تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۰
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۱۰۹۳۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد:

خواست اغلب تولیدکنندگان ثبات نرخ ارز است

می متالز - مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد گفت: تغییر دائمی نرخ ارز، به مهم‌ترین چالش صنایع تبدیل شده است؛ متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان به نوعی با نرخ ارز سروکار دارند اما هیچ‌گاه نمی‌توانند پیش‌بینی نسبت به آن داشته باشند. ثبات در بازار ارز باعث می‌شود همه گروه‌های اقتصادی کشور تکلیف خود را بدانند و عدم ثبات آن، مشکلات بسیاری را در تامین مواد اولیه واحدهای تولید به وجود می‌آورد.
خواست اغلب تولیدکنندگان ثبات نرخ ارز است

به گزارش می متالز، فرید گلشن، اظهار داشت: صنعت فولاد کشور در زمینه تولید فولادهای آلیاژی در سایزها و قطرهای مختلف میلگرد توانسته تا حدود زیادی به خودکفایی برسد و با تولید محصولات متنوع در گریدهای مختلف، از واردات جلوگیری کند. با این حال، در برخی از گریدهای آلیاژی هنوز به واردات وابسته هستیم اما با تحریم‌هایی که بر کشور اعمال شد، تولیدکنندگان با سعی و خطا در حال تلاش برای تولید آن‌ها نیز هستند.

وی افزود: با توجه به تحریم‌ها، به نظر می‌رسد که صنایع فولادی کشور ما در گرفتاری‌ها و تنگناها بهتر عمل می‌کنند. زمانی که واردات فولاد آلیاژی به آسانی انجام می‌شد، دیگر تولید آن از نظر شرکت‌های داخلی صرفه اقتصادی کمتری داشت و به همین دلیل سرمایه‌گذاری کمی روی تولید این نوع فولادها کمتر انجام شد.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد در ادامه گفت: در شرایط تحریمی، هم مصرف‌کنندگان با توجه به دشواری‌های واردات به دنبال خرید از بازار داخلی هستند؛ مشتریان تمامی اطلاعات محصولات مورد نیاز شامل گرید، سایز، ابعاد و... را به تولیدکنندگان ارائه می‌دهند و تولیدکنندگان نیز تلاش می‌کنند با توجه به صرفه اقتصادی و ارزش تولید محصول سفارشی، تولید را در دستور کار قرار می‌دهند. بنابراین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به دنبال کمک به یکدیگر در شرایط کنونی هستند و به نظر می‌رسد که هر دو گروه در شرایط تحریمی برنده خواهند بود.

رشد تقاضای داخلی برای فولادهای آلیاژی

گلشن نیر با اشاره به وضعیت خوب بازار فولاد آلیاژی در کشور، بیان کرد: طی یکی دو سال اخیر وضعیت بازار فولادهای آلیاژی بسیار خوب بوده و تقاضا برای محصولات آلیاژی افزایش یافته است. در حال حاضر نیز سفارش‌های شرکت فولاد آلیاژی یزد حتی با وجود شیوع بیماری کرونا در کشور، نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

وی در خصوص وضعیت شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد عنوان کرد: در فروردین ماه با توجه به تعطیلات نوروز و نیز شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، تا نیمه فروردین ماه فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده بودیم، اما شرکت ما در اردیبهشت ماه سفارش‌های خوبی دریافت کرد و حتی برای ماه‌های آینده نیز سفارش دریافت کرده‌ایم. پیش‌بینی ما نیز حاکی از آن است که در سال جاری وضعیت خوبی در تولید و فروش خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد تصریح کرد: شرکت فولاد آلیاژی یزد فولادساز نیست و فرآیندهای سایز کردن، برش و... را روی فولادهای آلیاژی انجام می‌دهد. انواع گریدهای فولادهای آلیاژی مورد استفاده را نیز از شرکت فولاد آلیاژی ایران تامین می‌کنیم.

