به گزارش می متالز، هر سال در نخستین لحظات سال نو، رهبر انقلاب در پیامی به عموم مردم ایران، با نامگذاری سال جدید، مسیر حرکت یکساله کشور را مشخص میکنند. امسال نیز همانند سال های گذشته حضرت آیت الله خامنه ای در نخستین دقیقه های پس از تحویل سال نو با مردم سخن گفتند. رهبر معظم انقلاب سال 1397 را سال « حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند.
ایشان در بخشی از سخنان خود یادآور شدند: مسئله اصلی ما امسال هم مسئله اقتصاد و معیشت مردمی است. همه باید تلاش کنند، همه باید کار کنند و محور هم عبارت است از تولید ملّی؛ یعنی اگر چنانچه تولید ملّی را همه تعقیب کنند و دنبالگیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم - هم مسئلهی اشتغال، هم مسئلهی سرمایهگذاری و بقیّهی چیزها- حل خواهد شد. آسیب های اجتماعی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.
در زمینه طرح شعار سال و ضرورت های تحقق آن به ذکر چند نکته می پردازیم:
1- یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در طول سال های گذشته که بارها توسط ایشان مطرح شده، «مصرف کالای داخلی» است. رهبر انقلاب در مناسبت های مختلف بارها توجه به مصرف کالاهای داخلی را مطرح فرموده و مورد تاکید قرار داده اند. برخی از مهمترین دلایل مصرف کالای داخلی در بیانات رهبر انقلاب را می توان در نکته هایی همچون « ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی»، « ایجاد کار و اشتغال»، «افزایش ابتکارات تولیدکنندگان»، « افزایش ثروت ملی»، « کاهش تورم» و «کنترل نقدینگی» مورد اشاره قرار داد.
برای ارتقای اقتصاد ملی و رسیدن به پیشرفت همه جانبه ، گریزی از مصرف کالای داخلی نداریم. از این رو با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کالای ایرانی چرخه اقتصاد کشور بر مدار پیشرفت قرار می گیرد.
2- در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید تاکید شده است. از این رو در دستور کار قرار دادن آن می تواند اقتصاد ما را بیمه کند.
یکی از مهمترین زمینه های حمایت از خرید کالای ایرانی، فرهنگ سازی و آموزش است. در کنار این ها توجه به خودباوری امری بایسته است. جامعه ایرانی ثابت کرده که در هر جایی که به خودباوری رسیده بزرگترین موانع را به کناری نهاده و گام های بلندی را در جهت پیشرفت کشور برداشته است. پس خرید کالای ایرانی می تواند به مثابه پادزهری در برابر آسیب ها و آفت های مختلف باشد.
3- کشورها با سیاستگذاری و برنامه ریزی های اقتصادی سعی می کنند، اقتصاد ملی خود را تقویت کرده و رشد و پیشرفت را محقق سازند. از طرفی دیگر مردم می توانند نقشی بسیار مهم را عهده دار شوند که مهمترین آن ها خرید کالاهای تولید داخلی است.
این مساله گویای آن است که حمایت از کالای ایرانی وظیفه مسئولان و مردم است؛ به عبارتی دیگر برنامه ریزی و نقشه راه کلان و رویه عملی آن جزء وظایف مسئولان و خرید کالای ایرانی برعهده مردم است.
بی شک خودباوری امری مهم و برجسته در راستای حمایت از کالای ایرانی است. باید برخی نگاه های نادرست نسبت به کالای ایرانی را از ذهن ها زدود. تجربه کشورهای پیشرفته نشان از آن دارد که آنها اولویت مصرف خود را به کالای تولید داخلی می دهند.
4- مصرف کالاهای ایرانی مزایای بسیاری برای اقتصاد کشورمان به همراه می آورد. یکی از مزیت های مهمی که در راستای حمایت از تولید ایرانی می توان به آن اشاره کرد، جلوگیری از خروج ارز به منظور واردات کالاهای غیر ضروری است. در واقع زمانی که کالاهای تولید داخلی به علت فروش نرفتن و رکود از مدار بازار خارج شوند، کالاهای خارجی جولان می دهند و ارز فراوانی از کشور خارج می شود.
از دیگر مزیت های حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی رونق چرخه های اقتصادی و صنعت کشور است. با خرید هر کالای ایرانی جلوی بیکاری و بسته شدن کارخانه ها گرفته می شود. به عبارتی دیگر هر ایرانی با خرید کالای خارجی، نیروی کار خود را بیکار کرده و رشد تولید داخلی را متوقف می شود.
5- همانگونه که رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود یادآور شدند با پیگیری و اولویت تولید ملی بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل خواهد شد. در واقع نکته مهمی که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند حل مسائل اجتماعی با تقویت اقتصاد ملی و حمایت از کالای ایرانی بود.
امروزه نمی توان موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به صورت منفک از هم دید. بر این اساس در نگرشی نظام مند آنها بر هم تاثیر می گذارند و از هم تاثیر می پذیرند. بنابر این قوت اقتصاد می تواند آسیب ها و معضلات اجتماعی را به شکل چشمگیری کاهش دهد.
در جوامعی که اقتصاد ضعیف و بیمار دارند با توجه به افزایش نرخ بیکاری میزان آسیب پذیری نیز افزایش پیدا می کند و درصد آسیب های اجتماعی روندی صعودی پیدا می کنند. بنابر این همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند با حمایت از کالای ایرانی، از آسیب های اجتماعی کاسته خواهد شد.
6- نظر به این که رسانه های اجتماعی وارد عرصه مناسبات اجتماعی شده اند، می توان از آنها در کنار رسانه های اصلی کشور به عنوان ابزاری جهت تبلیغ و تشویق تولید داخلی و کالای ایرانی استفاده کرد.در واقع هر ایرانی می تواند خود رسانه ای برای ترویج و تبلیغ ِ خرید کالای ایرانی باشد.
با در کنار هم قرار گرفتن مردم و مسئولان در حمایت از کالای ایرانی و تلاشی مجدانه و مجاهدانه، نه تنها اقتصادمان، بلکه عرصه های دیگر نیز در برابر آسیبها واکسینه می شوند.
*پژوهشگر