تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۲
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۱۱۵۳۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اکبری عنوان کرد:

ایجاد نظامات جامع در حوزه معدن اولویت مجلس یازدهم

می متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد نظامات جامع در حوزه معدن از اولویت های مهم این کمیسیون است.
ایجاد نظامات جامع در حوزه معدن اولویت مجلس یازدهم

به گزارش می متالز، «عزت الله اکبری تالار پشتی» افزود: معدن از صنعت جدا نیست و اکتشاف در معدن حرف اول را می زند.

وی اظهار داشت: در سال اول مجلس هشتم بودجه اکتشاف معدن از ۲,۵ میلیارد تومان به ۱۰۸ میلیارد تومان رسید یعنی ۵۰ برابر رشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اکتشاف داشته باشیم استخراج داریم چون ریسک اکتشاف بالاست بخش خصوصی نمی تواند مگر اینکه دولت با بخش خصوصی قرارداد ببندد و ریسک را قبول کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مهمترین بحث در حوزه معدن خام فروشی است، افزود: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها باید به نحوی باشد که بتوان از این ذخیره الهی به احسن وجه استفاده کرد.

اکبری تالار پشتی تصریح کرد: کارخانه های متعددی می توان با هدف فرآوری مواد معدنی، جلوگیری از خام فروشی، اشتغال، رشد اقتصادی و غیره در اقصی نقاط کشور ایجاد کرد.

وی ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس برنامه اجرایی ندارد بلکه می تواند از حیث قانونی از این بخش حمایت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: اولویت کمیسیون صنایع و معادن مجلس اینکه موانع را از پیش روی فعالان بخش معدن بردارد.

وی افزود: یکسری موانع قوانینی هستند که همدیگر را خنثی می کنند که باید حذف یا اصلاح شوند.

اکبری تالار پشتی تصریح کرد: ایجاد نظامات جامع در حوزه معدن با هدف تقویت تولید، فرآوری و صادرات بسیار ضرورت دارد.

وی ادامه داد: لازمه توسعه صادرات در بخش های مختلف اقتصادی کشور به ویژه معدن تقویت دیپلماسی اقتصادی است که متاسفانه وزارت امور خارجه تاکنون در این زمینه اقدام مناسبی انجام نداده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم گفت: دولت و وزارت امور خارجه باید عزم خود را در این زمینه جزم کنند و برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

وی افزود: سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در بحث دیپلماسی اقتصادی باید فعال شوند در ضمن بازار صادرات کالاهای ایرانی را در اقصی نقاط جهان فراهم و همینطور مراودات مالی ایجاد کنند.

اکبری تالارپشتی اظهار داشت: ایران در شرایط حاضر ۱۲۰ سفیر و ۲۰ نمایندگی در سطح کشورهای جهان دارد که اگر هر یک از سفرا بتوانند یک میلیارد دلار مراوده مالی ایجاد کنند بین ایران و کشور مورد نظر می شود ۱۴۰ میلیارد دلار، سفیری که نتواند یک میلیارد دلار مراوده مالی ایجاد کند برای چه سفیر شده است.

وی ادامه داد: سفرا هزینه های کلانی دارند و حقوق های دلاری می گیرند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآورشد: خروجی سفارتخانه‌های ایران و حضور سفرا در کشورهای دیگر باید چهره و رنگ اقتصادی به خود گیرد.

 

عناوین برگزیده