به گزارش می متالز، وی افزود: از سه دهه قبل بحث انتقال و ساماندهی واحدهای آلاینده مطرح و به موجب آن مقرر شد که واحدهای مزاحم داخل محدودههای مسکونی و سکونتگاهی شهر تهران در یک برنامه زمانبندی شده به شهرکهای صنعتی مصوب اطراف تهران منتقل شوند.
مدیر کل محیطزیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره تاریخچه طرح انتقال صنایع آلاینده تهران گفت: در سال ١٣٦٩ طی تصویب نامه دولت وقت درباره انتقال صنایع آلوده کننده و مزاحم درون شهری تهران به سازمان های ذیربط ماموریت داده شد تا براساس طرح های تفصیلی و اجرایی، نسبت به انتقال واحدها و صنایع آلاینده و مزاحم داخل محدوده شهر تهران به خارج از محدوده های قانونی، اقدامات لازم را انجام دهند.
وی گفت: در آن زمان ۳۱ نوع فعالیت غیرمجاز صنعتی در داخل محدوده های شهری مورد تایید و تصویب قرار گرفت و در نهایت ۱۶ قطعه اراضی برای انتقال و استقرار صنایع مزاحم و آلوده کننده در پیرامون شهر تهران انتخاب شد.
انصاری ادامه داد: بر اساس قانون سازمان حفاظت محیطزیست کشور مرجعی است که میتواند برای واحدهای صنفی و صنعتی که آلایندگی محیطزیستی دارند، اخطاریه صادر کرده و حتی اگر آن واحد استانداردهای لازم را رعایت نکرد، اقدام به پلمب و تعطیلی آن کند اما این میان شهرداری هم قوانینی در این راستا دارد و بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها که مربوط به مشاغل وصنوف مزاحم است، میتواند برای واحدهای صنفی که در مناطق مسکونی قرار دارند و برای واحدهای مجاور مزاحمت ایجاد میکنند، رای صادر کرده و آنها را ملزم به رعایت تمهیدات رفع آلایندگی و مزاحمت کند.
مدیر کل محیطزیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بیان کرد: بر این اساس مشاغل دارای مجوز قانونی در صورت ایجاد آلودگی می بایست بر حسب نوع آلودگی با اتخاذ تمهیداتی مانند تصفیه فاضلاب و یا فیلتراسیون هوا و یا مدیریت پسماند نسبت به رفع آلودگی واحد خود اقدام کنند و اگر هم ماهیتا آلاینده باشند و نتوانند با توجه به استانداردهای بافت مسکونی حدود مجاز محیط زیست را رعایت کنند باید در مهلت قانونی که برای آن واحد تعیین میشود برای خروج از شهر اقدام کنند.
فاطمه برنا رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران اعلام کرده است در تیرماه سال جاری، ۹۳ اخطاریه محیط زیستی به واحدهای آلاینده به دلیل رعایت نکردن الزامات محیط زیستی ابلاغ وهمچنین بخش آلاینده یک واحد به دلیل بی توجهی به اخطارهای زیست محیطی پلمب شد و از سوی دیگر ۳۷ مورد شکایت در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته و ۶ پرونده حقوقی هم در این راستا تشکیل شده است.
بر اساس انتشار سیاهه سال ۱۳۹۶ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سهم آلودگی منابع ثابت مانند صنایع آلاینده در آلودگی هوای پایتخت ۳۹.۲ درصد گزارش شده که با تمام نظارت و پایشهایی که صورت میگیرد، همچنان این موضوع معضلی ادامهدار قلمداد میشود.
سهم آلایندگی صنایع ۱۷.۸ درصد، پایشگاه ۴.۴ درصد، نیروگاه ۱۲.۱ درصد، پایانههای اتوبوس ۲.۳ درصد، خانگی و تجاری ۲.۳ درصد، راهآهن و فرودگاه ۰.۴ درصد گزارش شده است که بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران را یدک میکشد.
صنایع آلاینده و کارخانههای مختلف بیشتر در غرب استان تهران قرار گرفته است و آلایندگی آنها به سایر نقاط استان سرازیر میشود و تردد را برای شهروندان در هوای ناسالم دشوار میکند.
راهکارهای آلودگی هوای تهران در کوتاه مدت میتواند به مدیریت وضعیت آلودگی بپردازد و با ارائه طرحی جامع، کمکی به سلامت شهروندان و بهبود کیفیت هوای تهران کند.