تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۱۵۶۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مطرح کرد؛

آمادگی صنعت سیمان برای طرح بازآفرینی شهری

می متالز - دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به ظرفیت 82 میلیون تنی تولید سیمان در کشور گفت: در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری،این صنعت نه تنها نیازی به واردات نیاز نخواهد داشت بلکه آمادگی دارد که تولید محصولات را به بیش از ظرفیت فعلی افزایش دهد.
آمادگی صنعت سیمان برای طرح بازآفرینی شهری

به گزارش می متالز، امروز صنعت سیمان کشور به لطف فعالان این صنعت از رونق نسبی برخوردار است و در حال حاضر نام ایران در میان بزرگترین تولیدکنندگان سیمان در جهان قرار گرفته است به طوری که در سال  2016 با تولید 53 میلیون تن سیمان، رتبه هفتم جهان را از آن خود کرده است.

در واقع صنعت سیمان در ایران با قدمتی بالغ بر ۸۰ سال فعالیت به عنوان یکی از صنایع مهم و استراتژیک به شمار می رود. براساس آمار اعلام شده، تعداد کارخانه‌های تولید سیمان از ۳۰ کارخانه با ظرفیت تولید ۵/ ۲۹ میلیون تن در سال ۱۳۸۰ به ۷۴ کارخانه با ظرفیت تولید ۸۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته و این در حالی است که امروز ظرفیت سیمان کشور به رقم 82 میلیون تن رسید و به گفته رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان پیش بینی می شود،در افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید این محصول به‌رقم ۱۲۰ میلیون تن برسد.

اینکه صنعت سیمان پس از انقلاب رشد چشمگیری داشته و از یک وارد کننده به صادرکننده تبدیل شده نکته قابل تاملی است اما در عین حال نمی توان مشکلات این صنعت نادیده گرفت. روند رو به رشد ایجاد کارخانه‌های تولید سیمان در سال‌های اخیر در حالی صورت گرفته که چالش‌های منطقه‌ای از یک‌سو و رکود ساخت و ساز در بخش مسکن از سوی دیگر، تولید این محصول استراتژیک را با رکود مواجه کرده است و بیم آن می رود که علی رغم صادرات مازاد این محصول، برخی از واحدهای تولیدی به تعطیلی کشیده شوند.

در همین حال بارها،نمایندگان بخش خصوصی و فعالان این بخش در نشست‌های مختلف به نقد و بررسی مشکلات موجود پرداخته و تلاش کرده اند تا برای بهبود وضعیت این صنعت راهکار مناسبی بیایند تا اینکه رونمایی از طرحی با نام "برنامه ملی بازآفرینی شهری" در دهه فجر روزنه های امید را برای رونق این صنعت نمایان کرد.

این طرح هفته گذشته توسط رئیس جمهور در سراسر کشور کلید زده شد و  پیش بینی می شود با اجرای آن صنعت سیمان و همچنین  مصالح ساختمانی و فولاد تحول بزرگی را تجربه کنند و حجم تقاضا در بازار افزایش یابد. براساس این طرح که طی یک بازه زمانی 10 ساله اجرا می شود ،سالانه ۱۰ درصد از بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری بازسازی خواهد شد. قطعا اجرای چنین طرحی نه تنها رونق صنعت سیمان و فولاد را در پی خواهد داشت بلکه باعث ایجاد 250 هزار شغل خواهد شد. اما سوالی که مطرح است این که آیا اجرای این طرح بازار سیمان را با کمبود مواجه نخواهد کرد و آیا به واردات این محصول از خارج کشور نیاز خواهد شد؟ اینها سوالی است که «عبدالرضا شیخان» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با خبرنگار عصراقتصاد به آن پاسخ داده است.

شیخان در پاسخ به این سوال که با اجرای طرح بازافرینی شهری که افزایش تقاضای سیمان را به دنبال خواهد داشت آیا تولید داخل، نیاز بازار را کفایت میکند اظهار داشت: در سال 95 و 96 کل مصرف سیمان داخل کشور، حدود 48 میلیون تن بوده است که با توجه به شرایط دو سال گذشته برآورد می شود این رقم تا پایان امسال به 50 میلیون تن خواهد رسید. همچنین حدود ماهی یک میلیون تن صادرات سیمان به خارج از کشور داریم که البته رقم خوبی نیست اما این میزان صادرات به اندازه ای نیست که بازار داخل را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که نتوانیم مصارف داخلی را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت صنعت سیمان کشور به 82 میلیون تن رسیده است ادامه داد: در صورتی که طرح نوسازی بافتهای فرسوده اجرا شود ممکن است نیاز باشد تا به بازار داخلی حدود چند میلیون تن سیمان تزریق کنیم که قطعا با توجه به ظرفیت 82 میلیون تنی تولید سیمان در کشور، این حجم تولید قطعا جوابگوی داخل و صادرات خواهد بود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: صنعت سیمان این آمادگی را دارد که حتی در صورتی که نیاز بازار از رقم 82 میلیون تن بالا برود آن را تامین کند؛ از آن جهت که می توانیم با اضافه کردن سیمان افزودنی های مختلفی بزنیم و سیمانهای متنوعی ایجاد کنیم بنابراین از این نظر جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

شیخان همچنین با تاکید بر اینکه در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری بازار سیمان به هیچ وجه نیاز به واردات نخواهد داشت گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح نه تنها نیازی به واردات نخواهیم داشت بلکه صادراتمان را نیز حفظ کرده و بازارمان را هم نگه خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به امکاناتی که صنعت سیمان کشور دارد با همین تعداد واحدهای کارخانجات و با همین ظرفیت در صورت نیاز حتی می توانیم تولید سیمان را به 90 تا 95 میلیون تن افزایش دهیم این در حالی است که  هر سال یک تا دو تا کارخانه از این پروژه ها فعال شده و وارد مدار تولید می شوند و به نظر می رسد به هیچ وجه سیستم تا 10 سال آینده کمبود سیمان نخواهیم داشت.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد