تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۳۲۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عرضه 900 هزار تنی فولاد خوزستان در بورس کالا

فولاد خوزستان 817 هزار تن محصول در بورس کالا معامله کرد

می متالز - فولاد خوزستان در سال 1396 در حالی تنها 900 هزار تن محصول را روانه بورس کالا کرد که در سال 1395 این میزان بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن بود؛ چرا که فولاد خوزستان رویکرد صادراتی اتخاذ کرد و اغلب به صادرات محصولات نیمه تمام خود مانند بیلت، بلوم و اسلب پرداخت.
فولاد خوزستان 817 هزار تن محصول در بورس کالا معامله کرد

به گزارش می متالز، این رویکرد به این دلیل اتخاذ شد که در سال گذشته بخش عمده‌ای از محصولات عرضه شده فولاد خوزستان در بورس کالا به‌صورت مازاد باقی ماند و مورد معامله قرار نگرفت.

طی سال‌های گذشته به‌دلیل وضعیت نامناسب مصرف فولاد در کشور بخش عمده‌ای از این محصولات به‌صورت مازاد باقی می‌ماند و در نتیجه در سال 1394 شاهد پر شدن انبارهای شرکت‌های فولادی و زیان فراوان بودیم. در سال 1395 عرضه محصولات فولادی در بورس کالا از سوی تولیدکنندگان بزرگ به‌ویژه در زمینه محصولات میانی مانند بلوم، بیلت و اسلب افزایش یافت، اما نکته قابل توجه در مورد عرضه این محصولات این است که تمایل مصرف‌کنندگان و معامله‌گران حاضر در بورس کالا به‌تدریج از محصولات میانی به سمت محصولات نهایی فولادی رفته است.

این موضوع را می‌توان در آمار عرضه و معامله سال‌های 94 و 95 مشاهده کرد؛ به‌ویژه آنکه در سال 1395 شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان دومین تولیدکننده فولاد در کشور و بزرگ‌ترین تولیدکننده و عرضه‌کننده محصولات میانی مانند بلوم، بیلت و اسلب در بازار، نتوانست بخش عمده‌ای از عرضه محصولات خود را در بورس کالا مورد معامله قرار دهد و به فروش برساند. به‌طوری که در مقابل عرضه 2 میلیون و 500 هزار تنی این شرکت در بورس کالا طی سال 1395، تنها یک میلیون و 500 هزار تن محصول معامله شد. بنابراین فولاد خوزستان احساس کرد که تمایل معامله‌گران به خرید محصولات میانی کاهش پیدا کرده است و همین مسأله نیز بر میزان عرضه شرکت فولاد خوزستان در بورس کالا اثر گذاشت. گفتنی است که از دیرباز شمش فولاد خوزستان به‌عنوان یک معیار برای قیمت‌گذاری محصولات بالادستی و پایین‌دستی صنعت فولاد محسوب می‌شود.

نمودار 1 حاکی از آن است که شرکت فولاد خوزستان در سال 1396 حدود 903 هزار تن انواع محصولات میانی فولادی را روانه بورس کالا کرد که در مقایسه با سال 1395 کاهش یک میلیون و 600 هزار تنی را نشان می‌دهد. در مقابل این میزان عرضه، یک میلیون و 278 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز 817 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. از این میزان 512 هزار تن اسلب در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی در حدود 709 هزار تن داشت و 458 هزار تن از این محصول معامله شد. بلوم و بیلت نیز از سوی فولاد خوزستان به میزان 391 هزار تن در بورس کالای ایران عرضه شد که تقاضایی در حدود 568 هزار تن داشت و در نهایت نیز 358 هزار تن از این محصول به فروش رفت. لازم به‌ذکر است که شرکت فولاد خوزستان در سال 1396 بیش از 2 میلیون و 600 هزار تن محصول فولادی را صادر کرد و بنابراین سال بسیار خوبی را در زمینه فروش خارجی پشت سر گذاشت.

عناوین برگزیده