تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۵
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۱۲۲۲۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل هلدینگ کیان فولاد مطرح کرد:

شرکت‌های بازرگانی، بازوی تولیدکنندگان در دوران تحریم

می متالز - مدیرعامل هلدینگ کیان فولاد گفت: کشور ما با فضای بازرگانی بیگانه است؛ در حالی که بازرگانی یک کسب و کار پیشرفته و تکمیل‌کننده زنجیره است و در شرایط تحریمی می‌تواند به عنوان بازو و کمک‌کننده تولیدکنندگان باشد.
شرکت‌های بازرگانی، بازوی تولیدکنندگان در دوران تحریم

به گزارش می متالز، نشست خبری مدیران هلدینگ کیان فولاد با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست خبری سید هادی شفیعی، مدیرعامل این هلدینگ اظهار داشت: مجموعه کیان فولاد یک شرکتی با بیش از 40 سال سابقه در صنعت فولاد است که نسل سوم فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد.

وی افزود: صنعت فولاد کشور پس از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای رسیدن به افق 1404 و ترسیم اهداف در فضای طرح‌های هشت‌گانه، به شکوفایی رسید. از سال 1396 به بعد از ظرفیت تولید 15 میلیون تن به 35 میلیون تن رسیدیم. این ظرفیت تولید باعث شد ایران جزو 10 کشور نخست تولیدکننده فولاد در دنیا قرار بگیرد.

مدیرعامل هلدینگ کیان فولاد اضافه کرد: ایران یک کشور معدنی است از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید فولاد را در اختیار دارد. کمتر کشوری در دنیا یافت می‌شود که زنجیره کامل فولاد را داشته باشد. کشور ما توانسته است در 15 سال گذشته شکوفا شود. در این سال‌ها تکنولوژی‌های روز دنیا در صنعت فولاد به کشور وارد شده این صنعت به صورت تخصصی در حوزه تولید پیش می‌رود.

شفیعی عنوان کرد: در سال‌های اخیر زنجیره فولاد کشور متحول شده و برخی از تولیدکنندگان سنگ آهن به سمت احداث کارخانه‌های فولادی و بالعکس، کارخانه‌های فولادی به سمت معدن و حلقه‌های نخست زنجیره پیش رفته‌اند.

وی تاکید کرد: کشورهای همسایه تشنه صادرات فولاد ایران هستند و قطعا با بن‌بست مواجه نیستیم. از سال 1396 ایران به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد دنیا تبدیل شده و صادرات ایران از 6 میلیون تن به بیش از 10 میلیون تن در سال رسیده است. حسن صنعت فولاد این است که به سادگی قابل تحریم نیست. صادرات فولاد ایران در سال گذشته نشان داد این صنعت جزو معدود صنایعی است که غیر قابل تحریم است.

مدیرعامل هلدینگ کیان فولاد در خصوص چالش‌های این شرکت خاطرنشان کرد: جامعه صنعت فولاد کشور و صنایع معدنی در ایران معتقد به بازرگان و فعالیت بازرگانی نیستند. بازرگان در ایران طی سال‌های اخیر با نام دلال شناخته می‌شده است و اجازه فعالیت به آن داده نمی‌شد. در حالی که بازرگانی در دنیا یک کسب و کار است که با توجه به تخصص‌های بسیار حرفه‌ای موجود در آن، می‌تواند در حال حاضر به صنایعی مانند فولاد کمک کند.

شفیعی تصریح کرد: در فضای تحریم مشاهده می‌شود که آمریکا بسیار دقیق تولیدکنندگان و شرکت‌های تابعه و همراه آن‌ها رصد و دقیقا شرکت‌ها را با نام کامل تحریم می‌کند. در این برهه زمانی بخش بازرگانی و شرکت‌های بازرگانی می‌توانند به عنوان بازوی تولیدکنندگان عمل کنند؛ چراکه احتمال رصد و تحریم آن‌ها نسبتا کم است.

وی عنوان کرد: با توجه به توسعه صنعت فولاد کشور و نیاز به بخش بازرگانی، هلدینگ کیان فولاد تلاش خواهد کرد که خلا به وجود آمده را برطرف سازد. بازرگانی یک بخش موثر است که اگر در کنار هر مجموعه تولیدی نباشد، آن مجموعه نمی‌تواند امور خود را انجام دهد. بخش تولید باید به صورت تخصصی پیگیری و امور بازرگانی نیز به متخصصان واگذار شود؛ در غیر این صورت تولیدکننده با ظرفیت خالی مواجه خواهد شد؛ بازرگانی تخصصی است که از عهده هر مجموعه‌ای بر نمی‌آید.

مدیرعامل هلدینگ کیان فولاد ابراز کرد: رسالت مجموعه کیان فولاد این است که در کنار هر مجموعه تولیدی قرار می‌گیرد، صادقانه از تفکر و توانایی مجموعه ما استفاده کند. شرکت ما در زمینه بازرگانی، فضا را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند. به طور مثال، در بازارهای صادراتی و گردش مواد اولیه در واحدهای تولیدی و تکمیل زنجیره به تولیدکنندگان کمک کرده‌ایم و می‌توانیم در خدمت بخش تولید باشیم.

شفیعی با اشاره به شرکت‌های تابعه هلدینگ کیان فولاد دماوند، بیان کرد: یکی از شرکت‌های هلدینگ، توسعه معادن کیان معادن بوده که رسالت اصلی آن فعالیت در پایه زنجیره فولاد یعنی معدنکاری است. دیدگاه تشکیل این شرکت حرکت در پایه زنجیره و فعالیت در مشارکت، تولید و حتی پیمانکاری بوده است.

