تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۰۹۸۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آل‌هاشم:

ظرفیت‌های تولیدی ایران بیش از ‌جنگ اقتصادی است‌

می متالز - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: امروزه بسترهای شکوفایی اقتصاد و ظرفیت های تولیدی بیش از ابتدای جنگ اقتصادی است.
ظرفیت‌های تولیدی ایران بیش از ‌جنگ اقتصادی است‌

به گزارش می متالز، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری برگزار شد، نامگذاری سال 99 به عنوان سال «جهش تولید» را یادآور شد و اظهار داشت: این انتخاب نام از سوی مقام معظم رهبری در ادامه نامگذاری های اقتصادی دهه 90 است که شدت گرفتن تحریم های ظالمانه و شدت گرفتن شیوع کرونا بیش از گذشته توجه به تقویت بنیه تولید ملی را واجب‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد ایران که عمده شاخص‌های اقتصادی حال و روز خوبی ندارد، مقام معظم رهبری چگونه افق اقتصاد را تحقق جهش تولید نامیدند؟ تصریح کرد: شرایط فعلی اقتصاد ایران برای جهش های اقتصادی و... به مراتب بیشتر از سال های آغاز جنگ اقتصادی است، امروزه بسترهای شکوفایی اقتصاد و ظرفیت های تولیدی بیش از ابتدای جنگ اقتصادی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری در یک تحلیل واقع بینانه از کشور، انتظار جهش تولید را مطرح کردند، گفت: چندین بستر تحقق جهش تولید وجود دارد که کاهش شدید درآمد نفتی و محدودیت منابع ارزی دولت، کاهش ارزش پول ملی و خارج شدن بسیاری از برندهای خارجی با تنگ تر شدن حلقه تحریم ها از جمله بسترهای جهش تولید در کشور است.

آل‌هاشم، با انتقاد از اینکه تا وقتی دولت‌ها بخش اعظمی از درآمد خود را با خام‌فروشی نفت یا مواد معدنی تامین می‌کنند، انگیزه‌ای برای کنترل واردات وجود ندارد، افزود: به برکت کاهش شدید درآمد نفتی، دولت ناگزیر به محدودیت واردات کالاهای غیر‌ضروری و دارای مشابه داخلی شد که در سال‌ جاری باید این موضوع سختگیرانه دنبال شود.

وی کاهش ارزش پول ملی را از دیگر بسترهای جهش تولید عنوان کرد و گفت: اگرچه این موضوع در کوتاه مدت آثار مخربی در کاهش قدرت خرید مردم دارد که سبب می شود نتوانیم در کوتاه مدت به عنوان پدیده مطلوب محسوب کنیم اما پیامدهای مثبتی برای اقتصاد ایران در بلند مدت دارد و می تواند به افزایش تولید ناخالص ملی در بلند مدت منجر شود.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه چون کالای خارجی با قیمت بالاتر در بازار وجود دارد، این نوع کالاها در گزینه های آخر خرید مردم قرار می گیرد، ادامه داد: این مزیت به تدریج منجر به تغییر الگوی مصرف به نفع تولیدات داخلی خواهد بود که در اقتصاد ایران به وقوع پیوسته و بسیاری از کالاهای خارجی دارای مشابه خارجی از سبد ایرانیان خارج شده است.

وی خارج شدن بسیاری از برندهای خارجی با تنگ تر شدن حلقه تحریم ها را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: این برندها سهم قابل توجهی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده بود که خروج این برند به حدی فضا را برای تولید‌کننده داخلی مساعد کرده که در برخی از موارد، افزایش چشمگیر تولید داخلی را شاهد هستیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه این سه دلیل برای اینکه بدانیم جهش تولید دست یافتنی است، کافی است تصریح کرد: باید تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کنیم.

وی حمایت از لایه‌های پایین صنعت و خدمات را لازم و ضروری دانست و ابراز داشت: حمایت از صنایع خرد داخلی در مناقصات و سفارشات تولید، افزایش عمق تولید داخل، تمرکز بر داخلی‌سازی لوازم مصرفی و قطعات، بازتوزیع حمایت‌ها و یارانه‌های تخصیصی به تولید، حرکت به سوی مدل‌های نوین تامین و خدمات پشتیبانی تولید، تدوین مدل های مشارکتی بین خریداران و فروشندگان، تکمیل زنجیره ارزش داخلی و مهندسی مجاری ورود کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی و غیرضروری و تغییر نوع ارز تخصیصی کارفرمایان و صندوق ها از ارز خارجی از جمله اولویت‌هایی است که باید امروزه مورد توجه قرار گیرد.

عناوین برگزیده