تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۱۲۹۹۵۱
سرویس خبر : انرژی
با اصلاح ابلاغیه وزارت صمت

نفت و گاز کشور از خدمات فولاد اکسین محروم نمی‌شوند

می متالز - مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان، اصلاح ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت را باعث حرکت قوی‌تر اکسین در پروژه‌های ملی در حوزه صنایع نفت و گاز دانست و گفت: با اصلاح ابلاغیه اخیر صنعت نفت و گاز کشور از خدمات استراتژیک و خاص فولاد اکسین محروم نمی‌شوند.
نفت و گاز کشور از خدمات فولاد اکسین محروم نمی‌شوند

به گزارش می متالز، امین ابراهیمی با بیان اینکه فولاد اکسین به‌عنوان تنها تولیدکننده ورق‌های عریض و آلیاژی در کشور، کارخانه‌ای منحصر به فرد بوده و متفاوت از سایر نوردکاران داخلی است، تاکید کرد: بنابراین اگر به صورت دقیق‌تر بخواهیم اشکالات ابلاغیه شماره ۱۱۰۸۸۸/ ۶۰ مورخ ۰۱/ ۰۵/ ۱۳۹۹ معاونت بازرگانی داخلی و کارگروه تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت را توضیح دهیم می‌توانیم به اختصار به موارد ذیل اشاره کنیم: عرضه ورق معادل ۹۵ درصد اسلب دریافتی: با توجه به تولیدات خاص و عریض فولاد اکسین بر اساس مشخصات ورق موردنیاز صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، دریایی، CNG و... ضایعات تولیدی کارخانه فولاد اکسین متغیر بوده و برای این تولیدات خاص به‌صورت میانگین بین ۱۶ تا ۱۸درصد است، از این رو میزان پرت تولید کارخانه برحسب پروژه‌های مختلف کاملا متغیر بوده و سنخیتی با تولیدات سایر کارخانه‌های تولیدکننده ورق تجاری ST۳۷ بازار ندارد و این باعث می‌شود عملا امکان تحقق ارائه ۹۵درصد محصولات مدنظر بخشنامه هیچ‌گاه توسط اکسین میسر نشود. همچنین کارهایی مانند عملیات حرارتی، نرمالایزینگ، کوئنچ تمپر، هزینه‌های آزمایشگاهی، خوردگی و سایر هزینه‌های مرتبط با تولید ورق‌های عریض خاص، مبنای نرخ‌گذاری ورق‌های تولیدی شرکت فولاد اکسین با توجه به خاص بودن ورق از تمامی جهات، برای هر سفارش اختصاصی بوده و قابل عرضه عمومی نیست. همه این عوامل باعث شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت متمایل به اصلاح بخش‌هایی از این ابلاغیه در جهت خدمات‌رسانی بهتر فولاد اکسین در کشور شود.

از طرفی بخشی از تعهدات معوق سال‌های گذشته شرکت فولاد اکسین که در مرحله صدور احکام قضایی است. این میزان در شهریور ماه حدود ۸۰ هزار تن ورق تجاری است که تامین اسلب برای این میزان قاعدتا در تعهد فولاد اکسین بوده که برای جلوگیری از جاری شدن احکام قضایی این تعهدات که در حدود ۱۰درصد تولید ما می‌شود باید تسویه شوند.

مدیرعامل فولاد اکسین در پاسخ به این سوال که در صورت اجرایی شدن این بخشنامه و الزام ورود محصولات تولیدی این شرکت چه اثری بر پروژه‌های نفتی و گاز کشور خواهد گذاشت، گفت: با توجه به اینکه فولاد اکسین جهت تامین ورق‌های پروژه‌های صنعتی و خاص کشور طراحی و تاسیس شده و تمرکز این شرکت روی تولید محصولات غیرتجاری و جهت مصارف پروژه‌ای و صنعتی است، امکان عرضه ورق در بورس کالا میسر نیست، تولید و فروش محصولات فولاد اکسین پروژه‌محور بوده و خرید اسلب و فروش ورق بر اساس قراردادهای منعقد شده و مصارف خاص هر پروژه صورت می‌پذیرد، بنابراین عملا محصولات فولاد اکسین خارج از بازار محصولات تجاری و به‌صورت مستقیم جهت پروژه‌های کشور به‌ویژه خطوط لوله انتقال نفت و گاز تولید و تحویل می‌شود و مصرف خاص و غیربازاری دارد و عملا خرید اسلب‌های غیرتجاری و فروش ورق‌های غیرتجاری کارخانه از طریق بورس کالا غیرمنطقی بوده و موجبات تعویق و تاخیر در تامین مواد اولیه پروژه‌های کشور می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: در کنار این موارد تعهدات صادراتی ۱۷ هزار تنی و نیاز‌های ارزی شرکت برای خرید قطعات پیچیده قفسه نورد ما را مجبور می‌کند که روند صادراتی خود را حفظ کنیم و سهم کشور را در بازار  محصولات با ارزش افزوده بالاتر فولادی از دست ندهیم. اگر ما به حداقل‌های صادراتی نرسیم علاوه بر اینکه در پرونده‌های بین‌المللی دچار شکایت می‌شویم در صورت عدم تامین قطعات خاصی که در ۱۰ سال گذشته در خط تولید تعویض نشدند، ممکن است دچار صدمات جبران‌ناپذیری بشویم.

در حال حاضر مصرف ورق‌های تجاری ST۳۷، در محدوده ضخامت‌های تولیدی فولاد اکسین کمتر از ماهانه ۴۰ هزار تن است که به‌راحتی توسط کارخانه‌های نوردی دیگر کشور قابل‌تولید بوده و در صورت استفاده از ظرفیت‌های آن، هیچ‌گونه کمبود عرضه‌ای در این حوزه در کشور وجود نخواهد داشت، اما در زمینه تولید ورق‌های عریض و خاص مورد نیاز صنایع، تنها فولاد اکسین تولیدکننده این متریال بوده و لازم است تمرکز این شرکت کاملا معطوف به این حیطه شود. علاوه بر این خط تولید خاص شرکت، نیاز به قطعات و لوازم یدکی خاص نیز داشته که قابل تامین در داخل نبوده و الزاما وارداتی هستند. تامین این اقلام، نیازمند میزان مشخصی ارز است و  شرکت برای تامین این نیاز ارزی از طریق صادرات مشترک با فولاد خوزستان و از محل سهمیه صادراتی فولاد خوزستان و به نام این شرکت، کمتر از ۱۰ درصد محصول تولیدی خود را به صادرات اختصاص داده که تمامی ارز حاصله صرفا جهت تامین قطعات وارداتی خط تولید مصروف می‌شود و اخلال در این تامین مطمئنا پایداری خط تولید اکسین را مورد تهدید قرار خواهد داد.

وی در پایان گفت: از وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا داریم دستور دهد تمهیدات لازم جهت تسریع در صدور مجوزهای تمدید صادرات این شرکت از طریق نماینده خود (شرکت فولاد خوزستان) انجام گیرد و با توجه به تولیدات غیرتجاری شرکت، مشتریان خاص و پروژه‌های خاص، خرید مواد اولیه یا فروش محصولات کارخانه در بورس کالا عملا با توجه به ماهیت بورس امکان‌پذیر نبوده و در صورت الزام به انجام موجبات اختلال و تعویق در تامین نیاز پروژه‌های حساس کشور را فراهم می‌کند، بنابراین خواهشمند است این کارخانه را از تامین تختال و فروش ورق در بورس معاف کرده، اما این شرکت اطلاعات تمامی محصولات خود را طبق مقررات به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال خواهد کرد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده