تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۱۳۰۵۷۱
سرویس خبر : انرژی

بازار سهام به بازدهی فولاد و پتروشیمی وابسته است/ بازار فولاد مستعد رشد بیشتر است

می متالز - امروز شاهد ثبات قیمت در اکثر مبادی خصوصی میلگرد هستیم. تلورانس نوسان قیمت میلگرد از کف ۱۰۵۰۰تا ۱۱۰۰۰ تومان می باشد.
بازار سهام به بازدهی فولاد و پتروشیمی وابسته است/ بازار فولاد مستعد رشد بیشتر است

به گزارش می متالز، در حوزه محصولات ذوبی نیز شاهد آزاد سازی محدود برخی سایزهای میلگرد هستیم. جو بازار سنگین و محدوده اعلامی قیمت های فعلی هم خارج از توان خرید سمت مصرف است، ادامه روند فعلی و افزایش نرخ پایه متاثر از عوامل داخلی و خارجی، بازار داخل را به سوی سکون می کشاند، البته بازار فولاد به چند دلیل مستعد رشد بیشتر است، رشد هفتگی قیمت دلار بازار و نرخ نیما، عدم تطابق PE در قیمت سهم های فولادی و قیمت فعلی محصولات این شرکت ها در بازار و ادامه افزایش قیمت در بازارهای جهانی عواملی است که می تواند این بازار را به سمت رشد ببرد بعلاوه اینکه اگر خبر رونمایی از واکسن آمریکایی در آبان(نوامبر) پس از واکسن روسی صحت داشته باشد، احتمال افزایش شارپ تقاضای جهانی، نفت، فولاد و کامودیتی ها بسیار زیاد است. پس احتمال اوج گیری قیمت فولاد و عبور قیمت شمش فولادی از $۵۰۰  وجود دارد. با توجه به جمیع شرایط فوق بازار داخلی فولاد یکی از محل های امن و کم ریسک برای سرمایه گذاری است که هرچند ممکن است نوسان ۵درصد مثبت روزانه نداشته باشد اما قطعا زیان ۳۰درصد ماهانه هم نخواهد داشت.

هفته گذشته میانگین قیمت شمش روند صعودی داشت و در نهایت به ده هزار تومان رسید البته اوج قیمت در روز سه شنبه بود و بالا رفتن قیمت شمش چند علت داشت اول افزایش قیمت ارز و دوم افزایش قیمت صادراتی شمش که بیش از 405 دلار فوب هر تن هم شنیده شد و مورد سوم انتظارات تورمی بازار فولاد و محدود بودن عرضه آهن اسفنجی و بهبود قیمت آن که تا آخر هفته در بعضی مبادی 4 هزار و 800  تومان هر کیلو پایه هم شنیده شد. انتظار می رفت که قیمت پایه شمش در بورس کالا از 9 هزار و 800 تومان فراتر برود و به بالای ده هزار تومان هر کیلو برسد اما بورس کالا روز سه شنبه بازار را مهار کرد. این در حالی بود که قیمت پایه شمش در بورس کالا نسبت به هفته گذشته حدود پانصد تومان افزایش قیمت داشت که ناشی از فرمول قیمت گذاری شمش بر مبنای فوب بنادر ایران بود . در هفته گذشته بورس سهام همچنان روند نزولی داشت. دولت اعلام کرد که یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی از سال 94 به بعد را برای تقویت بورس سهام به کار خواهد رفت. گفته شده حجم این پول ورودی بیش از هزار میلیارد تومان خواهد بود. طرح های دیگری هم برای حمایت بازار بورس سهام مثل بیمه کف قیمت سهام در نظر گرفته شده است اما در هر حال بازار سهام به بازدهی فولاد و پتروشیمی وابسته است. هر دو بخش متکی به صادرات هستند و صادرات آنها در ارتباط با نرخ ارز. بنابراین کلیدی ترین نقطه نوسانات اقتصادی چه در بازار سهام یا بورس کالا به قیمت ارز برمیگردد.

عناوین برگزیده