سرمایه‌گذاریهای داخلی و خارجی معطوف نموده‌اند تا از محل این گستره به توسعه پایدار اقتصادی، تولید ثروت و رضایتمندی کلیه اقشار استان فارس نائل شوند.

عناوین برگزیده