وی ادامه داد: بخش دیگری که در هلدینگ تشکیل شده، لجستیک است. در این رابطه در کشور ما، فضای بازرگانی در این زمینه وجود ندارد. اگر یک مجموعه بتواند بازرگانی لجستیک داشته باشد، می‌تواند سودی بالاتر از خود لجستیک‌داری کسب کند. سیکل ترکیبی حمل در کشور ما وجود ندارد. این یعنی یک واحد در کشور موجود نیست که بتواند حمل جاده‌ای، ریلی، دریایی و حتی هوایی را به صورت همزمان انجام دهد. همه شرکت‌ها نیاز به حمل ترکیبی دارند. با حمل ترکیبی، پتانسیل بیشتری در فضای صنعت به وجود خواهد آمد.

مدیرعامل هلدینگ کیان فولاد مطرح کرد: دیگر حوزه فعالیت هلدینگ، بخش نورد است که دو واحد در این رابطه داریم. این بخش برای درک بیشتر مصرف‌کننده و واقعیت صنعت فولاد در بخش ساختمانی، با توجه به ارزش افزوده بسیار بالا ایجاد شده، شرکتی به نام کیان سازه تاسیس کرده‌ایم. این شرکت هم مصرف‌کننده منابع شرکت بوده و هم چرخش‌دهنده منابع خواهد بود. برای مثال، شرکت ما با تمام سازندگان بزرگ کشور می‌تواند تعامل برقرار کند. به طور مثال سازندگان می‌توانند با پیش‌فروش، فولاد را در قبال آن دریافت کنند.

شفیعی خاطرنشان کرد: بازرگانی به معنای تخصصی در یک صنعت، تکمیل‌کننده زنجیره و سهل‌کننده فضا و واقعیت‌های یک زنجیره خواهد بود. حتی مصرف‌کننده نهایی باید آگاه باشد در صورت نیاز به فولاد، به راحتی می‌تواند با واگذاری یک آپارتمان، فولاد خود را دریافت کند. فضای بازرگانی می‌تواند به اندازه‌ای گسترده شود و بازارها را باز کند، که در هیچ نقطه‌ای متوقف نخواهیم شد.

لاجوردی، معاون منابع انسانی هلدینگ کیان فولاد دماوند اظهار کرد: هلدینگ کیان فولاد دماوند قدمتی 40 ساله دارد و چهار شرکت کیان معادن دماوند، کیان لجستیک دماوند، کیان فولاد آبشار و اطلس جاودان سپاهان زیرمجموعه آن هستند. همچنین دو شرکت زیرمجموعه یعنی شفق قزوین و پارس آرمان تولید میلگرد را انجام می‌دهند.

وی افزود: 30 درصد از فعالیت این شرکت بازرگانی و مابقی تولیدی است؛ به طوری که هلدینگ کیان فولاد دماوند تامین منابع شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی مانند فولاد مبارکه و اپال پارسیان را انجام می‌دهد. گردش منابع در شرکت ما از سنگ تا محصول نهایی در سال گذشته حدود سه میلیون تن بوده است.

معاون منابع انسانی هلدینگ کیان فولاد اضافه کرد: همه هدف شرکت در سال جاری این است که 80 درصد فعالیت به سمت تولید برود. همچنین با توجه به نیاز کشور در صنعت فولاد و هدف‌گذاری افق 1404 قصد سرمایه‌گذاری در تولید مواد اولیه به ویژه کنسانتره داریم. گستره فعالیت شرکت در کل کشور به ویژه استان‌های قزوین و کرمانشاه است اما برای سنگ آهن از کل کشور تامین مواد اولیه را انجام می‌دهیم.

علیرضا احتشامی، مدیرعامل شرکت کیان لجستیک دماوند نیز در نشست خبری این شرکت اظهار داشت: هلدینگ کیان فولاد دماوند مخالف خام‌فروشی بوده و هدف آن حرکت به سمت تولید محصولات دارای ارزش افزوده است.

وی افزود: یکی از ماموریت‌های محوله کیان لجستیک حرکت به سمت حمل‌‌ونقل سبز است. ضمن اینکه این هلدینگ حداقل سالانه حداقل پنج میلیون تن حمل از مواد معدنی تا کارخانه‌های فرآوری و محصولات نهایی دارد.

مدیرعامل شرکت کیان لجستیک دماوند خاطرنشان کرد: حمل‌‌ونقل ریلی شیوه حمل سبز است و بنده که سابقه حضور در شرکت راه آهن را داشتم، برای توسعه این هدف انتخاب شدم.

احتشامی عنوان کرد: ترجیح هلدینگ این است که حمل بار به صورت ریلی انجام شود تا مشکلات ترافیک جاده‌ای را کاهش دهد. برای حمل ریلی نسبت به خرید واگن اقدام کردیم و در این رابطه با شرکت واگن‌سازی پارس مذاکراتی خواهیم داشت. همچنین به مدیرکل راه آهن نامه نوشتیم و علاقه‌مندی خود را به حمل ریلی اعلام کردیم.

وی تاکید کرد: راه آهن و حمل ریلی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. در این رابطه هم‌اکنون شرکت یک سامانه‌ای درست کرده که یک طرف حمل جاده‌ای و سمت دیگر حمل ترکیبی است‌. در این سامانه مشخص می‌شود که نزدیک‌ترین ایستگاه راه آهن به بار در صورت وجود کدام است، سپس بار به سمت مقصد حمل می‌شود.

عناوین برگزیده