تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۱۳۲۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معامله 980 هزار تنی ذوب آهن در بورس کالا

معاملات بورس کالا و صادرات، سال موفقی را برای ذوب آهن رقم زد

می متالز - طی سال 96 که صنعت فولاد وضعیت بسیار خوبی داشت، شرکت ذوب آهن اصفهان نیز توانست از شرایط خوب بازار فولاد کشور نهایت استفاده را ببرد و معاملات خوبی را در بورس کالا رقم بزند.
معاملات بورس کالا و صادرات، سال موفقی را برای ذوب آهن رقم زد

به گزارش می متالز، ذوب آهن در سال‌های گذشته اغلب محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کرد اما با توجه به شرایط بازار و رکود در ساخت‌و‌ساز، خریداران محدود بودند و بازار داخلی کشش محصولات طویل را نداشت، ولی در سال 96 ذوب آهن در کنار فروش خوب داخلی، به صادرات نیز توجه کرد.

سال گذشته صنعت فولاد کشور با توجه به افزایش تقاضای داخلی و خارجی شرایط بسیار مناسبی را سپری کرد و شرکت‌های فولادی به‌ویژه شرکت‎‌های بزرگ توانستند از این وضعیت هم برای فروش داخلی و هم برای صادرات بهره ببرند. به‌‌طور مثال شرکت فولاد مبارکه از موقعیت افزایش تقاضای داخلی استفاده کرد و با افزایش عرضه خود در بورس کالا و تمرکز بر بازار داخلی، توانست علاوه بر پاسخ به نیاز بازار، درآمد نسبتا خوبی را کسب کند. در مقابل شرکت فولاد خوزستان توانست با تمرکز بر بازارهای خارجی و افزایش صادرات، خود را به دومین شرکت برتر بخش صنعتی و معدنی ایران تبدیل کند. ذوب آهن برخلاف 2 شرکت دیگر توانست از هر 2 بازار یعنی هم بازار داخلی و بورس کالا و هم بازار بین‌المللی و صادرات به‌خوبی استفاده کند و پس از چندین سال از زیان خارج شود.

نمودار 1 حاکی از آن است که ذوب آهن طی سال 1396 توانست 995 هزار تن محصول طویل را در بورس کالای ایران عرضه کند که در مقابل آن بیش از یک میلیون و 500 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز این شرکت توانست 988 هزار تن محصول را در بورس کالا مورد معامله قرار دهد و به فروش برساند. سبد میلگرد و تیرآهن از سوی ذوب آهن به میزان 460 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 682 هزار تن داشت و ذوب آهن توانست تقریبا به میزان عرضه، این محصول را به فروش برساند. همچنین ذوب آهن انواع تیرآهن را به میزان 260 هزار تن در بورس کالا عرضه کرد، این محصول تقاضایی در حدود 450 هزار داشت و در نهایت به همان میزان عرضه، معامله صورت گرفت. میلگرد نیز دیگر محصولی بود که ذوب آهن به میزان 90 هزار تن در بورس کالا عرضه کرد و در مقابل آن تقاضایی در حدود 130 هزار تن وجود داشت، در نهایت نیز این محصول نیز به میزان 90 هزار تن به فروش رفت. سبد مخلوط نیز از سوی ذوب آهن به میزان 140 هزار تن عرضه شد که با تقاضایی در حدود 180 هزار تن مواجه شد، اما این محصول در نهایت به میزان 135 هزار تن مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. ذوب آهن همچنین یک هزار و 600 تن ناودانی را در بورس عرضه کرد که تمامی آن به فروش رفت. ضمن این‌که این شرکت 15 هزار تن شمش بلوم را نیز روانه بازار کرد که این محصول نیز مورد معامله قرار گرفت

عناوین برگزیده