گلشن نیز خاطرنشان کرد: شرکت فولاد آلیاژی یزد یکی از بزرگ‌ترین خریداران فولادهای آلیاژی از شرکت فولاد آلیاژی ایران است. در سال گذشته توانستیم بیش از 20 هزار تن انواع فولادهای آلیاژی از طریق عملیات‌های فینیشینگ، تکمیل‌کاری و تست تولید کنیم که رهاورد این میزان محصول برای شرکت، حدود 167 میلیارد تومان بوده است. در سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم با توجه به شرایط بازار به تولید و فروش بیشتر یعنی حدود 25 تا 26 هزار تن دست یابیم.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد آلیاژی عرضه‌‌کننده اکثر گریدهای فولاد آلیاژی در اندازه‌های سفارشی است، اظهار کرد: گریدهای مختلفی شامل کم‌آلیاژ، پرآلیاژ، کم‌کربن، پرکربن، CK، گروه‌های مولیبدن‌دار مانند Mo40، 7228، 6582 و... در حیطه کاری شرکت ما برای انجام عملیات سایزینگ قرار می‌گیرند. روی این آلیاژها هم عملیات تکمیل‌کاری انجام می‌شود تا به محصولاتی قابل استفاده در صنعت تبدیل شوند و هم با سایز کردن آن‌ها، این محصولات را در اختیار گروه‌های مختلف مصرف‌کنندگان قرار می‌دهیم. به این ترتیب، شرکت ما در حلقه‌های انتهایی زنجیره تولید فولاد قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد با اشاره به گستردگی کاربرد فولادهای آلیاژی، بیان کرد: تقریبا بخش عمده قطعه‌سازان خودرویی، ماشین‌سازها، تولیدکنندگان ادوات کشاورزی، صنایع نظامی و جنگ‌افزارسازی، صنایع نفت و گاز و بسیاری از صنایع کوچک و خرد دیگر، جزو مصرف‌کنندگان فولادهای آلیاژی محسوب می‌شوند.

لزوم ایجاد ثبات در نرخ ارز

گلشن نیر مهم‌ترین چالش تولید فولاد آلیاژی را وضعیت اقتصادی کشور دانست و ابراز کرد: تغییر دائمی نرخ ارز، به مهم‌ترین چالش صنایع تبدیل شده است؛ متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان به نوعی با نرخ ارز سروکار دارند اما هیچ‌گاه نمی‌توانند پیش‌بینی نسبت به آن داشته باشند، البته رئیس بانک مرکزی طی بیانیه‌های خود تلاش می‌کند که به بازار و جامعه اطمینان دهد که ثبات به نرخ ارز بازمی‌گردد. تولیدکنندگان مشکلی با افزایش یا حتی کاهش تدریجی نرخ ارز ندارند و درواقع نوسانات بسیار شدید است که به بخش تولید و مصرف آسیب می‌زند.

وی تاکید کرد: ثبات در بازار ارز باعث می‌شود همه گروه‌های اقتصادی کشور تکلیف خود را بدانند و عدم ثبات آن مشکلات بسیاری را در تامین مواد اولیه واحدهای تولید به وجود می‌آورد. چراکه تولیدکنندگان به مشتریان بابت تحویل محصول تعهد می‌دهند و طبیعتا افزایش ناگهانی نرخ ارز ضمن ایجاد مشکل در تامین مواد اولیه واحدهای تولید، باعث کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نهایی نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد خاطرنشان کرد: فعالان بازار انتظار دارند با ثبات در اقتصاد و نرخ ارز، بتوانند به صورت یکنواخت و مطلوب به فعالیت بپردازند تا مشتریان به مشکل برنخورند. همچنین تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند وضعیت بازار ارز شفاف و بدون چالش بیرونی باشد؛ هرچند که در تغییرات افزایشی نرخ ارز، تولیدکنندگان اغلب منتفع می‌شوند.

عناوین برگزیده