به گزارش می متالز، علی امرایی با بیان این مطلب در ادامه گفت: فولاد مبارکه در راستای مسوولیت اجتماعی و اقتصادی کشور و توسعه متوازنی که میتواند به سهم خود در کشور اجرا کند، به سرمایه گذاری در سنگان برای تولید 5 میلیون تن گندله و 5 میلیون تن کنسانتره اقدام کرده تا به این طریق هم زنجیره تولید تکمیل شده و از معدن تا تولید محصول نهایی را کامل کرده باشد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون کارخانه گندله سازی سنگان در حال فعالیت است در ادامه افزود: یکی از مشکلات امروزه در کشور اندک بودن میزان کنسانتره است و ما برای تامین کنسانتره مورد نیاز کارخانه گندله سازی با ظرفیت 50درصد کار میکردیم. این موضوع باعث شد تا سرعت کار را برای راه اندازی کارخانه کنسانتره سنگان بالاتر ببریم و تا حدی نیاز خود را به این ماده معدنی رفع کنیم.
وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری این کارخانه 3هزار و 800میلیارد تومان بوده و اشتغال مستقیم 500 نفر و 3هزار نفر غیر مستقیم را به همراه دارد.
امرایی درباره خطوط ریلی این منطقه نیز که برای جابه جایی محصولات این شرکت بسیار پراهمیت است نیز اظهار کرد: خطوط ریلی در منطقه اندک است و این در حالیست که ما باید روزی بین 16هزار 800 تن محصول را برای فولاد مبارکه ارسال کنیم، اما حداکثر ظرفیت ریلی که به ما اختصاص داده اند حدود 9هزار تن است. بنابراین ما تقریبا 50درصد ظرفیت خود را می توانیم از طریق حمل ریلی ارسال کنیم و 50درصد آن نیز از طریق جاده ارسال میشود.
مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان ادامه داد: البته ما سیستم ترن لودینگ یا همان بارگیرخانه ریلی داریم که در طول روز 16هزار و700تن رکورد بارگیری روزانه را به صورت مکانیزه دارد. این میزان از ظرفیت معادل حذف 640 کامیون تردد جاده ای است، اما متاسفانه ظرفیت خطوط اینجا اجازه نمیدهد که از تمام ظرفیت ریلی خود استفاده کنیم.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکل با وزارت راه نیز تقاضای کمک و همراهی برای توسعه خطوط ریلی را داشتیم که متاسفانه تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
کارخانه کنسانتره سازی سنگان به عنوان بزرگترین کارخانه شرق کشور، هفته گذشته با حضور سرپرست وزارت صمت و با دستور رییس جهموری به شکل ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید. اکنون نکته مهم درباره اینکه صنایع بتوانند محصولات تولیدی خود را به دست مصرف کننده برسانند، تردد آنها با کمک حمل و نقل ریلی است. در واقع میتوان گفت که یکی از مهم ترین نیازهای امروزه در صنعت معدن و فولاد کشور، ایجاد خطوط ریلی برای حمل مواد معدنی است. چرا که با توجه به نوع قرارگیری کارخانههای تولیدکننده مواد اولیه شرکتهای فولادی و فاصله آنها با کارخانه ها، یکی از بهترین راه های انتقال استفاده از خطوط ریلی آن هم به دلیل کم بودن هزینه حمل بار نسبت به جابجایی زمینی محصولات است.
به نظر می رسد که وزارت صمت علاوه بر تلاش برای تامین مواد اولیه برای فولادسازان، لازم است تا زمینه سازی لازم برای ایجاد زیرساختهای ریلی را نیز در مناطق مختلف کشور از جمله عسلویه معدنی ایران ایجاد کند و آنها را در راستای تحقق اهداف فولادی کشور در افق چشم انداز یاری رساند.