تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۴۰۶
کد خبر: ۱۱۹۵۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد؛

تولید پژو 301 با بیش از 50 درصد داخلی سازی

می متالز - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوصی تولید پژو 301 گفت: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم پژو ٣٠١ به صورت آزمایشی تولید شده و در حال انجام مراحل تست است؛ پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این خودرو با بیش از ٥٠ درصد داخلی سازی به بازار می‌آید.
تولید پژو 301 با بیش از 50 درصد داخلی سازی

به گزارش می متالز، «محسن صالحی نیا» در نشست خبری روز 7 اسفند خود با اصحاب رسانه، به تبیین برنامه‌ها و تشریح عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت و در خصوص ارزش افزوده این بخش در سال ۹۶ اظهار داشت: در شش ماهه اول امسال این عدد نزدیک ۴.۵ درصد بود که امیدواریم تا پایان سال به ۵.۵ درصد برسد که با این احتساب شاخص ارزش افزوده بخش صنعت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۶.۵ درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر صنعت عنوان کرد: در بخش‌های عمده ای از تولید کشور با رشد روبرو شده ایم اما این بدان معنا نیست که در بخش دیگری از تولید کشور با مشکل مواجه نیستیم.

صالحی نیا در مورد میزان صدور مجوز فعالیت در بخش صنعت اظهار داشت: در ۱۰ ماهه سال ۹۶ تا به امروز، ۱۶ هزار و ۳۰۰ مجوز فعالیت در بخش صنعت صادر شده که بر اساس پیشرفت فیزیکی تمدید می‌شوند و مجوز بهره برداری می‌گیرند؛ ضمن اینکه در کشور میل به سرمایه گذاری وجود دارد و این پتانسیل کاملا مشهود است.

بهره برداری از ۱۰ هزار و ۶۵۰ واحد صنعتی در ۱۰ ماهه امسال

صالحی نیا با اعلام اینکه در ده ماهه امسال ۱۰ هزار و ۶۵۰ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است، افزود: با توجه به آمار مدت مشابه پارسال (۴ هزار و ۴۰۰ مورد) با افزایش ۵.۵ درصدی رو به رو بودیم. از سوی دیگر جوازهای تاسیس صادره در ۱۰ ماهه امسال افزایش ۲۱.۵ درصدی اشتغال، ۱۹ درصدی تعداد و ۱۶ درصدی سرمایه نسبت به مدت مشابه پارسال داشته و پروانه‌های بهره برداری صنعتی در ۱۰ ماهه امسال افزایش ۵.۵ درصدی تعداد، ۱۷ درصدی اشتغال و ۱۷ درصدی سرمایه داشته است.

وی در ادامه این نشست خبری به افزایش آمار تولید برخی محصولات صنعتی اشاره کرد و گفت: تولید کمباین در ۱۰ ماهه امسال افزایش ۱۱۴ درصدی و تولید تراکتور افزایش ۱۸.۵ درصدی داشته و تولید شمش آلومینیوم ۶ درصد افزایش یافته است. افزایش تولید فیبر ۱۱ درصد و افزایش تولید سموم آفت نباتی در ۱۰ ماهه امسال ۱۴.۵ درصد بوده است. در این مدت تولید فرش ماشینی ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

افزایش 8 درصدی تسهیلات پرداختی به بخش صنعت در 9 ماهه امسال

معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه حدود ۱۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات در ۹ ماهه امسال به بخش صنعت پرداخت شده است، تصریح کرد: با توجه به میزان تسهیلات پرداختی مدت مشابه پارسال (حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان) افزایش ۸ درصدی تسهیلات پرداختی را شاهد بودیم و بر اساس پیش‌بینی‌ها این رقم تا پایان سال به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی درباره نحوه توزیع این اعتبارات نیز گفت: ۸۴ و نیم درصد به عنوان سرمایه در گردش، ۷ درصد برای ایجاد صنایع جدید و ۴ و نیم درصد برای توسعه و نوسازی صنایع پرداخت شده است.

صالحی نیا میزان واحدهای صنعتی ثبت نام شده برای دریافت تسهیلات نوسازی و بازسازی را 5600 واحد عنوان کرد و بیان داشت: تنها ۱۴۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات شده اند این در حالی است که ۴۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به این ۱۴۰ واحد پرداخت شده که نسبت به پیش بینی ما در ابتدای سال رقم بسیار پایینی است.

وی افزود: ۴۱ هزار و ۷۰۰ درخواست برای دریافت این تسهیلات ارایه شده که ۲۲ هزار مورد مصوب و به بانکها معرفی شده و ۲۰ هزار واحد موفق به دریافت تسهیلات ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شده اند.

1500 میلیارد تومان مشوق صادراتی

صالحی نیا در خصوص برنامه‌های این وزارت در سال ۹۷ گفت: در بودجه ۹۷ حدود ۵ هزار میلیارد تومان به واحدهای صنعتی در راستای رونق تولید و اشتغال از محل هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت خواهد شد ضمن آنکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای مشوق‌های صادراتی و زیرساخت‌های آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تولید بیش از یک میلیون و 410 هزار خودرو در سال جاری تاکنون و پیش بینی این رقم به یک میلیون و 550 هزار دستگاه تا پایان سال، به قراردادهای خودروسازان داخلی با شرکای خارجی اشاره کرد و گفت: سایپا و سیتروئن حدود دو ماه از برنامه عقب هستند و به جای اردیبهشت، در تیرماه خودرو سیتروئن C۳ را عرضه می کنند. در بحث قرار داد ماموت و فولکس واگن نیز با ۲۹ قطعه‌ساز قرارداد منعقد شده و بر اساس قولی که سرمایه‌گذار داده است از شهریورماه سال آینده تولید این خودرو آغاز خواهد شد..

