تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۷
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۰۵۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شوکه شدن طرفداران جهش نرخ ارز از گرانی دلار

می متالز - بخش خصوصی طی سال‌های گذشته به واقعی شدن نرخ ارز و تک‌نرخی شدن آن تاکید فراوانی داشت. اغلب فعالان اقتصادی بخش خصوصی معتقدند برای توسعه صادرات باید نرخ ارز واقعی شود. بخش خصوصی از واقعی شدن نرخ ارز به عنوان وعده عملی نشده که دولت یازدهم و دولت دوازدهم نام می‌برد.
شوکه شدن طرفداران جهش نرخ ارز از گرانی دلار

به گزارش می متالز به نقل از  اتاق بازرگانی ایران: واقعی‌سازی نرخ ارز یکی از مطالباتی است که فعالان بخش خصوصی برای برون‌رفت از مشکلات و موانع تجاری مدام به آن اشاره می‌کنند؛ اما سرنوشت این مطالبه همچنان در هاله‌ای از ابهام است و هر بار به بهانه‌ای نتیجه آن به تعویق می‌افتد. موضوعی کهنه و مطالبه‌ای که با آمدن دولت یازدهم به‌طورجدی از سوی فعالان اقتصادی بخش خصوصی مطرح شد و این بار در دولت دوازدهم از سوی بخش خصوصی به تعیین تکلیف آن تاکید می‌شود.

پس از شوک ارزی هفته‌های گذشته اما اعضای اتاق بازرگانی نیز دچار شوک شده و از این پرواز قیمت دلار استقبال نکردند. برخی از اعضای اتاق بازرگانی در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کردند این رشد ناگهانی نرخ ارز برای آنها نیز مفید نبوده و انتظار آنها این نبود که نرخ ارز ناگهان و بدون برنامه مشخص رشد کند.

یکی از این فعالان اقتصادی فریال مستوفی عضو هیئت رئیسه و رییس مرکز مشاوره خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از این شوک ارزی به عنوان رهاشدن ناگهانی فنر نرزخ ارز نام برد و گفت: هرچه نرخ ارز افزایش پیدا کند برای صادرکننده مفید خواهد بود. به این علت که با قیمت پایین‌تری محصول خود را تولید و با درآمد بالاتری عرضه خواهد کرد.

به گفته مستوفی واقعیت این است که نرخ ارز در کشور ما پایین‌تر از قیمت واقعی آن است و هر چه زودتر باید نرخ ارز را به سطح واقعی برسانند و سعی در سرکوب قیمت ارز نداشته باشند.

وی تاکید کرد: اما اینکه این نرخ ناگهان به صورت شبانه و ناگهانی و بدون برنامه ریزی افزایش پیدا کند در هیچ سیستم اقتصادی و در هیچ فعالیت اقتصادی مفید نخواهد بود.

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران با اشاره به واقعی شدن نرخ ارز گفت: بحث ما این است که نرخ ارز باید درست و واقعی باشد که این نوسانات ناگهانی پیش نیاید تا به بازار و تولید صدمه وارد کند.

وی افزود: بخش خصوصی به واقعی شدن نرخ ارز تاکید دارد اما این شاخص باید با شیب کند و هرساله با در نظر گرفتن تورم خارج و تورم داخل کشور به صورت ملایم و واقعی افزایش پیدا کند. این نوسانات نرخ ارز همان برداشته شدن فشار از روی فنر نرخ ارز است کهمستوفی در بیان صدمات ناشی از نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: نخستین صدمه‌ای که این نوسانات به بخش خصوصی و بخصوص اقتصاد کشور وارد می‌کند این است که سرمایه گذاران خارجی بازهم با بازار ارزی نامطمئن در ایران روبرو شده و امکان جذب سرمایه گذاری ضعیف می‌شود.

وی با اشاره به عدم استقبال بخش خصوصی از افزایش ناگهانی نرخ ارز در کشور گفت: موضوع بعد این است که تولیدکنندگان داخل نیز نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی برای خرید مواد اولیه و قیمت تمام‌شده داشته باشند.

وی در پایان تأکید کرد: پس این نرخ ارز باید بر اساس پایه صحیح و کارشناسی واقعی شده و با در نظر گرفتن تمام ابعاد افزایش آن روی موضوعاتی مانند تولید، واردات مواد اولیه، قیمت تمام‌شده محصول و صادرات افزایش پیدا کند.

عناوین برگزیده