تاریخ: ۲۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۱۶۷۳۸
سرویس خبر : انرژی

تاثیر اقتصادی داخلی سازی در صنعت نفت

می متالز - تینا جعفرزاده – بیش از یک قرن است که صنعت نفت به عنوان موتور محرکه اقتصاد ایران، اثرات قابل توجه در اقتصاد و سیاست‌های کلان کشورمان داشته و با توجه به اهمیت حیاتی این صنعت در ایجاد رفاه و ترسیم افق‌های توسعه‌ای در کشور و همچنین با عنایت به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به نام سال جهش تولید، بخش قابل توجهی از انتظارات در زمینه حمایت از اشتغال و افزایش تولید در بستر صنعت نفت قابلیت تحقق خواهد داشت.
تاثیر اقتصادی داخلی سازی در صنعت نفت

به گزارش می متالز، از این رهگذر، شرکت ملی نفت ایران با اطلاع از مسوولیت خطیر خود، از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی‌های مناسبی را همگام با برنامه‌های تدوین شده از سوی وزارت نفت، در راستای توانمندسازی و حمایت از بخش خصوصی تدوین و عملیاتی کرده است.

براین اساس، تمرکز بر تقویت ساخت داخل و ایجاد اشتغال و امید از جمله هدف‌هایی است که به عنوان بستر اولیه در عرصه افزایش صیانتی و نگهداشت تولید، مورد تاکید شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

پرداختن به این مقوله به ویژه پس از اعمال تحریم‌ها اهمیت بیشتری یافته است. در این زمینه با وجود مشکلات فراوانی که از نوسانات زیاد و افزایش نرخ ارز گریبان گیر صنعت نفت کشورمان شده بود، پروژه‌ تامین ده گروه کالایی مهم و موردنیاز صنعت نفت با همکاری سازندگان توانمند داخلی که به عنوان راهکاری برای بلوغ و خودکفایی در صنعت نفت و ایجاد اشتغال در داخل کشور بود، وارد فاز تازه‌ای شد.

در ادامه استفاده حداکثری از توان صنعتگران داخلی، طرح بومی‌سازی ۳۰۰ قطعه و تجهیز کاربردی پرمصرف صنعت حفاری از سال گذشته کلید خورده و در عین حال استفاده از فناوری پوشش داخلی لوله‌های مغزی در میدان نفتی مسجدسلیمان، برای نخستین‌ بار در تاریخ صنعت نفت اجرایی شد.

در تداوم اجرای طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه کالایی در سال گذشته، تولید ورق و لوله‌های نیس برای نخستین بار در کشور انجام شد که سبب جلوگیری از خروج حدود ۳۰۰ میلیون یورو ارز از کشور شد.

در عین حال، قراردادهای ساخت پمپ‌های پروژه گوره – جاسک و اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید، به عنوان اقداماتی در چارچوب حمایت از شرکت‌های ایرانی از سوی صنعت نفت به شرکت‌های خصوصی داخلی واگذار شد که گام بلندی در مسیر حمایت همه‌جانبه و توانمندی سازندگان و پیمانکاران داخلی به شمار می‌رود.

در چارچوب بهره‌مندی از چتر حمایتی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران صنعتگران داخلی، تولید انبوه مته‌های صخره‌ای ساخت داخل، اجرای موفقیت‌آمیز عملیات اجرایی مربوط به پنج گروه کالایی با امضای بیش از ۵۰ قرارداد، اتمام ساخت داخل پروژه شماره یک (تجهیزات سرچاهی و رشته‌های تکمیلی درون‌چاهی) و تحویل نخستین مجموعه پمپ‌های درون‌چاهی، کسب دانش فنی پمپ‌های سر چاهی و انتقال تکنولوژی و تولید فناورانه این پمپ‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی و همچنین انجام مقدمات اجرایی پروژه بومی‌سازی لوله‌های حفاری به عنوان دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در انجام ۱۰ گروه کالایی به سازندگان داخلی واگذار و انجام شد.

در همین حال شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز در راستای کاهش وابستگی، فهرستی جدید شامل ۳ هزار قلم کالای پرمصرف عملیات تولید نفت را تهیه کرده و به سازندگان ایرانی عرضه کرده است.

یکی دیگر از اقدامات حیاتی شرکت ملی نفت ایران، در حوزه پروژه‌های غرب کارون تعریف شده است. در این زمینه با توجه به اهمیت پروژه‌های تعریف شده در میدان‌های مشترک غرب کارون و ضرورت تسریع در فرآیند برداشت از این میدان‌ها، انجام بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تعریف‌شده در چرخه توسعه و تولید نفت، شامل پروژه‌های حفاری چاه‌ها، احداث خطوط انتقال نفت و ایستگاه‌های ارسال نفت خام و بهره‌برداری از تاسیسات نفتی در طرح توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون و پروژه‌های جنبی آن به شرکت‌های داخلی سپرده شده است.

در اجرای سیاست‌های تدوین شده در این حوزه، شهریورماه سال گذشته قرارداد توسعه میدان گازی بلال با سقف هزینه سرمایه‎ای بالغ بر ۴۴۰ میلیون دلار میان شرکت‌های نفت و گاز پارس و پتروپارس به امضا رسید که پس از تولید این میدان، برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش و ۱۵ هزار بشکه میعانات گازی از این میدان محقق خواهد شد.

از دیگر اقدامات مثبت شرکت ملی نفت ایران در مسیر حمایت از بخش خصوصی، تضمین خرید کالاهای کیفی مورد نیاز صنعت نفت و حمایت از استارت‌آپ‌هاست که با تاکید وزیر نفت مبنی بر خرید کالاهای موردنیاز صنعت نفت با قید در دست داشتن گواهی تایید کیفی آن اجرایی خواهد شد.

در عین حال با توجه به حمایت همه جانبه صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، طرح تشکیل صندوق نوآوری نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است که گام بزرگی در جهت حمایت از بخش خصوصی است.

نگاهی کوتاه به اقدامات انجام شده از سوی شرکت ملی نفت ایران به عنوان طلایه‌دار اقتصاد و صنعت ایران ، مبین این نکته است که دومین شرکت بزرگ نفتی دنیا در عرصه حمایت از بخش خصوصی و بلوغ و توانمندسازی شرکت‌های داخلی تاکنون از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است و به زودی شاهد به ثمر رسیدن این درخت تناور در سال جهش تولید خواهیم بود.

عناوین برگزیده