معاون وزیر صنعت در امور صنایع در خصوص تولید پژو ٢٠٠٨ نیز گفت: شرکت ایکاپ تاکنون دو هزار و ۲۰۰ دستگاه پژوی ۲۰۰۸ تولید کرده و اکنون تولید روزانه این شرکت ۹۰ دستگاه در روز است سال آینده به ۱۲۰ دستگاه خواهد رسید

وی در خصوص عمق داخلی سازی پژو ٢٠٠٨ در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت: بر اساس لیستی که در اختیار داریم حدود ٢٢ درصد این خودرو داخلی سازی شده است و تا اواخر ماه به ٣٠ درصد خواهد رسید. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم  پژو ٣٠١ نیز به صورت آزمایشی تولید شده و برای تست رفته است در سال آینده این خودرو با بیش از ٥٠ درصد داخلی سازی به بازار می آید.

نقش بورس کالای ایران در بازار فولاد

صالحی نیا به نقش بورس کالای ایران در بازار فولاد اشاره کرد و گفت: دادوستد محصولات فولادی از سال ۸۳ وارد بورس شده است و روش عرضه، تقاضا و رقابت، همه در بورس کالا شفاف و مشخص شده است و ما به عنوان متولی بخش صنعت می توانیم با توجه به شفافیت بورس، تصمیمات مناسب را برای تنظیم بازار اتخاذ کنیم.

وی افزود: به این ترتیب فولادسازان مواد را در بورس عرضه می‌کنند و واحدهای مصرف کننده فولاد نیز از طریق این بازار نیازشان را تامین می‌کنند و اعتقاد ما براین است که بورس کالا به وجود آورنده شفافیت در بورس بازار فولاد بوده است. 

بازنگری در اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو

صالحی نیا در ادامه از دستور وزیر صنعت برای بازنگری در اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو که قرار بود از دی ۹۷ در کشور عملی شود خبر داد و گفت: وزیر صنعت تاکید داشت که در زمینه استانداردهای ایمنی و عملکردی، آخرین استانداردهای مصوب اجرایی شود ولی در مورد استانداردهای اختیاری یا مواردی که خودروسازان اعلام می کنند توسط طرف‌های اروپایی اجرا نمی شود، قرار شد بازنگری صورت گیرد.

وی ادامه داد: مقرر شد اسناد و مدارک ارایه شود تا تصمیم جدیدی اتخاذ شود که تولید نیز با مشکل روبرو نشود.

به گفته معاون وزیر صنعت، این تصمیم در جلسه ای با حضور رییس سازمان استاندارد اتخاذ شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مربوط به شرایط نامساعد پیش آمده برای قطعه سازان به دلیل نوسان به وجود آمده در بازار ارز، بیان کرد: 6000 تا 7000 میلیارد تومان ظرفیت در نوسازی قطعه‌سازی خودرو وجود دارد و امیدواریم بتوانیم کمک‌های مناسبی در بخش تسهیلات برای پروژه‌های قطعه‌سازان داشته باشیم تا در زمینه‌ کاهش قیمت تمام شده گام برداریم. دو مساله برای قطعه‌سازان در نظر گرفته شده که یک مورد مربوط به مواد اولیه نظیر مس، فولاد، آلومینیوم و موضوع دوم مربوط به نرخ ارز مبادلاتی است.

مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو بدون تغییر

صالحی نیا در مورد اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه دولتی افزایش تعرفه واردات خودرو نیز گفت: تا این لحظه تغییری در مصوبه دولت ایجاد نشده و مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: اگر مصوبه دولت در مورد تعرفه واردات خودرو تغییر کند این موضوع اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص بازنگری در تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز گفت: در این مورد اعداد جدیدی از سوی وزارت اقتصاد به دولت پیشنهاد شده که باید در هیأت دولت به تصویب برسد.

تولید کاغذ روزنامه نصف شد

معاون وزیر صنعت همچنین از کاهش ٤٩ درصدی ظرفیت تولید کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر خبر داد و اعلام کرد: با کاهش ظرفیت تولید در کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر مواجه هستیم و نیاز این بخش از طریق واردات تامین شده است.

پرداخت حقوق و معوقات کارکنان هپکو تا دیماه امسال

صالحی نیا در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات هپکو و آذراب گفت: این دو شرکت به سبب ماهیت گسترده فعالیتشان از نظر بزرگ بودن، تعداد پرسنل، دانش فنی، بازار و تکنولوژی با مشکلاتی مواجه شدند که قدمهای خوبی برای حل این مشکلات با همکاری دستگاه های ذیربط برداشته شد.

وی با بیان اینکه هپکو مشکل مالکیتی نیز داشت، بیان کرد: با همکاری سازمان خصوصی سازی واگذاری این شرکت را به مالک یا مالکانی در در دستور کار داریم. از سوی دیگر پرداخت حقوق و معوقات کارکنان هپکو تا دیماه انجام شده است و برای بازاریابی محصولات این شرکت برنامه هایی داریم.

عناوین برگزیده