تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۰
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۱۰۳۶۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد:

فروش حداقل 60درصدی فولاد در داخل تصویب نشد/ هفته آینده پیشنهادها بررسی می‌شود

می متالز - روز گذشته جلسه فعالان صنعت فولاد با داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت برگزار شد تا در آن به موضوع قیمت‌گذاری درخصوص بازنگری به آخرین مصوبه از سوی این وزارتخانه درخصوص فروش 60 درصد از تولید محصولات شرکتهای فولادی در کشور پرداخته شود.
فروش حداقل 60درصدی فولاد در داخل تصویب نشد/ هفته آینده پیشنهادها بررسی می‌شود

به گزارش می متالز، رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این باره گفت: در خصوص فروش 60درصد از تولید فولاد کشور در بازار داخلی بحث و گفتگوی بسیاری شد و در نهایت قرار بر این شد تا فعلا این 60درصد برای فروش داخلی تصویب نشود تا هفته آینده جلسه تخصصی در این زمینه داشته باشیم و پیشنهاد خود را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهادی که در این زمینه مطرح می شود به این شکل است که میزان عرضه ماهانه در بورس را به صمرت پلکانی افزایش دهیم. برای مثال در سال گذشته حدود 270تا 280 هزارتن در محصول در بورس می آمد که به 320هزار تن در ماه آن را رساندیم و نظر بر این است که در ادامه راه و سال جدید این رقم را به 350هزارتن در ماه افزایش دهیم و مابقی معاملات نیز به شکلی که در گذشته بین شرکتها انجام می‌شد ادامه پیدا کند. زیرا اصرار بر فروش محصول در بورس گویی به خاطر رانتی است که از تولیدکننده گرفته و به دلال داده می شود.

شهرستانی با بیان این مطلب در ادامه گفت: سال گذشته در کشور 27 میلیون تن فولاد شده که 10 میلیون تن آن ورق و اسلب بوده و 17 میلیون تن دیگر شمش و مقاطع که 7.5 میلیون تن از مقاطع در داخل مصرف و 2.5 میلیون تن هم صادر شده و مابقی صادرات را نیز اگر حساب کنیم سال گذشته، 35درصد شمش صادر شده و همان 65درصد شمش در داخل کشور فروش رفته است.

وی ادامه داد: قرار است در سال جدید بین 30تا 32 میلیون تن فولاد تولید شود و هم اکنون به دلیل شیوع کرونا در کشور و از طرف دیگر سیاست دولت مبنی بر هدایت مردم برای تزریق سرمایه هایشان در بورس، ساخت و ساز کمتر خواهد بود و مصرف میلگرد در داخل کاهش می یابد. پس باید برنامه ریزی برای 10 میلیون تن صادرات را داشته باشیم و اگر این میزان را از 30 میلیون تن کم کنیم، 10 میلیون را برای اسلب و ورق کنار بگذاریم و 10میلیون نیز برای داخل باشد که 7 میلیون برای  مصرف داخلی و 3 میلیون هم برای صادرات مقاطع باشد، متوجه می شویم در نهایت این 60درصد فروش در داخل اشتباه محض است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که قیمت نفت نیز افت پیدا کرده و سرمایه های مردم نیز به سمت بورس سرازیر شده و قیمت دلار نیز افزایشی است، باید سیاست کلی کشور را بر این بگذاریم که صادرات اولویت نخست باشد و از آنجایی که کرونا باعث کاهشی شدن مصرف شده، باید تلاش بیشتری برای صادرات مازاد محصولت خود داشته باشیم. زیرا زمانی که قیمت منابع انرژی همچون نفت کاهش می یابد در نهایت قیمت فولاد نیز در خارج از کشور کم می شود.

وی افزود: از طرفی میبینیم چین 200میلیون تن فولاد را دپو کرده و مشوقهای صادراتی خود را افزایش داده و هزینه حمل و نقل را رایگان کرده تا تولیدکنندگان فولادی این کشور بتوانند بازار جهانی را در دست خود بگیرند. بنابراین دولت باید به صادرات کمک کند در غیر این صورت با توجه به مازاد تولید در کشور، شاهد نزولی شدن قیمتها و افت اقتصاد افت و در نهایت تعطیلی واحدهای تولیدی خواهیم بود. البته باید جلوی صادرات ورق و اسلب به دلیل اختلاف قیمتی بورس و بازار آزاد که به شدت بالاست گرفته شده و تولید در این دو بخش تقویت واین موضوع حل شود. اما در بخش شمش باید حمایت برای صادرات اعمال شود.

به عقیده شهرستانی برای تعیین قیمت و نوع عرضه و فروش همه شرکتها نمی توان به یک نحو به پیش رفت. به عنوان مثال شرکت فولاد هرمزگان که در کنار آبهای آزاد ساخته شده برای و برای صادرات است تا 100درصد تولید خود را صادر کند و باید بر اساس موقعیت جغرافیایی شرکتها و کیفیت محصولی که تولید می شود تصیمیم گیری شود. برای هرکدام از شرکتها باید نسخه ای مشخص نوشت تا هم تامین داخل انجام شود و هم صادرات به مشکل برنخوریم.

وی درباره قیمت مورد نظر وزارت صمت نیز گفت: قیمت وزارت صمت که روی آن تاکید دارد قیمت نیما است که با ارز شناور 20درصد اختلاف دارد و برای فولادی ها بسیار بالاست. اما صحبت اینجاست که باید قیمت فروش برای مصرف داخلی فولاد 5درصد پایینتر از قیمت صادراتی باشد که کاملا درست و بجاست اما باید با قیمت شناور حساب شود نه نیما. چون کسانی که محصول صادر میکنند ارز را با قیمت نیما به وارد کننده نمی دهند و درنهایت این اختلاف قیمتی 25درصدی باعث می شود شمشی که می تواند با قیمت بالاتر صادر شود را به میلگرد تبدیل و 10درصد زیر قیمت شمش صادر کنیم.

شهرستانی گفت: در واقع اکنون دولت سوبسیدی بین 25هزارمیلیاردتومان تا 40هزار میلیارد تومان در صنعت فولاد در سال ایجاد کرده و ورقی که در بورس 6 هزار تومان به فروش میرسد بود در بازار آزاد بین 9 تا 11هزارتومان فروخته میشود. اکنون هم وزارت صمت و هم سازمان حمایت از مصرف کننده متوجه این امر شده اند و قرار شده تا به صورت تخصصی روی این موضوع بحث و بررسی انجام شود تا این مشکلات رفع گردد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درخصوص آزادسازی برای واردات و صادرات مواد معدنی و محصولات نهایی نیز گفت: ما از این موضوع استقبال می کنیم اما به شرطی که تعرفه به درست تعیین و اعمال شود. زیرا هم اکنون ایران یک تولیدکننده مازاد مصرف شده و باید کل زنجیره از سنگ تا رنگ را آزاد بگذاریم تا سرمایه گذا برای حضور در این صنعت ترغیب شود.

عناوین برگزیده